Παρά τα πλήγματα που δέχονται, συνεχίζουν απτόητοι. Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης (όπως αποκαλείται δημοσιογραφικώς η ζαϊδική σιιτική οργάνωση Ανσαρουλλάχ, η οποία ελέγχει σε συνεργασία με τον τακτικό στρατό την μη αναγνωρισμένη διεθνώς κυβέρνηση της Σανάα) εξακολουθεί τον ιδιόμορφο πόλεμο που έχει κηρύξει προς το Ισραήλ και πλέον τις ΗΠΑ, σε συμπαράσταση προς την πολιορκούμενη Λωρίδα της Γάζας, εξαπολύοντας ρουκέτες εναντίον διερχόμενων πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν

Μάλιστα σε συμβολική κλιμάκωση, που υποδηλώνει ότι πλέον βρίσκονται σε πόλεμο με τις ΗΠΑ και τη συμπράττουσα Βρετανία, οι οι αρχές της Υεμένης διέταξαν την Τετάρτη τους υπηκόους των δύο αυτών κρατών που εργάζονται σε υπηρεσίες του ΟΗΕ και σε άλλες ανθρωπιστικές οργανώσεις να εγκαταλείψουν τη χώρα μέσα σε διάστημα 30 ημερών.

«Τα Ηνωμένα Έθνη παρέχουν ζωτικής σημασίας βοήθεια στον λαό της Υεμένης μέσω των θαλάσσιων οδών που οι Χούθι θέτουν σε κίνδυνο. Δεν πρέπει να γίνει τίποτα που να εμποδίζει την ικανότητά τους να προσφέρουν», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η βρετανική πρεσβεία στην Υεμένη, η οποία λογικά αναμένεται να λάβει συντόμως εντολή να κλείσει.

Αλλά τα αμερικανοβρετανικά πλήγματα των τελευταίων δύο εβδομάδων απαντώνται από τη Σανάα με μηνύματα ότι δεν πρόκειται να υπάρξει υποχώρηση. Λ.χ. την Τρίτη, μετά από 18 νυκτερινές επιδρομές, όπως ανέφεραν, εναντίον θέσεών τους σε διάφορα σημεία της δυτικής Υεμένης, οι Χούθι διαμήνυσαν ότι οι ενέργειες ΗΠΑ και Βρετανίας “δεν θα μείνουν ατιμώρητες”.

Ενδεικτικά, την Τετάρτη η βρετανική υπηρεσία ναυτιλιακής ασφαλείας (UKMTO) ανέφερε ότι σημειώθηκε έκρηξη σε απόσταστη περίπου 100 μέτρων από πλοίο, το οποίο βρισκόταν 50 ναυτικά μίλια νότια του λιμανιού Μούχα στη νοτιοδυτική Υεμένη.

Αργότερα την ίδια ημέρα, ο δανέζικος ναυτιλιακός κολοσσός «Maersk» έκανε γνωστό ότι δύο πλοία του υπό αμερικανική σημαία, τα οποία διέσχιζαν την Ερυθρά Θάλασσα, μέσω του στενού Μπαμπ αλ-Μαντέμπ με κατεύθυνση βόρεια, ανέστρεψαν λόγω εκρήξεων σε κοντινή απόσταση. Τα σκάφη του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού τα οποία συνόδευαν τα δύο πλοία χρειάστηκε να αναχαιτίσουν αρκετά βλήματα. Και μόνο αυτή η ενέργεια της στοχοποιήσεως αμερικανικών πλοίων με στρατιωτική συνοδεία λέει πολλά για το πόσο απειλούμενοι (δεν) αισθάνονται οι Υεμενίτες.

Σημειωθήτω ότι η αμερικανική πλευρά καταγράφει πλέον και επισήμως τις δύο πρώτες απώλειες από τις τάξεις των ενόπλων δυνάμεών της σε αυτό το μέτωπο, καθώς μετά από εξαντλητική έρευνα δέκα ημερών κηρύχθησαν νεκροί οι δύο άνδρες των ειδικών δυνάμεων του Ναυτικού (Navy Seals), οι οποίοι αγνοούνταν από τις 11 Ιανουαρίου, όταν βρέθηκαν στα νερά της Ερυθράς Θαλάσσης κατά τη διάρκεια επιχειρήσεως εναντίον πλοιαρίου των Χούθι.

Και φυσικά, παραμένουν οι ανησυχίες για τις παγκόσμιες επιπτώσεις της αναταραχής σε μία θαλάσσια οδό που εξυπηρετεί το 12% του διεθνούς εμπορίου (και το 70% της από θαλάσσης μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων). Πόσω μάλλον όταν δεν είναι διόλου σαφής η στρατηγική και ο πολιτικός ορίζοντας στον οποίο κατατείνει η στρατιωτικοποίηση αυτής της κρίσης.

“Θα σταματήσουν οι Χούθι; Όχι. Θα συνεχίσουμε τις επιδρομές; Ναι” ήταν η αφοπλιστικής ειλικρίνειας δήλωση του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν προ ημερών, όταν του τέθηκε σχετικό δημοσιογραφικό ερώτημα.

Η Ε.Ε. εμφανίζεται έτοιμη να εμπλακεί δια της συζητούμενης συγκροτήσεως κοινής ευρωπαϊκής ναυτικής αποστολής για την προστασία της ναυσιπλοϊας στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ από την άλλη πλευρά Ρωσία και Κίνα (τα πλοία των οποίων έως τώρα διαπλέουν την περιοχή δίχως να παρενοχλούνται από τους Χούθι) καταγγέλλουν τις αγγλο-αμερικανικές επιχειρήσεις ως παραβίαση του διεθνούς δικαίου, η οποία απομακρύνει από μία μείωση της εντάσεως με διπλωματικά μέσα.

Όλα αυτά ενώ η QatarEnergy προεδιοποιεί ότι οι παραδόσεις καταριανού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ενδέχεται να παρουσιάσουν καθυστερήσεις εξαιτίας της καταστάσεως που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα. Περιττό να αναφερθεί ότι το Εμιράτο του Κατάρ πρωταγωνιστεί στις εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου ανά τον κόσμο.

Στα μέσα Ιανουαρίου, ο πρωθυπουργός του Κατάρ, Μοχάμεντ μπιν Αμπντουλραχμάν μπιν Τζασίμ Αλ Θάνι, επεσήμανε από του βήματος του Παγκοσμίου Οικονομικού Φόρουμ του Νταβός ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα αποτελεί την “πιο επικίνδυνη κλιμάκωση” στην περιοχή λόγω των επιπτώσεών της στο παγκόσμιο εμπόριο. Το Bloomberg μάλιστα έχει μεταδώσει ότι τουλάχιστον πέντε πλοία που διαχειρίζεται το Κατάρ και μετέφεραν LNG μνε κατεύθυνση προς το στενό Μπαμπ αλ-Μαντέμπ αναγκάστηκαν να σταματήσουν στα ανοιχτά του Ομάν.

Υπάρχουν, ωστόσο, και οι περισσότερο αισιόδοξοι, οι οποίοι κρίνουν ότι οι επιπτώσεις μπορούν να ελεγχθούν.

Μιλώντας στο Al-Monitor, ο διευθυντής Μέσης Ανατολής του Παγκοσμίου Οικονομικού Φόρουμ Μαρούν Καϊρούζ, υποστήριξε ότι ο αντίκτυπος της συγκρούσεως στις ενεργειακές μεταφορές είναι “διαχειρίσιμος”, στον βαθμό που και η ζήτηση παραμένει στην παρούσα φάση αδύναμη, ιδίως από πλευράς της Κίνας. Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι οι σύγχρονες εφοδιαστικές αλυσίδες είναι ιδιαίτερα ευέλικτες και προσαρμόσιμες (με ορισμένο τίμημα, ασφαλώς), όπως έδειξε και η εμπειρία της πανδημίας, στον βαθμό τουλάχιστον που κάποιο “σοκ προσφοράς” δεν συμπίπτει με “σοκ ζητήσεως”. Το τίμημα, όπως γνωρίζουμε, συνίσταται προς το παρόν στην επιμήκυνση των μεταφορών μεταξύ Ασίας και Ευρώπης κατά δέκα ημέρες, λόγω του επιβεβλημένου περίπλου της Αφρικής.

Αλλά η ενδεχόμενη επί μακρόν παράτασις, πόσω μάλλον διεύρυνσις, μίας κρίσεως η οποία γνώρισε ήδη “μεταστάσεις” από την Γάζα, στα σύνορα Ισραήλ-Λιβάνου και εκείθεν στην Ερυθρά Θάλασσα θέτει την διεθνή οικονομία ενώπιον δύσκολων και προσώρας αναπάντητων ερωτημάτων.

(από την εφημερίδα "ΕΣΤΙΑ")