Η παγκόσµια στροφή και τάση να αντικατασταθούν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης µε ηλεκτροκίνητα οχήµατα συνιστά απειλή για τα βιοκαύσιµα και τη σηµασία τους

Το επόµενο έτος τα αεροσκάφη, καθώς και τα πλοία, θα ανοίξουν νέους δρόµους µε προωθητικά αέρια παραγόµενα από απόβλητα τροφίµων και φυτών. Αυτό θα µπορούσε να λειτουργήσει ως σανίδα σωτηρίας για τους κολοσσούς των ορυκτών καυσίµων, όπως είναι οι BP, Totalenergies και Eni και τελικά να ωφελήσει τη ∆ύση εν συνόλω.

Τα βιοκαύσιµα από υλικό των φυτών ή ζωικά απόβλητα µπορούν να βοηθήσουν στη µάχη κατά της υπερθέρµανσης του πλανήτη. Το βιοντίζελ, λόγου χάρη, έχει τη δυνατότητα να περιορίσει τις εκποµπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 75% εν συγκρίσει µε το αντίστοιχο των ορυκτών καυσίµων. Οι παίκτες της αγοράς πετρελαίου έχουν επικεντρωθεί στα βιοκαύσιµα, θεωρώντας πως είναι ένας τρόπος οι δεξιότητες που έχουν κατακτήσει στη διύλιση, να µη ρυπαίνουν τόσο πολύ. Τούτου λεχθέντος, τα βιοκαύσιµα δέχθηκαν πλήγµα φέτος τον Μάρτιο, όταν τα κράτη-µέλη της Ε.Ε. αποφάσισαν να µην τα εξαιρέσουν από τη σχεδιαζόµενη απαγόρευση της χρήσης Ι.Χ. µε κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.

Εν τω µεταξύ και τα λεωφορεία και τα οχήµατα εµπορικής χρήσης στρέφονται στην ηλεκτροκίνηση, ειδικά στην Κίνα. Εκεί, το 95% των φορτηγών βαρέος τύπου έχει εξοπλιστεί µε µπαταρίες λιθίου.

Ωστόσο, η χρήση προωθητικών αερίων για πλοία και αεροσκάφη απαιτεί τόσο πολλή ενέργεια, ώστε οι ηλεκτρικές µπαταρίες δεν είναι πρακτικές. Κι αυτό προσφέρει νέα ζωή στα βιοκαύσιµα. Η χρήση βιώσιµων καυσίµων αεροσκαφών, παραχθέντων από απόβλητα, που έχουν τη δυνατότητα να αντέχουν στις πολύ χαµηλές θερµοκρασίες, φαίνεται πως είναι η µόνη καθαρή ενεργειακή λύση.

Το υδρογόνο και η αµµωνία δυνητικά µπορεί να προκαλέσουν έκρηξη ή είναι δηλητηριώδεις. Με τη χρήση µη βρώσιµης πρώτης ύλης, όπως το καστορέλαιο αντί για ζαχαροκάλαµο ή αραβόσιτο, θα αντιµετωπίζονταν οι φόβοι για την ασφάλεια τροφίµων. Στα σχεδόν 200 εκατ. ευρώ η αγορά βιοκαυσίµων είναι σχεδόν µη υφιστάµενη. Η πρωτοβουλία της Ε.Ε. για την ανατροφοδότηση της αεροπλοΐας, που εγκρίθηκε τον Οκτώβριο, απαιτεί το βιώσιµο καύσιµο να αποτελεί έως το 2050 ποσοστό 70% του προωθητικού αερίου αεροπλάνων, ενώ οι ΗΠΑ κάνουν λόγο για 100%.

Με αυτά κατά νου η παγκόσµια αγορά έως το 2030 θα φθάσει τα 50 δισ. ευρώ και τα 500 δισ. ευρώ έως το 2050, βάσει εκτιµήσεων του κλάδου.

Τέλος, η Ινδία φιλοδοξεί να αναδειχθεί σε κόµβο διύλισης βιοκαυσίµων, αλλά νικήτρια θα είναι η Ευρώπη, η οποία καλύπτει το 60% της παραγωγής διεθνώς – µε στοιχεία του 2022.

Λάθος της Ε.Ε. η µη εξαίρεσή τους από την απαγόρευση της χρήσης κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")