Έκθεση BloombergNEF: Το Μέλλον της Βιομηχανίας Φορτιστών Ηλεκτρικών Οχημάτων

Έκθεση BloombergNEF: Το Μέλλον της Βιομηχανίας Φορτιστών Ηλεκτρικών Οχημάτων
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Παρ, 19 Ιουλίου 2024 - 18:19

Η βιομηχανία των ηλεκτρικών οχημάτων περνάει ένα δύσκολο καλοκαίρι, με τα “δυσάρεστα” νέα να ακολουθούν το ένα το άλλο. Από την επιβολή ευρωπαϊκών δασμών στα κινεζικά EVs μέχρι τη χθεσινή δήλωση του Ντόναλντ Τραμπ ότι θα βάλει τέλος στην «υποχρεωτικότητα των ηλεκτρικών οχημάτων», το μέλλον του τομέα της ηλεκτροκίνησης φαίνεται όλο και πιο ζοφερό. Ποιες είναι όμως οι συνέπειες αυτών των ανησυχιών;

Όπως έχει γράψει το energia.gr, αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη στρέφονται στα υβριδικά οχήματα, ενώ η αποδοχή των συνθετικών καυσίμων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να ανατρέψει τα δεδομένα. Ως εκ τούτου, ο τομέας των ηλεκτρικών φορτιστών έχει ήδη επηρεαστεί από την αβεβαιότητα στην ηλεκτροκίνηση. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο αντιμετωπίζουν ήδη αρκετές προκλήσεις, με ορισμένες να αναγκάζονται να εξέλθουν των χρηματιστηριακών αγορών καθώς οι μετοχές τους έχουν υποστεί καθίζηση τους τελευταίους μήνες.

Εντούτοις, σύμφωνα με μία νέα έκθεση του BloombergNEF, ο τομέας της ηλεκτρικής φόρτισης βρίσκεται στο εμβρυακό του στάδιο και έχει κάθε λόγο να αναμένει ραγδαία ανάπτυξη μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Χαρακτηριστικά, η έκθεση προβλέπει ότι η μείωση του κόστους των μπαταριών θα σημάνει την αύξηση των πωλήσεων EV. Έτσι, η ζήτηση για δίκτυα φόρτισης θα αυξηθεί. Με βάση τους υπολογισμούς, η κατανάλωση των ηλεκτρικών δικτύων φόρτισης θα είναι 30 φορές υψηλότερη μέσα στην επόμενη 25ετία. Και μέχρι το 2044, οι ηλεκτρικοί φορτιστές διεθνώς θα καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια απ’ό,τι κατανάλωσαν οι ΗΠΑ για το 2023 δηλαδή 4.000 TWh. Τα δημόσια δίκτυα φόρτισης θα συνιστούν τουλάχιστον το 40% αυτής της ζήτησης, με τις εταιρείες διαχείρισης ήδη να κατασκευάζουν υποδομές.

Η ενέργεια που θα καταναλώνουν τα δημόσια δίκτυα φόρτισης παγκοσμίως. Πηγή: BloombergNEF.

Ωστόσο, οι εγκαταστάσεις αυτές βρίσκονται στα πρώτα στάδια ανάπτυξης. Μέχρι το 2050, τα δημόσια δίκτυα ηλεκτρικής φόρτισης θα χρειαστούν επενδύσεις ύψους 774 δις δολαρίων. Το ποσό αυτό φαντάζει τερατώδες, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς τις σημερινές ανησυχίες του τομέα της ηλεκτροκίνησης. Πολλοί επενδυτές αντιμετωπίζουν το σοβαρό δίλημμα μεταξύ αποεπένδυσης και ζημίων. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα, το μεγαλύτερο ποσοστό των υφιστάμενων επενδύσεων αφορά σε ταχυφορτιστές, ο ρυθμός εγκατάστασης των οποίων είναι πολύ ταχύτερος από τις πωλήσεις EVs σε αρκετά κράτη. Όσον αφορά στους περιφερειακούς δείκτες, η δυτική Ευρώπη έχει σημειώσει σοβαρή πρόοδο τα τελευταία χρόνια, εντούτοις η Κίνα αναμφισβήτητα προηγείται.

Ο αριθμός EVs ανά εγκατεστημένο ταχυφορτιστή. Πηγή: BloombergNEF.

Όμως, η εικόνα αυτή πιθανότατα να αλλάξει μεσοπρόθεσμα. Η έκθεση του BloombergNEF προβλέπει ότι ο ρυθμός εγκατάστασης φορτιστών θα αρχίσει να μειώνεται στην Κίνα, με το 2023 να αποτελεί την κορύφωση με 432.000 νέες μονάδες. Αντιθέτως, η Ευρώπη χρειάζεται μία αύξηση 20%, ενώ οι ΗΠΑ χρειάζονται τη δραματική αύξηση 300%. Σε αυτό το σημείο, ο νόμος της κυβέρνησης Μπάϊντεν για τις υποδομές ηλεκτρικών οχημάτων προβλέπει 7,5 δις δολάρια σε χρηματοδοτήσεις προς τις πολιτείες ώστε να αναπτύξουν τα δίκτυά τους. Το κατά πόσο αυτό το σχέδιο θα ακυρωθεί σε περίπτωση της επανεκλογής Τραμπ δεν έχει αποσαφηνιστεί, αν και μάλλον θα είναι ένα από τα πρώτα θύματα μίας νέας συντηρητικής διακυβέρνησης.

Οι απαιτούμενες νέες εγκαταστάσεις ταχυφορτιστών. Πηγή: BloombergNEF.

Σε κάθε περίπτωση, ο τομέας της ηλεκτροκίνησης είναι ένας χώρος συνεχούς τεχνολογικής εξέλιξης. Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη ερευνούν νέες μορφές μπαταριών, ασύρματης φόρτισης, και αυτόνομων οχημάτων. Οι καινοτομίες αυτές αναπόφευκτα θα επηρεάσουν και τα δίκτυα φόρτισης. Επομένως, οι επιχειρήσεις του χώρου οφείλουν να προσαρμόσουν τη στρατηγική τους στις μελλοντικές απαιτήσεις της αγοράς.