Δεν λείπουν τα κακά νέα για την πράσινη ενέργεια. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανησυχούν για την ανάπτυξη των EVs, τα υψηλότερα επιτόκια συντρίβουν οικονομικά σχέδια, η άδειες για μεγάλα έργα καθυστερούν και για τα υπεράκτια αιολικά είναι ένα γραφειοκρατικό χάος, από χώρα σε χώρα.
Αλλά για κάθε οπισθοδρόμηση, υπάρχει ένα Sun Streams. Αυτό το σύμπλεγμα ηλιακών πάρκων θα καλύπτει περισσότερα από 13 τετραγωνικά μίλια ερήμου

δυτικά του Φοίνιξ. Μέχρι το 2025, θα παρέχει αρκετή ηλεκτρική ενέργεια για περίπου 300.000 σπίτια, φέρνοντας τη μεγαλύτερη εταιρεία κοινής ωφέλειας της Αριζόνα πιο κοντά στον στόχο της για ένα δίκτυο μηδενικών εκπομπών άνθρακα.

Η κλίμακα της ανάπτυξης, η οποία ανήκει κυρίως στην εταιρεία ΑΠΕ Longroad Energy, αποτελεί μέρος μιας εκπληκτικής αύξησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Καθοδηγούμενη από τη μείωση του κόστους και τη βελτίωση της τεχνολογίας, η ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ξεπέρασε σταθερά τις προσδοκίες.

Η μεγάλη ετήσια σύνοδος κορυφής των Ηνωμένων Εθνών για το κλίμα ξεκινά αργότερα αυτή την εβδομάδα στο Ντουμπάι. Αυτό που έγινε σαφές μετά από χρόνια συζήτησης είναι ότι λίγες χώρες ή επιχειρήσεις ή άνθρωποι είναι πρόθυμοι να θυσιάσουν πολλά για να περιορίσουν την κλιματική αλλαγή. Η έκρηξη της καθαρής ενέργειας προσφέρει ελπίδα για τον περιορισμό της χρήσης ορυκτών καυσίμων.
«Δεν έχουμε πολλές διαστάσεις και έχουμε τεράστια δουλειά να κάνουμε», δήλωσε ο Rich Lesser, παγκόσμιος πρόεδρος του Boston Consulting Group. «Όμως, εξίσου σημαντικό, η ικανότητά μας να σημειώνουμε πρόοδο στον τομέα της τεχνολογίας έχει ξεπεράσει σημαντικά τη δική μας.


Το 2009, ο ΙΕΑ προέβλεψε ότι η ηλιακή ενέργεια θα παρέμενε πολύ ακριβή για να είναι ανταγωνιστική στο δίκτυο. Συνέχισε να υποτιμά την ανάπτυξη των ΑΠΕ και των ηλεκτρικών οχημάτων. Πέρυσι, περισσότερα από τα τέσσερα πέμπτα της νέας ισχύος παγκοσμίως ήταν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Οι επιδοτήσεις οδήγησαν στην πρώιμη ανάπτυξη της αιολικής και της ηλιακής ενέργειας, στη συνέχεια οι βελτιώσεις της τεχνολογίας και η μεγάλης κλίμακας μεταποίηση τα έκαναν πραγματικά φθηνά. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου, οι οποίες τροφοδοτούν αυτοκίνητα και αποθηκεύουν ηλεκτρική ενέργεια στο δίκτυο, σημείωσαν επίσης πτώση στην τιμή τους. Το Sun Streams θα έχει αρκετές μπαταρίες για να τροφοδοτήσει περίπου 40.000 Teslas.

Τα χρήματα συνεχίζουν να ρέουν σε αυτά τα έργα παρά τους αντίθετους ανέμους της πράσινης ενέργειας. Η Longroad, η εταιρεία ανάπτυξης, ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι συγκέντρωσε χρηματοδότηση χρέους 600 εκατομμυρίων δολαρίων για να επεκτείνει το χαρτοφυλάκιό της σε μια συμφωνία με επικεφαλής την Apterra Infrastructure Capital, θυγατρική της Apollo Global Management.



Η εταιρεία ερευνών Rystad Energy εκτιμά ότι είμαστε σε πορεία να μειώσουμε αρκετό πετρέλαιο, φυσικό αέριο και άνθρακα για να περιορίσουμε την υπερθέρμανση του πλανήτη κατά 1,6 έως 1,9 βαθμούς Κελσίου πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα, ανάλογα με το πόσο επειγόντως ενεργούν οι κυβερνήσεις για να επιταχύνουν τη μετάβαση. Αυτό είναι πιο ρόδινη από πολλές άλλες προβλέψεις, αν και υπερβαίνει τον διεθνή στόχο του 1,5 βαθμού που θεωρείται συγκριτικά ένα ασφαλές όριο.

Η αισιοδοξία της Rystad προέρχεται από τον ήλιο. Ο Διευθύνων Σύμβουλος Jarand Rystad είπε ότι η εξάπλωση των ηλιακών συλλεκτών αντισταθμίζει τους τομείς που υστερούν, όπως η υπεράκτια αιολική ενέργεια, η οποία έχει καταστραφεί από τις υπερβάσεις κόστους και τα προβλήματα στις αλυσίδες εφοδιασμού.

Το BloombergNEF αναμένει ότι τα ηλιακά πάνελ που θα εγκατασταθούν φέτος θα προσθέσουν σχεδόν 400 γιγαβάτ δυναμικότητας παραγωγής. Αυτό είναι το 4,5% της παραγωγικής ικανότητας των παγκόσμιων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής το 2022. Στην τρέχουσα τροχιά, είναι θέμα πότε οι ανανεώσιμες πηγές θα φρενάρουν πραγματικά τη χρήση ορυκτών καυσίμων, όχι εάν.

Ο ΙΕΑ αναμένει ότι η ζήτηση για άνθρακα, φυσικό αέριο και πετρέλαιο θα κορυφωθεί αυτή τη δεκαετία. Σίγουρα, πολλές εταιρείες και χώρες που παράγουν ορυκτά καύσιμα στοιχηματίζουν σε ένα μακρύ μέλλον για τα προϊόντα τους και οι συζητήσεις για το πετρέλαιο ως καύσιμο αιχμής ήταν λάθος στο παρελθόν.

Αλλά είναι επίσης εύκολο να υποτιμήσουμε τον ρυθμό της αλλαγής. Οι προβλέψεις της Υπηρεσίας Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ δεν προέβλεπαν πόσο γρήγορα οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και το φυσικό αέριο θα φρενάρουν την κατανάλωση άνθρακα στις ΗΠΑ.



Πολλά εξαρτώνται από την Κίνα, όπου η ανάπτυξη της αιολικής και της ηλιακής ενέργειας συμπίπτει με νέα έργα άνθρακα. Οι αισιόδοξοι λένε ότι τα εργοστάσια άνθρακα θα λειτουργήσουν ως εφεδρεία σε ένα σύστημα που κυριαρχείται όλο και περισσότερο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Σύμφωνα με το BloombergNEF, η Κίνα ηγείται παγκοσμίως σε έργα αποθήκευσης μπαταρίας μεγάλης διάρκειας. Ο Jarand Rystad λέει ότι η παραγωγή ενέργειας από ορυκτά καύσιμα στην Κίνα πλησιάζει στο απόγειο. «Το σημείο καμπής είναι πολύ σύντομα», είπε.



Το μέσο κόστος της ηλιακής ενέργειας μειώθηκε σχεδόν κατά 90% μεταξύ 2009 και 2023, με τον χερσαίο άνεμο να μειώνεται κατά τα δύο τρίτα, σύμφωνα με το BloombergNEF. Εάν το κόστος συνεχίσει να μειώνεται καθώς οι εγκαταστάσεις αυξάνονται, «η πολιτική και η οικονομική σφαίρα θα πρέπει να προετοιμαστούν για μια ταχεία ανατρεπτική μετάβαση», έγραψαν ακαδημαϊκοί στο περιοδικό Nature Communications τον περασμένο μήνα.

Παρόμοιες μειώσεις αρχίζουν να αναδιαμορφώνουν τις μεταφορές. Το κόστος των EV μειώνεται και οι υποδομές βελτιώνονται. Το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας μικρών και μεσαίων ηλεκτρικών οχημάτων είναι τώρα φθηνότερο από τα βενζινοκίνητα οχήματα στην Κίνα και την Ευρώπη και θα μπορούσε να φτάσει σε αυτό το σημείο στις ΗΠΑ το επόμενο έτος, σύμφωνα με το έργο Economics of Energy Innovation and System Transition με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο του Έξετερ.