Ανοδικά  κινούνται σήμερα οι τιμές του πετρελαίου καταγράφοντας αύξηση πάνω από 2%, καθώς το ιρανικό αντιτορπιλικό Alborz διέσχισε τα στενά Μπαμπ Ελ –Μαντέμπ που συνδέουν τον Κόλπο του Άντεν με την Ερυθρά Θάλασσα

Το ιρανικό σκάφος μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 15 κόμβων και διαθέτει οπλισμό που αποτελείται από οκτώ πυραύλους Noor ,ένα πυροβόλο Mark 8 των 114 χιλιοστών, πυργίσκο Kamand CIWS των 30 χιλιοστών και δύο τορπιλοσωλήνες.

Το μεσημέρι, το Brent κατέγραφε ήδη άνοδο 2,25%, στα 78,78 δολάρια το βαρέλι και το αμερικανικό αργό 2,16%,στα 73,39 δολάρια, με αποτέλεσμα το πετρέλαιο να ξεκινά την πορεία του στο  2024 με έντονες αυξήσεις.  «Μετά από ένα 2023 που χαρακτηρίστηκε από μειώσεις ύψους 10% ,οι τιμές του μαύρου χρυσού τραβούν ξανά την ανηφόρα από τις αυξανόμενες εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα» τονίζουν ναυτιλιακές πηγές στην «Ναυτεμπορική».

Η παρουσία του ιρανικού σκάφους στην Ερυθρά Θάλασσα επιδεινώνει μια εξαιρετικά ασταθή κατάσταση σε μια περιοχή από την οποία διέρχεται πάνω από το 12% του παγκόσμιου εμπορίου.

Κίνδυνος θαλάσσιας σύγκρουσης

«Η κίνηση της Τεχεράνης θα μπορούσε να θεωρηθεί ως πρόκληση στη συγκρότηση του διεθνούς στόλου 10 κρατών  υπό την ηγεσία των ΗΠΑ στην περιοχή, στο πλαίσιο της επιχείρηση Prosperity Guardian, για να σταματήσουν οι επιθέσεις των υποστηριζόμενων από το Ιράν, ανταρτών Χούθι . Μέσα σε ένα μήνα, οι Χούθι κατέλαβαν ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και εξαπέλυσαν περισσότερες από 100 επιθέσεις με drones και βαλλιστικούς πυραύλους. Οι σιίτες αντάρτες  ελέγχουν τη βορειοδυτική Υεμένη, συμπεριλαμβανομένης της πρωτεύουσας Σανάα, και του λιμανιού Αλ Χουντάιντα», σημειώνουν στη «Ν» οι ίδιες πηγές.  «Οι σιίτες Χούθι υποστηρίζονται οικονομικά και πολιτικά από το επίσης σιϊτικό ιρανικό καθεστώς και ο μεγάλος κίνδυνος είναι ότι αυτό το πολεμικό σκάφος να έρθει σε σύγκρουση με τον  διεθνή στόλο στην Ερυθρά», προσθέτουν. «Η σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα θα επιδεινωθεί τις επόμενες εβδομάδες και μήνες, καθώς ο συνασπισμός ναυτικών δυνάμεων υπό την ηγεσία των ΗΠΑ θα θελήσει να αποκαταστήσει την τάξη και την ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων», γράφει ο Ματ Γκέρτκεν,αναλυτής στο BCA Research.

Ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει μετατρέψει πλέον  την Ερυθρά Θάλασσα σε ακόμη πιο  ζωτικό εμπορικό διάδρομο για το πετρέλαιο, ακόμη και για τις εξαγωγές της ίδιας της Μόσχας. Το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι το πρώτο εξάμηνο του έτους, περισσότερα από 9,2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου μεταφέρονταν καθημερινά μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, σε σύγκριση με πέντε έως επτά εκατομμύρια κατά μέσο όρο, από το 2018

«Σημεία συμφόρησης»

«Τα προϊόντα διύλισης βρίσκονται επί του παρόντος σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει ανησυχίες για την προσφορά και να αυξήσει ακόμη περισσότερο τη διαφορά τιμής μεταξύ παραγώγων και αργού πετρελαίου», σημειώνουν οι αναλυτές εμπορευμάτων της Commerzbank.
«Η διώρυγα του Σουέζ και η διώρυγα του Παναμά , βασικά σημεία συμφόρησης για το παγκόσμιο εμπόριο, προκαλούν καθυστερήσεις, εκτροπές και υψηλότερους ναύλους. Η ξηρασία έχει διακόψει τις διελεύσεις μέσω της Διώρυγας του Παναμά, ενώ οι επιθέσεις με πυραύλους ανάγκασαν  ναυτιλιακές εταιρείες να σταματήσουν τις διελεύσεις στην Ερυθρά Θάλασσα.

Η Shipping Equity Research σημείωσε ότι αυτά τα σημεία συμφόρησης θα επηρεάσουν περισσότερο το εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων, καθώς το 8,1% του παγκόσμιου όγκου τους διέρχεται από τη Διώρυγα του Παναμά και το 28% από τη Διώρυγα του Σουέζ. Το κλείσιμο αυτών των σημαντικών διόδων θα αυξήσει τη ζήτηση για εμπορευματοκιβώτια κατά 1,5 % και 7%, αντίστοιχα Η Bank of America (BofA) αναφέρει σε έκθεσή της ότι για τα πετρελαιοφόρα και τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ θα προσθέσει περίπου 30% στις αποστάσεις διέλευσης και θα αυξήσει τη ζήτηση κατά 1% έως 2%. «Μεγαλύτερες γραμμές εφοδιασμού χρειάζονται περισσότερα πλοία, αυξάνουν τους ναύλους, διευρύνουν τις διαφορές μεταξύ προέλευσης και προορισμού και αυξάνουν τη ζήτηση καυσίμων . Επιπλέον, μια επιδείνωση της αλυσίδας εφοδιασμού μπορεί να τονώσει τη ζήτηση για αγαθά, καθώς οι εταιρείες κάνουν υπερβολικές παραγγελίες για να εγγυηθούν επαρκή αποθέματα”, προσθέτουν οι αναλυτές της BofA.

«Δίνουμε πιθανότητα 46% για μικρές ή προσωρινές διακοπές της ροής  πετρελαίου και 30% για μεγάλες ή μακροχρόνιες διακοπές. Μικρές διακοπές υλοποιούνται και θα έχουν θετικό αντίκτυπο στην τιμή του πετρελαίου βραχυπρόθεσμα.

« Η σπασμωδική αντίδραση των τιμών των εμπορευμάτων είναι να αυξάνονται όταν υπάρχουν νέοι κίνδυνοι για την προσφορά. Ωστόσο, η παραγωγή εμπορευμάτων δεν θα επηρεαστεί. Οι πρώτες ύλες τελικά θα φτάσουν, απλώς θα κοστίζουν περισσότερο στη μεταφορά και θα αργούν», τονίζει πάντως η Κάρολιν Μπέιν από την Capital Economics, συστήνοντας …ηρεμία.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")