Έπειτα από μια ακόμη χρονιά για παραγγελίες με δυνατότητα χρήσης LNG, σχεδόν το ήμισυ της χωρητικότητας νέων ναυπηγείων στα βιβλία παραγγελιών των ναυπηγείων στον κόσμο είναι έτοιμο για εναλλακτικά καύσιμα, σύμφωνα με μια ανασκόπηση ναυπηγικής στο τέλος του έτους από την Clarksons. «Σε όλο το 2023, καταγράψαμε ~ 539 παραγγελίες 

νέας κατασκευής που αφορούσαν πλοία με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων, το 45% όλων των παραγγελιών ανά χωρητικότητα», δήλωσε ο επικεφαλής της παγκόσμιας έρευνας της Clarksons, Steve Gordon. «Ενώ παραμένουμε μόνο στην αρχή ενός ζωτικού και άνευ προηγουμένου επενδυτικού προγράμματος ανανέωσης στόλου, έχει γίνει μια αρχή με το 49% της τρέχουσας χωρητικότητας του βιβλίου παραγγελιών να τροφοδοτείται πλέον με εναλλακτικά καύσιμα».

Το ποσοστό είναι πολύ υψηλότερο σε ορισμένα τμήματα του στόλου. Περισσότερο από το 80 τοις εκατό όλων των πλοίων και των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων που παραγγέλθηκαν το 2023 είναι ικανά για χρήση διπλού καυσίμου και το ποσοστό αυξάνεται πολύ πάνω από το 90 τοις εκατό όταν περιλαμβάνονται πλοία «έτοιμα» διπλού καυσίμου σε αυτές τις δύο κατηγορίες. Αντίθετα, είπε ο Gordon, η απορρόφηση στα βιβλία παραγγελιών μεταφοράς χύδην φορτίου και δεξαμενόπλοιων είναι περιορισμένη.

Όπως και στο παρελθόν, το LNG πρωτοστάτησε στις παραγγελίες «εναλλακτικών» καυσίμων, αντιπροσωπεύοντας 220 πλοία (συμπεριλαμβανομένων των παραγγελιών για μεταφορείς LNG με καύσιμα LNG). 125 παραγγελίες καθόρισαν τη μεθανόλη και τέσσερις νέες παραγγελίες με ρυθμό ρύθμισης θα μπορούν να καίνε αμμωνία.

Σε συνδυασμό με τις αναμενόμενες τάσεις διάλυσης, η πρόοδος στο βιβλίο παραγγελιών σημαίνει ότι περίπου το ένα τέταρτο της συνολικής χωρητικότητας θα μπορούσε να είναι εναλλακτικό καύσιμο έως το 2030. (Η διαθεσιμότητα καθαρού καυσίμου και η ανταγωνιστικότητα κόστους είναι ξεχωριστό θέμα, όπως σημειώθηκε πρόσφατα από την BIMCO.)

Άλλες τεχνολογικές λύσεις κερδίζουν επίσης έλξη, όπως η ενσωματωμένη δέσμευση άνθρακα. Το Clarksons μετρά 31 πλοία που δοκιμάζουν αυτήν τη στιγμή κάποια μορφή δέσμευσης άνθρακα, συν άλλα 22 κατόπιν παραγγελίας.

Η υιοθέτηση της τεχνολογίας εναλλακτικών καυσίμων εξακολουθεί να επισκιάζεται από την εμπορική υπόσχεση του μαζούτ υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, σύμφωνα με τους αριθμούς του Clarksons. 420 υπάρχοντα πλοία τοποθέτησαν ένα scrubber* πέρυσι, επιτρέποντάς τους να καταναλώνουν νόμιμα HFO και να εξοικονομούν περίπου $200 ανά τόνο σε καύσιμα. Τα πλοία με ικανότητα HFO αποτελούν πλέον περίπου το 27 τοις εκατό της παγκόσμιας χωρητικότητας, και περισσότερα είναι στο δρόμο: περισσότερα από 320 νέα ναυπηγεία παραγγέλθηκαν με scrubbers που τοποθετήθηκαν πέρυσι.

*Τα scrubbers αφαιρούν αποτελεσματικά τη ρύπανση από οξείδιο του θείου από τα καυσαέρια των πλοίων