μια μπαταρία ιόντων νατρίου που δεν περιέχει λίθιο, κοβάλτιο ή νικέλιο - κρίσιμα μέταλλα που οι κατασκευαστές προσπάθησαν να αποκτήσουν, οδηγώντας σε αστάθεια στις τιμές.
Ο Peter Carlsson, διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της Northvolt, δήλωσε στους Financial Times ότι η νέα τεχνολογία θα μπορούσε να αξίζει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια καθώς ανοίγει περιοχές όπως η Μέση Ανατολή, η Αφρική και η Ινδία για αποθήκευση ενέργειας με μπαταρίες.
Εκτίμησε ότι σε 10 χρόνια το βιβλίο παραγγελιών για αποθήκευση ενέργειας θα μπορούσε να είναι «το ίδιο μεγάλο ή δυνητικά μεγαλύτερο από το τρέχον χαρτοφυλάκιο» μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα, για τα οποία η Northvolt έχει λάβει παραγγελίες 55 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
«Δεν εξαρτόμαστε τόσο από πολλές από αυτές τις στρατηγικές αλυσίδες εφοδιασμού που η Κίνα έχει δημιουργήσει με πολύ αποτελεσματικό τρόπο», πρόσθεσε.
Η Northvolt είναι η σημερινή μεγαλύτερη ελπίδα της Ευρώπης να ανταγωνιστεί τους κυρίαρχους παίκτες μπαταριών από την Κίνα, την Κορέα και την Ιαπωνία. Ξεκίνησε να κατασκευάζει μπαταρίες ιόντων λιθίου για αυτοκίνητα και φορτηγά σε ένα εργοστάσιο ακριβώς κάτω από τον Αρκτικό Κύκλο στη Σουηδία και σχεδιάζει να έχει άλλα τρία εργοστάσια στον Καναδά, τη Γερμανία και τη Σουηδία.
Οι μπαταρίες ιόντων νατρίου θεωρούνται μια φθηνότερη και ασφαλέστερη εναλλακτική λύση από τις μπαταρίες λιθίου που χρησιμοποιούνται ευρέως για αποθήκευση ενέργειας, καθώς λειτουργούν καλύτερα τόσο σε πολύ υψηλές όσο και σε χαμηλές θερμοκρασίες. Αλλά η ποσότητα ενέργειας που μπορούν να παράγουν σε σχέση με το μέγεθός τους έχει μία καθυστέρηση σχετικά με τις μπαταρίες λιθίου, καθιστώντας τις κυψέλες νατρίου επί του παρόντος μη πρακτικές για τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα όπου ο χώρος είναι υψηλός.
Η Northvolt δήλωσε την Τρίτη ότι έχει πλέον επικυρώσει μια μπαταρία ιόντων νατρίου στο κρίσιμο επίπεδο των 160 watt ώρες ανά χιλιόγραμμο, μια ενεργειακή πυκνότητα κοντά σε αυτήν του τύπου των μπαταριών λιθίου που χρησιμοποιούνται συνήθως στην αποθήκευση ενέργειας. Οι μπαταρίες λιθίου που χρησιμοποιούνται σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ενεργειακή πυκνότητα έως περίπου 250-300 Wh ανά κιλό, ενώ αυτές που χρησιμοποιούνται συνήθως στην αποθήκευση ενέργειας έχουν περίπου 180 Wh ανά κιλό.
Εξωτερικοί εμπειρογνώμονες είπαν ότι η Northvolt είχε προχωρήσει περισσότερο από πολλούς Κινέζους ανταγωνιστές, όπως η CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών στον κόσμο, που χρησιμοποιούσε οξείδια που περιέχουν μέταλλα όπως νικέλιο, κοβάλτιο ή μαγγάνιο στις μπαταρίες ιόντων νατρίου. Η χρήση αυτών των μετάλλων τα κάνει πιο ακριβά και λιγότερο ασφαλή καθώς θα μπορούσαν να πάρουν φωτιά σε χαμηλότερες θερμοκρασίες.
Οι μπαταρίες ιόντων νατρίου της Northvolt χρησιμοποιούν αντ 'αυτού το μπλε της Πρωσίας, μια χρωστική ουσία(φωτό) που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά τον 18ο αιώνα για την παραγωγή μπλε χρώματος και της οποίας η δυνατότητα για χρήση σε μπαταρίες εντοπίστηκε για πρώτη φορά από τον νικητή του βραβείου Νόμπελ Χημείας John Goodenough.
Η εταιρεία ελπίζει να παράσχει τα πρώτα δείγματα στους πελάτες το επόμενο έτος και θα φτάσει σε πλήρη παραγωγή μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Θα χρειαστεί νέα εργοστάσια παράλληλα με τα τέσσερα εργοστάσια που έχει προγραμματίσει επί του παρόντος να παράγει μπαταρίες ιόντων λιθίου για οχήματα.
«Είναι πολύ σημαντικό να είσαι ο πρώτος παίκτης εκτός της Κίνας που θα έχει πιστοποιημένο προϊόν ιόντων νατρίου για αποθήκευση ενέργειας», δήλωσε η Iola Hughes, υπεύθυνη έρευνας στην εταιρεία συμβούλων μπαταριών Rho Motion.
Ωστόσο, είπε ότι η πιθανή επιτυχία των μπαταριών ιόντων νατρίου θα εξαρτηθεί από την τιμή των μπαταριών λιθίου, η οποία έχει πέσει τους τελευταίους μήνες, και από το πόσο γρήγορα κατασκευαστές όπως η Northvolt θα μπορούσαν να κλιμακώσουν τη νέα τεχνολογία.
«Οι επενδυτές είναι λιγότερο ενθουσιώδεις από πέρυσι και μέρος της μελλοντικής ανάπτυξης της εφοδιαστικής αλυσίδας ιόντων νατρίου μπορεί να καθυστερήσει ή ακόμα και να ακυρωθεί», είπε για τους κινεζικούς ομίλους που παράγουν μπαταρίες ιόντων νατρίου. «Η χαμηλή τιμή λιθίου έχει κάνει λιγότερο εμφανές το κόστος-όφελος για τα ιόντα νατρίου», πρόσθεσε.
Ο σουηδικός όμιλος πιστεύει ότι η τιμή του λιθίου είναι ένα αναξιόπιστο σημείο αναφοράς λόγω της συνεχούς διακύμανσης των τιμών.
Ο Carlsson είπε ότι πίστευε ότι οι μπαταρίες ιόντων νατρίου θα ήταν περίπου ένα τέταρτο φθηνότερες από τις μπαταρίες λιθίου που χρησιμοποιούνται συνήθως στην αποθήκευση ενέργειας, οι οποίες είναι οι ίδιες φθηνότερες από αυτές που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πρόσθεσε ότι η αντικατάσταση του γραφίτη με σκληρό άνθρακα θα μειώσει επίσης το αποτύπωμα άνθρακα της νέας μπαταρίας ιόντων νατρίου, ενώ θα είναι σε θέση να αντέξει έως και τρεις φορές την έκθεση σε θερμότητα από τις μπαταρίες λιθίου.
«Ο συνδυασμός της θερμικής ικανότητας, του κόστους και της πτυχής της βιωσιμότητας σχετικά με τη δυνατότητα της τεχνολογίας». . . Αυτή είναι μια πραγματικά μεγάλη ευκαιρία για περιοχές όπως η Μέση Ανατολή, η Αφρική και η Ινδία», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Northvolt.
Ενώ η Northvolt έχει προσκαλέσει τραπεζίτες να προτείνουν ρόλους σε μια χρηματιστηριακή αγορά που θα μπορούσε να την αποτιμήσει σε περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια ήδη από το επόμενο έτος.