Η «Ατζέντα 2030» του ΥΕΘΑ και το Τιτάνιο Έργο της Ανατάξεως της Αμυντικής Βιομηχανίας της Χώρας

Η «Ατζέντα 2030» του ΥΕΘΑ και το Τιτάνιο Έργο  της Ανατάξεως της Αμυντικής Βιομηχανίας της Χώρας
Του Ευθ. Π. Πέτρου*
Δευ, 29 Ιανουαρίου 2024 - 08:40

Μια πικρή αλήθεια είπε ο υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νίκος Δένδιας κατά τις τελετές παραδόσεως παραλαβής καθηκόντων των αρχηγών Γενικών Επιτελείων και του αρχηγού του Στόλου. Ότι κάποτε η Ελλάς πρέπει να παύσει να είναι μόνον αγοραστής οπλικών συστημάτων και να γίνει και κατασκευαστής. Πρέπει για την ακρίβεια να επανενεργοποιήσουμε τις αμυντικές βιομηχανικές δυνατότητες τις οποίες κάποτε είχε 

η χώρα και τις οποίες «αφήσαμε να ρημάξουνε». Το τραγικό είναι ότι τα χειρότερα συνέβησαν κατά την περίοδο των μεγάλων εξοπλιστικών προγραμμάτων της δεκαετίας 1995-2004. Τρισεκατομμύρια εδαπανήθησαν εκείνη την περίοδο χωρίς η ελληνική βιομηχανία να επωφεληθεί με μεταφορές τεχνολογίες και με συνεργασίες για την ανάπτυξη νέων προϊόντων. Και το υποκατασκευαστικό έργο που ανέλαβε ήταν περιορισμένο.

Στην εικοσαετία που πέρασε η βιομηχανία υπέστη ένα ακόμη σημαντικό πλήγμα. Εξ αιτίας της αδρανείας τα εργοστάσια αποψιλώθηκαν από τους ειδικευμένους τεχνίτες, χωρίς να μαθητεύσουν δίπλα τους νεώτεροι για να συνεχίσουν την παράδοση. Για αυτό και όταν αγοράσθηκαν οι φρεγάτες Belh@ra δεν μπορούσαν τα ελληνικά ναυπηγεία να αναλάβουν σημαντικό έργο κατασκευών των μερών τους.
Και ενώ στα ναυπηγεία μετά την ιδιωτικοποίηση δημιουργούνται σχολές μαθητείας, ώστε να προετοιμασθούν τα αυριανά στελέχη, οι κρατικές βιομηχανίες παραμένουν δέσμιες της κρατικής γραφειοκρατίας και των αγκυλώσεων του δημοσίου. Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία αδυνατεί να συντηρήσει τα μεταφορικά αεροπλάνα C-130 διότι δεν έχει και δεν μπορεί να προσλάβει το απαραίτητο προσωπικό. Κάθε πρόσληψις πρέπει να γίνει μέσω ΑΣΕΠ, το οποίο μπορεί να είναι καλό για να στελεχώνει τα υπουργεία δεν μπορεί όμως να επιλέγει τους καταλλήλους τεχνικούς που χρειάζεται η βιομηχανία. Έτσι ένας φαύλος κύκλος διαιωνίζεται.

Ο Νίκος Δένδιας λοιπόν, που έχει θέσει την ενεργοποίηση της ΕΑΒ στις πρώτες του προτεραιότητες θα πρέπει να λάβει τολμηρές αποφάσεις, αδιαφορώντας για τις σειρήνες που ομιλούν για «πολιτικό κόστος». Πολιτικό κόστος υπάρχει εξ αιτίας της αδρανείας. Αν αυτή κατανικηθεί και η βιομηχανία εργασθεί σωστά μόνον πολιτικά οφέλη θα υπάρξουν για τον υπουργό που θα επιδείξει την απαιτουμένη τόλμη.

Υπάρχουν όμως και τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, με τα οποία το υπουργείο Εθνικής Αμύνης δεν έχει αποφασίσει ακόμη να καταπιασθεί. Προφανώς βάζει τα πράγματα σε σειρά και προγραμματίζει να κάνει κινήσεις για αυτήν την βιομηχανία αφού εξυγιάνει την κατάσταση ΕΑΒ. Εν τω μεταξύ όμως υπό την εποπτεία του υπουργείου Οικονομίας τα ΕΑΣ καταποντίζονται. Η εταιρεία αδυνατεί πλέον να καλύπτει τις ανάγκες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων σε πυρομαχικά. Τα τελευταία χρόνια έχει απωλέσει υπογεγραμμένα συμβόλαια για κατασκευή «απλών» πυρομαχικών (διαμετρημάτων 12,7 και 105 χιλ.) για την Αίγυπτο, την Τυνησία και το Μπαγκλαντές. Το γεγονός ότι συνεχίζουν να υπάρχουν είναι αποτέλεσμα των αλλεπαλλήλων αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου για τις οποίες το υπουργείο Οικονομίας έχει διαθέσει 130 εκατομμύρια ευρώ, χρήματα Ελλήνων φορολογουμένων. Εν τω μεταξύ η δυνατότης παραγωγής μεταλλικών μερών πυρομαχικών έχει απωλεσθεί με την αδρανοποίηση των γραμμών παραγωγής του εργοστασίου του Υμηττού. Η μετεγκατάστασις από τον Υμηττό που έχει εξαγγελθεί από τον Πρωθυπουργό από τον Απρίλιο του 2021 δεν έχει υλοποιηθεί ενώ στα χρόνια που πέρασαν απωλέσθησαν δυνατότητες χρηματοδοτήσεώς της με ευρωπαϊκά κονδύλια. Και φθάνουμε στο σήμερα που το υπουργείο Οικονομικών απαιτεί περικοπές δαπανών προκειμένου να εξασφαλίσει την συνέχιση της μισθοδοτήσεως του προσωπικού. Να περικοπεί τι δηλαδή; Την περασμένη Τετάρτη το Διοικητικό Συμβούλιο απεφάσισε την μείωση του προσωπικού ασφαλείας της εταιρείας προκειμένου να ανταποκριθεί στην απαίτηση αυτή. Αλλά στο εργοστάσιο του Λαυρίου παράγονται εκρηκτικά, ενώ και στον Υμηττό εξακολουθούν να κατασκευάζονται απάρτια των πυραύλων αέρος-αέρος IRIS-T. Και εν μέσω πολέμων στην Ουκρανία και την Μέση Ανατολή, σε μια περίοδο που τα εργοστάσια θα έπρεπε να θωρακίζονται έναντι δυνητικών δολιοφθορών, εδώ μειώνεται η ασφάλεια! Και θεσμικά να το δούμε η απόφασις αυτή καταστρατηγεί τον Εθνικό Κανονισμού Βιομηχανικής Ασφαλείας (Ε.Κ.Β.Α.) του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης, το οποίο πρέπει να παρέμβει πριν είναι πολύ αργά.

Το έργο είναι τιτάνιο. Μέσα σε λίγα χρόνια θα πρέπει να διορθωθούν λάθη δεκαετιών. Ο κ. Δένδια μίλησε για «ατζέντα 2030». Το έτος αυτό δεν είναι τόσο μακρυνό όσο εκ πρώτης όψεως φαίνεται. Απαιτείται ταχύτης και αποφασιστικότης. Εν τω μεταξύ είναι αστείο το γεγονός ότι εμφανίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ σαν τιμητής. Πληροφορούμεθα ότι την προσεχή εβδομάδα θα επισκεφθεί το εργοστάσιο των ΕΑΣ στον Υμηττό ο κ. Στέφανος Κασσελάκης συνοδευόμενος από τον ναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη. Ίσως ο αρχηγός του αριστερού κόμματος να μην το γνωρίζει αλλά θα πρέπει να απολογηθεί για τις αστοχίες των προκατόχων του. Διότι το 2015, η κυβέρνησις του Αλέξη Τσίπρα ανέστειλε το πρόγραμμα εξυγιάνσεως των ΕΑΣ, το οποίο είχε αρχίσει να θέτει σε εφαρμογή η κυβέρνησις του Αντώνη Σαμαρά. Κατεδίκασε έτσι την εταιρεία να βυθισθεί βαθύτερα. Οπότε σήμερα το έργο του κ. Δένδια είναι πολύ δυσκολότερο.

 

*Από την Εστία