Συναγερμός για τους “Χούθι” στην Ερυθρά Θάλασσα: Το Φιλμ των Δραματικών Γεγονότων

Συναγερμός για τους “Χούθι” στην Ερυθρά Θάλασσα: Το Φιλμ των Δραματικών  Γεγονότων
του Δημήτρη Καπράνου
Πεμ, 25 Ιανουαρίου 2024 - 20:32

Πόσα διδάσκει η Ναυτιλία! Αφού μάθαμε για τους πειρατές των στενών της Μαλαισίας, αφού γωρίσαμε τους πειρατές της Σομαλίας (και μέσα από την ταινία με τον Τομ Χανκς), αφού είδαμε τους “φρουρούς της Επανάστασης” του Ιράν να κάνουν “ρεσάλτο” σε ελληνικών συμφερόντων πλοία και να κρατούν ομήρους τους ναυτικούς, συναντηθήκαμε τώρα και με τους Χούθι, τους “αντάρτες της Υεμένης”

οι οποίοι ,σε μια λιμοκτονούσα χώρα κατέχουν υπεμοντέρνο και βαρύτατο οπλισμό ( που έρχεται από το θεοκρατικό Ιράν) και βάζουν στο σημάδι τα εμπορικά πλοία που περνούν από τα στενά της περιοχής λες και παίζουν “Πάκμαν”...

Φυσικά, η Ελληνική ναυτιλία, η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη του πλανήτη, είναι φυσικό να δεχθεί τα πυρά των “Χούθι” και να γίνει “πρωτοσέλιδο”παγκοσμίως...

Ας ξετυλίξουμε, λοιπόν, το φιλμ των γεγονότων των τελευταίων εβδομάδων.

“Την ευθύνη για την επίθεση με πύραυλο κατά των ελληνικών συμφερώντων πλοίο “Zografia” στην Ερυθρά Θάλασσα ανέλαβαν οι Χούθι της Υεμένης”, ανέφερε η είδηση του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων.

Και, φυσικά, αρχίζει η δική μας δουλειά, το ρεπορτάζ.

Το περιστατικό του “Zografia”

“Το φορτηγό πλοίο ανήκει στην εταιρεία Vulcanus Technical Maritime Enterprises του εφοπλιστή Άρη Θεοδωρίδη, έχει χωρητικότητα 56,894 dwt , κατασκευής 2010 υπέστη μικρές ζημιές όταν χτυπήθηκε από πύραυλο.Η “United Kingdom Maritime Trade Operations “ είχε ανακοινώσει ότι είχε λάβει αναφορά για ένα περιστατικό 100 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά του Saleef της Υεμένης.Το πλοίο δεν φαίνεται να έχει ιδιοκτησιακούς δεσμούς με το Ισραήλ, ανέφερε η έγκυρη ιστοσελίδα Τradewinds. Όμως στοιχεία της Clarksons, ανέφεραν ότι η “Ζωγραφιά” , βερέθηκε στο ισραηλινό λιμάνι Εϊλάτ τον περασμένο Οκτώβριο. Το “Zografia έχει πλήρωμα 24 ναυτικών .Τρείς υπηκόους Φιλιππίνων, 20 Ουκρανούς και έναν υπήκοο Γεωργίας.Έλληνας ούτε για δείγμα! Όπως ανέφερε εκπρόσωπος της εταιρείας δεν υπήρξε τραυματισμός, παρά μόνο υλικές ζημιές που δεν επηρεάζουν την πλεύση του”.

Η επίθεση κατά του “Gibraltar Eagle”

Του περιστατικού του “Ζωγραφιά” είχε προηγηθεί η ανακοίνωση της βρετανικής εταιρείας ναυτιλιακών ασφαλίσεων Ambrey , ότι “ένα αμερικανικό Bulk carrier, σημαίας νήσων Μάρσαλ, χτυπήθηκε από πύραυλο από την Υεμένη, ενώ έπλεε 95 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά του Άντεν”.

Στο πλοίο, το οποίο ανήκει στην Eagle Bulk Shipping ( αμερικανική εταιρεία την οποία αναμένεται να ενσωματώσει η Star Bulk  του Πέτρου Παππά ) ξέσπασε φωτιά, χωρίς ωστόσο να υπάρξει θέμα βυθίσεώς του.  Οπώς μετέδωσε το BBC, δεν υπήρξαν τραυματισμοί. Η Eagle Bulk Shipping, με έδρα το Κονέκτικατ (μέτοχοι ειναι και οι Έλληνες πλοιοκτήτες Ιωάννης Κούστας και Βίλυ Παναγιωτίδης) επιβεβαίωσε ότι “ ένα από τα πλοία της, το Gibraltar Eagle, δέχθηκε επίθεση νωρίτερα σήμερα, ενώ δεν υπήρξαν τραυματισμοί μεταξύ των μελών του πληρώματος. Ως αποτέλεσμα, το πλοίο υπέστη περιορισμένη ζημιά σε ένα αμπάρι του με φορτίο, αλλά είναι σταθερό και κατευθύνεται έξω από την περιοχή”, δήλωσε η Eagle Bulk Shipping.Όλοι οι ναυτικοί επί του πλοίου επιβεβαιώνεται ότι δεν έχουν τραυματιστεί. Το πλοίο μεταφέρει φορτίο προϊόντων χάλυβος”...

Ανάστατοι οι Έλληνες πλοίαρχοι

Έπειτα από τα αλλεπάλληλα χτυπήματα εναντίον εμπορικών πλοίων στην ερυθρά Θάλασσα, , η Πανελλήνιος Ναυτική Ομοσπονδία εξέφρασε αγανάκτηση και αποτροπιασμό για το τραγικό περιστατικό του “Ζωγραφιά” και γενικός γραμματεύς της Ομοσπονδίας, Εμμανουήλ Τσικαλάκης ανέφερε:

“Είναι απαράδεκτο να γίνονται επιθέσεις σε βάρος εμπορικών πλοίων και των πληρωμάτων τους. Οι επιθέσεις αυτές από όπου και αν προέρχονται, είναι κατακριτέες από κάθε άποψη.

Δεν έχει σημασία εάν πρόκειται για υλικές ζημιές ή αν δεν υπάρχουν τραυματίες στα πληρώματα. Η ζωή του οποιουδήποτε Ναυτικού, οποιασδήποτε εθνικότητας είναι πολύτιμη και δεν συγκρίνεται ούτε ισοβαθμίζεται με οποιαδήποτε άλλη υλική απώλεια.Καλούμε την Κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία καθώς και όλους τους Διεθνείς αρμόδιους Οργανισμούς (ΙΜΟ, ILO κ.λπ.), να παρέμβουν αμέσως και αποτελεσματικά για να σταματήσει αυτό το απαράδεκτο και τραγικό «γαϊτανάκι» των επιθέσεων και να κηρυχθούν “ζώνες πολεμικών επιχειρήσεων” όλες οι περιοχές γύρω από την Αραβική Χερσόνησο”

Συναγερμός στην Ευρώπη

Και πάλι το ρεπορτάζ: “Οι χώρες -μέλη της ΕΕ. έδωσαν το αρχικό “πράσινο φως” για μια ναυτική αποστολή η οποία θα προστατεύει τα πλοία από επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, ανέφεραν σήμερα Ευρωπαίοι διπλωμάτες τους οποίους επικαλείται το πρακτορείο Reuters.

Πολλές ναυτιλιακές εμπορικές εταιρείες κατευθύνουν ήδη τα πλοία τους σε άλλες διαδρομές, μετά τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα από τους Χούθι, οι οποίοι ελέγχουν μεγάλο μέρος της Υεμένης και δηλώνουν ότι δρουν κατ’ αυτόν τον τρόπο σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους, καθώς συνεχίζεται ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας.

Η Επιτροπή Πολιτικής και Ασφαλείας της ΕΕ, υπεύθυνη για την εξωτερική και αμυντική πολιτική, ενέκρινε σε πρώτη φάση την αποστολή, που θα γίνει σε συνεργασία με εταίρους της ΕΕ. Ο στόχος είναι να συγκροτηθεί το αργότερο μέχρι τις 19 Φεβρουαρίου και να τεθεί σε λειτουργία αμέσως μετά. Διπλωματικές πηγές ανέφεραν ότι ελπίζουν η διαδικασία να επισπευσθεί, λαμβάνοντας υπ' όψιν της εντάσεις στην περιοχή.

Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσεως αρνήθηκε να κάνει κάποιο σχόλιο για τις εμπιστευτικές συζητήσεις γύρω από το θέμα. Τον περασμένο μήνα οι ΗΠΑ ανέφεραν ότι σε συνεργασία με άλλες χώρες ξ, αρχίζουν περιπολίες στην Ερυθρά Θάλασσα, στο πλαίσιο μιας νέας αποστολής, της επιχειρήσεως “Φύλαξ της Ευημερίας”, ώστε να κατευνάσουν τους φόβους ότι η αναταραχή σε μια από τις σημαντικότερες εμπορικές οδούς του κόσμου θα μπορούσε να πλήξει την παγκόσμια οικονομία. Όμως ορισμένοι σύμμαχοί τους, κυρίως ευρωπαϊκές χώρες, εξέφρασαν επιφυλάξεις για το σχέδιο αυτό και διεφώνησαν με την ιδέα να τεθούν υπό την αμερικανική διοίκηση.

Αλλάζουν ρότα τα πλοία της Shell

Τα πλοία του μεγάλου πετρελαϊκού ομίλου “Shell” δεν θα περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα μέχρι νεωτέρας, λόγω της απειλής που υφίσταται από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης, ανέφερε η Wall Street Journal .Κατά το δημοσίευμα, ο όμιλος έλαβε αυτή την απόφαση λόγω της απειλής για τα πληρώματα και του κινδύνου προκλήσεως πετρελαιοκηλίδας στην περίπτωση που κάποιο τάνκερ θα δεχθεί επίθεση. Εκπρόσωπος της Shell που ρωτήθηκε για το θέμα από το Γαλλικό Πρακτορείο αρνήθηκε να κάνει κάποιο σχόλιο.Και πάλι, το ρεπορτάζ: Από τα τέλη Νοεμβρίου, περίπου 30 πλοία έχουν δεχθεί επίθεση από τους Χούθι στην περιοχή, με τελευταίο επεισόδιο το πλήγμα εναντίον του ελληνόκτητου πλοίου ξηρού φορτίου “Ζωγραφιά”. Τις τελευταίες ημέρες, οι Υεμενίτες αντάρτες, που στηρίζονται από το Ιράν, πολλαπλασίασαν τις επιθέσεις τους εναντίον πλοίων που θεωρούν ότι σχετίζονται με το Ισραήλ, αναγκάζοντας πολλές ναυτιλιακές εταιρείες να αποφεύγουν την Ερυθρά και να επιλέγουν κατά πολύ μεγαλύτερες διαδρομές, κάνοντας τον γύρο της Αφρικής, με αποτέλεσμα να αυξάνεται το κόστος μεταφοράς.

Ακολουθούν και άλλοι

Πετρελαϊκές εταιρείες, οι Shell, BP και QatarEnergy, καθώς και ο κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών Maersk έχουν λάβει παρόμοιες αποφάσεις. Ο πρωθυπουργός του Κατάρ Μοχάμεντ μπεν Αμπντουλραχμάν αλ Θάνι , εκτίμησε ότι η κλιμάκωση των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα θα έχει επιπτώσεις στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). “Υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές αλλά (…) είναι λιγότερο αποτελεσματικές από αυτή που ακολουθείται σήμερα, μέσω της Ερυθράς Θάλασσας”, δήλωσε ο αλ Θάνι, η χώρα του οποίου είναι από τους σημαντικότερους παραγωγούς LNG παγκοσμίως.

Και η Ρωσία στον φαύλο κύκλο

Εναλλακτικές διαδρομές, εάν κλιμακωθεί περαιτέρω η κρίση, αναζητά και ο ρωσικός όμιλος πετρελαιοφόρων Sovcomflot, όπως μετέδωσε το πρακτορείο TASS. Η εταιρεία εξακολουθεί να χρησιμοποιεί την θαλάσσια οδό της Ερυθράς, όμως “λόγω της κλιμακώσεως των εχθροπραξιών στην περιοχή είναι επί του παρόντος αδύνατον να προβλέψουμε εάν τα τάνκερ της θα συνεχίσουν να περνούν από εκεί.Η εταιρεία παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και αποτιμά τους κινδύνους. Εάν χρειαστεί, θα αναζητηθούν εναλλακτικές διαδρομές για τα πλοία”, πρόσθεσε το πρακτορείο. Η Ρωσία καταδίκασε τα στρατιωτικά πλήγματα των ΗΠΑ και της Βρετανίας στην Υεμένη, τα οποία, κατά την Μόσχα, αποτελούν ανεύθυνο εγχείρημα το οποίο μπορεί να προκαλέσει χάος σε όλη τη Μέση Ανατολή.

Προειδοπoίηση της Bimco

Προειδοποίηση ασφαλείας των ΗΠΑ προς τις ναυτιλιακές εταιρείες, με την οποία τους ζητείται να παρακάμπτουν την Ερυθρά Θάλασσα, απηύθυνε η διεθνής ναυτιλιακή ένωση Bimco.Η προειδοποίηση επικαλείται συμβουλές από την Κεντρική Διοίκηση των Ναυτικών Δυνάμεων των ΗΠΑ, ενώ αναφέρει πως η αστάθεια στην περιοχή θα μπορούσε να διαρκέσει για κάποιο χρονικό διάστημα ακόμη.

Οι δυνάμεις του συνασπισμού και η Bimco συνεχίζουν να συνιστούν στις ναυτιλιακές εταιρείες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να αποφύγουν τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις στην περιοχή», ανέφερε η Ένωση.

Χούθι: Θεμιτοί στόχοι τα αμερικανικά πλοία

Οι Χούθι ανέλαβαν επισήμως την ευθύνη για την πυραυλική επίθεση εναντίον αμερικανικού φορτηγού πλοίου στον Κόλπο του Άντεν.

Ο εκπρόσωπός τους Γιαχία Σαρία ανέφερε στο τηλεοπτικό δίκτυο Al Masirah ότι “διεξήχθη στρατιωτική επιχείρηση, με αρκετούς αντιπλοϊκούς πυραύλους, εναντίον αμερικανικού πλοίου στον Κόλπο του Άντεν”, υπογραμμίζοντας ότι οι πύραυλοι πέτυχαν με ακρίβεια τον στόχο τους.

Ο Γιαχία Σαρία απεκάλεσε “εχθρικούς στόχους” τα αμερικανικά και τα βρετανικά πλοία που πλέουν στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης.

“Το πλοίο δεν χρειάζεται απαραίτητα να κατευθύνεται στο Ισραήλ για να το στοχεύσουμε. Αρκεί να είναι αμερικανικό”, δήλωσε στο Al Jazeera ο Νασρουλντίν Αμέρ, εκπρόσωπος των Χούθι. “Οι ΗΠΑ βρίσκεται στα πρόθυρα απωλείας της τη θαλάσσιας ασφάλειάς τους” δήλωσε ο εκπρόσωπος, διευκρινίζοντας ότι βρετανικά και αμερικανικά πλοία έχουν γίνει “θεμιτοί στόχοι” λόγω των πληγμάτων που εξαπέλυσαν οι δύο χώρες στην Υεμένη την περασμένη εβδομάδα.