Η Δανία θα επιφορτιστεί με την επιθεώρηση και ενδεχομένως να μπλοκάρει δεξαμενόπλοια με ρωσικό πετρέλαιο που διαπλέουν στα ύδατά της στο πλαίσιο των νέων σχεδίων της ΕΕ, καθώς οι δυτικές δυνάμεις προσπαθούν να επιβάλουν ένα ανώτατο όριο τιμής που το Κρεμλίνο έχει μάθει να αποφεύγει, αναφέρουν οι FT. Σύμφωνα με τρία άτομα με γνώση των συνομιλιών στις Βρυξέλλες, η Κοπεγχάγη θα στόχευε δεξαμενόπλοια που διέρχονται από τα στενά της Δανίας χωρίς δυτική ασφάλιση

σύμφωνα με νόμους που επιτρέπουν στα κράτη να ελέγχουν τα πλοία που φοβούνται ότι αποτελούν απειλή για το περιβάλλον.

Όλο το πετρέλαιο της Ρωσίας που μεταφέρεται μέσω της Βαλτικής Θάλασσας, περίπου το 60% των συνολικών θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου της, διασχίζει τα Δανικά στενά στο δρόμο του προς τις διεθνείς αγορές.

Η πρόταση έρχεται καθώς δυτικοί αξιωματούχοι παραδέχονται ότι «σχεδόν καμία» από τις εξαγωγές ρωσικού αργού πωλήθηκε κάτω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι τον περασμένο μήνα, 11 μήνες αφότου η ομάδα των αναπτυγμένων χωρών της G7 επέβαλε το μέτρο ως απάντηση στην ευρείας κλίμακας εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία.

Τα έσοδα από το πετρέλαιο είναι κρίσιμα για την πολεμική μηχανή του προέδρου Πούτιν. Τα κέρδη του ρωσικού αργού φέτος ενίσχυσαν την ικανότητά του να χρηματοδοτεί τις ένοπλες δυνάμεις του σε μια εποχή που η Ουκρανία ανησυχεί όλο και περισσότερο για τη μακροζωία της δικής της οικονομικής υποστήριξης από τη Δύση.

Το ανώτατο όριο της G7 απαιτεί οι δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες πλοίων να παρέχουν κάλυψη μόνο σε ρωσικές αποστολές όπου το πετρέλαιο πωλείται για λιγότερο από 60 δολάρια το βαρέλι. Ωστόσο, ένας αυξανόμενος αριθμός δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν ρωσικό αργό είναι ύποπτα ότι πλέουν με πλαστές οικονομικές καταστάσεις ή δεν έχουν δυτική ασφάλιση.

Η ΕΕ ανησυχεί ότι τα μη δυτικά ασφαλιστήρια συμβόλαια ενδέχεται να μην είναι αποτελεσματικά σε περίπτωση δημιουργίας πετρελαιοκηλίδας.

Ο όγκος του ρωσικού πετρελαίου που διέρχεται καθημερινά από τα στενά της Δανίας ισοδυναμεί με περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού, ή τρία πλοία τύπου Aframax — ένα κοινό πλοίο που χρησιμοποιείται για ρωσικές εξαγωγές.

«Το κλειδί είναι η επιβολή των ασφαλιστικών κανονισμών», είπε ένας από τους αξιωματούχους, ο οποίος αρνήθηκε να κατονομαστεί καθώς οι συνομιλίες είναι ιδιωτικές. «Γίνεται πολύ επιμελώς αυτή τη στιγμή». . . τα παράκτια κράτη έχουν το δικαίωμα να δουν απόδειξη».

 

Οι αξιωματούχοι λένε ότι η απαίτηση κατάλληλης ασφάλισης από αξιόπιστες εταιρείες είναι δικαιολογημένη δεδομένου ότι πολλές αποστολές ρωσικού πετρελαίου πραγματοποιούνται με τους λεγόμενους «σκιώδεις στόλους» παλαιών πλοίων, τα οποία έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες βλάβης ή διαρροής, με κίνδυνο μεγάλης περιβαλλοντικής καταστροφής.

Η Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία διέπει τη θαλάσσια κυκλοφορία, περιλαμβάνει ρήτρες που επιτρέπουν στα κράτη να «κινήσουν διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένης της κράτησης του σκάφους» με «σαφείς αντικειμενικές αποδείξεις» ότι το σκάφος αποτελεί μείζονα απειλή για παράκτιες ζημιές.

Ωστόσο, αξιωματούχοι που ενημερώθηκαν για την πρόταση λένε ότι βασίζεται στην ικανότητα των ναυτικών αρχών της Δανίας να σταματήσουν και να ελέγξουν τα δεξαμενόπλοια και εγείρει το ερώτημα τι θα έκανε η Κοπεγχάγη εάν ένα πλοίο αρνιόταν να σταματήσει.

«Οι συζητήσεις φαίνεται να επικεντρώνονται στο να κάνουν τη ζωή πιο περίπλοκη για τη Ρωσία και τους αγοραστές του πετρελαίου της», δήλωσε ο Henning Gloystein στον Όμιλο Eurasia. «Αν μπορείτε να κάνετε τη γραφειοκρατία και τον κίνδυνο που σχετίζεται με το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου πολύ πιο επαχθή, η προσδοκία είναι ότι οι αγοραστές θα αρχίσουν να απαιτούν και πάλι μεγαλύτερες εκπτώσεις για τον κόπο τους».

Εκπρόσωπος της δανικής αμυντικής διοίκησης είπε στους Financial Times: «Εν ολίγοις, δεν ελέγχουμε τη γραφειοκρατία ή τα πλοία που περνούν ή πλέουν μέσα από τα στενά, εκτός εάν αυτό έχει να κάνει με την ασφάλεια στη θάλασσα». Η κυβέρνηση της Δανίας αρνήθηκε να σχολιάσει.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρνήθηκε να σχολιάσει τα προτεινόμενα μέτρα, αλλά σημείωσε ότι η πρόεδρός της, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, έχει δεσμευτεί να υιοθετήσει περαιτέρω «δράσεις για να ενισχύσει το ανώτατο όριο της τιμής του πετρελαίου».

Το ανώτατο όριο εισήχθη ως μέσο μείωσης των κερδών της Ρωσίας από τις πιο πολύτιμες εξαγωγές της χωρίς περιορισμό των προμηθειών αργού σε μη δυτικές χώρες, λόγω των φόβων ότι ένα πλήρες εμπάργκο θα δημιουργούσε μεγάλα προβλήματα στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου.

Άλλα μέτρα που εξετάζονται από την ΕΕ ως μέρος ενός νέου πακέτου κυρώσεων, πρόκειται να συζητηθούν επίσημα από τα κράτη μέλη αυτή την εβδομάδα. Περιλαμβάνουν στόχευση ναυτιλιακών εταιρειών που πωλούν τα παλιά τους πλοία στους «σκιώδεις στόλους» της Ρωσίας και χώρες που επιτρέπουν σε αυτά τα πλοία να φέρουν την εθνική τους σημαία.