Παρατείνεται η ανησυχία για την ασφαλή ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα, αφού οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι εναντίον εμπορικών πλοίων συνεχίζονται, παρά τη δραστηριοποίηση της πολυεθνικής ομάδας ναυτικής προστασίας

Εν μέσω της αυξανόμενης αβεβαιότητας, τα ναύλα στη spot αγορά για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που πραγματοποιούν τον περίπλου της Αφρικής τριπλασιάστηκαν μέσα σε λίγες ημέρες, σύμφωνα με τον δείκτη Freightos Baltic Index (FBX).

Διακόπτει τη διέλευση

Η A.P. Moller - Maersk, μετά την επίθεση που δέχθηκε το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Maersk Hangzhou στις 30 Δεκεμβρίου, ανακοίνωσε ότι διακόπτει όλες τις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα/Κόλπο του Άντεν μέχρι νεωτέρας.

Σε ανακοίνωσή της η εταιρεία αναφέρει ότι για την ασφάλεια των ναυτικών και του φορτίου στα πλοία, διακόπτει τις μετακινήσεις μέσω της περιοχής, αξιολογώντας συνεχώς την κατάσταση με αναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Η δανική ναυτιλιακή εταιρεία μετά την επίθεση είχε αρχικά προχωρήσει σε 48ωρη παύση στις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, ενώ τις προηγούμενες ημέρες μετά τη σύσταση της διεθνούς ναυτικής αποστολής υπό την ηγεσία των ΗΠΑ για την προστασία της ναυτιλίας, είχε επανεκκινήσει τα δρομολόγια των πλοίων της μέσω της διώρυγας του Σουέζ.

Σύμφωνα με τη βρετανική υπηρεσία ναυτικής ασφάλειας (UKMTO), την περασμένη Τρίτη Υεμένιοι αντάρτες Χούθι εκτόξευσαν πυραύλους εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, κοντά στο στρατηγικής σημασίας στενό Μπαμπ ελ Μάντεμπ, χωρίς να πληγεί κάποιο από αυτά.

Σύμφωνα με την κεντρική διοίκηση των ΗΠΑ, τουλάχιστον 24 επιθέσεις έχουν πραγματοποιηθεί έως τώρα από τους αντάρτες Χούθι κατά της εμπορικής ναυτιλίας στη νότια Ερυθρά Θάλασσα από τις 19 Νοεμβρίου, ενώ 17 πλοία έχουν αναγνωριστεί ως στόχοι.

Από αυτά, τα εννέα ήταν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τέσσερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων, δύο πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και ένα πλοίο μεταφοράς οχημάτων, και δεξαμενόπλοιο μεταφοράς αργού πετρελαίου.

Σε ένδειξη αλληλεγγύης

Οι Χούθι, που υποστηρίζονται από το Ιράν, έχουν προειδοποιήσει πως θα βάζουν στο στόχαστρο -σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστινίους στη Λωρίδα της Γάζας- πλοία που διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα αν έχουν οποιαδήποτε «σχέση» με το Ισραήλ.

Πύραυλοι και drones των σιιτών ανταρτών έχουν καταρριφθεί από αμερικανικά, γαλλικά και βρετανικά πολεμικά πλοία που περιπολούν στη ζώνη.

Αύξηση ναύλων

Την ίδια ώρα, η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα ωθεί τις τιμές στη spot αγορά εμπορευματοκιβωτίων στο υψηλότερο επίπεδο του τελευταίου έτους, λόγω του περίπλου της Αφρικής προς τη Μεσόγειο και την Ευρώπη.

Σύμφωνα με τον δείκτη Freightos Baltic Index (FBX), οι τιμές από την Ασία προς την Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 150% από τις 22 Δεκεμβρίου. Η μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών που ήταν στα 2.452 δολάρια, αυτή τη στιγμή φθάνει στα 4.042 δολάρια. Επίσης, οι τιμές στη διαδρομή από την Ασία προς τη Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά 2.774 δολάρια, στα 5.175 δολάρια, ανά εμπορευματοκιβώτιο.

Ο δείκτης Shanghai Containerized Freight Index κατέγραψε επίσης αύξηση 80% στις τιμές spot από τη Σαγκάη προς την Ευρώπη την εβδομάδα έως τις 29 Δεκεμβρίου. Οι τιμές αυξήθηκαν στα 2.694 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο στις 29 Δεκεμβρίου, σε μια εμπορική διαδρομή όπου ήταν κάτω από 1.000 δολάρια για σχεδόν έναν χρόνο.

Επίσης, οι τιμές από την Κίνα προς τη Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά 70%, στα 3.491 δολάρια/εμπορευματοκιβώτιο, στο τέλος Δεκεμβρίου.

Η γαλλική CMA CGM ανακοίνωσε ότι αυξάνει κατά 75% τις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία προς τη Μεσόγειο από τα μέσα Ιανουαρίου για ένα τυπικό εμπορευματοκιβώτιο 20 ποδών, αντικαθιστώντας τις υφιστάμενες τιμές που τέθηκαν σε ισχύ στις αρχές του έτους.

Από τις 15 Ιανουαρίου και μέχρι νεωτέρας, η CMA CGM θα επιβάλλει ναύλο 3.500 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο για τις αποστολές μεταξύ Ασίας και δυτικής Μεσογείου, από 2.000 δολάρια ανά TEU που είναι σήμερα.

Σύμφωνα με τον οίκο Linerlytica, 262 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχαν εκτραπεί προς τη διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στις 31 Δεκεμβρίου με συνολική χωρητικότητα 3,4 εκατ. TEUs, ή το 12% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")