Κορυφαία στελέχη της πετρελαϊκής βιομηχανίας επικρίνουν την απόφαση του Προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν να σταματήσει τις εγκρίσεις για νέους τερματικούς σταθμούς εξαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου, με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Shell να προειδοποιεί ότι θα «διαβρώσει την εμπιστοσύνη» σε μια βιομηχανία που έχει καταστεί ήδη πυλώνας του παγκόσμιου ενεργειακού συστήματος

Ο ευρωπαϊκός ενεργειακός κολοσσός, που μάλιστα αποτελεί και τον μεγαλύτερο μεταφορέα LNG μετά την κρατική καταριανή Qatar Energy, έχει ποντάρει πολλά στη ζήτηση για το φυσικό αέριο, για την οποία προβλέπει ότι θα συνεχίσει να αυξάνεται ακόμη και αν η κατανάλωση άλλων ορυκτών καυσίμων αρχίσει να μειώνεται.

«Δεν νομίζω ότι η πρόσφατη ανακοίνωση της κυβέρνησης [Μπάιντεν] επηρεάζει απαραίτητα, βραχυπρόθεσμα ή μεσοπρόθεσμα, την προμήθεια LNG, αλλά νομίζω ότι διαβρώνει την εμπιστοσύνη μακροπρόθεσμα», δήλωσε ο Wael Sawan σε συνέντευξή του.

Τους τελευταίους μήνες, η Shell έχει επίσης εμπλακεί σε μια διαμάχη με την εταιρεία Venture Global LNG που εδρεύει στις ΗΠΑ, ισχυριζόμενη ότι η εταιρεία αρνείται να τιμήσει μια σύμβαση προμήθειας αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Παράλληλα με την BP, ξεκίνησε διαδικασία διαιτησίας κατά της εταιρείας τον Σεπτέμβριο. Η Venture Global αρνείται τις κατηγορίες.

«Προσθέστε [την απόφαση Μπάιντεν] στη συμπεριφορά της Venture Global να μην τηρεί τις συμβάσεις με τους βασικούς της πελάτες», σημειώνει ο Sawan, και τονίζει ότι «όλα αυτά νομίζω ότι αρχίζουν απλώς να εγείρουν περισσότερα ερωτήματα σχετικά με τη σταθερότητα και την ασφάλεια του LNG από τις ΗΠΑ».

 Η Κάθι Μίκελς, γενική οικονομική διευθύντρια της ExxonMobil, επέκρινε επίσης την απόφαση Μπάιντεν, λέγοντας ότι θα μπορούσε να βλάψει τις προσπάθειες απογαλακτισμού των χωρών από τον άνθρακα. «Σημαίνει ότι λιγότερο φυσικό αέριο που παράγεται στις ΗΠΑ είναι διαθέσιμο για να αντικαταστήσει τον άνθρακα σε όλο τον κόσμο – αυτό είναι σαφώς κακό», είπε μιλώντας στους Financial Times. Η Exxon κατασκευάζει ένα τερματικό LNG αξίας 10 δις δολ. στο Τέξας, που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2025, αλλά έχει ήδη εξασφαλίσει τις απαραίτητες άδειες.

 Ο οικονομικός διευθυντής της Chevron, Pierre Breber, δήλωσε ότι η θέση της εταιρείας του είναι ότι η ενέργεια δεν πρέπει να είναι θέμα πολιτικής.

«Οι εξαγωγές LNG των ΗΠΑ είναι καλές για αυτήν τη χώρα: δημιουργούν θέσεις εργασίας, βοηθούν το εμπορικό ισοζύγιο. Είναι καλό για τους συμμάχους μας που αναζητούν πηγές ενέργειας. . . Και είναι καλό για το περιβάλλον, γιατί. . . σε πολλές περιπτώσεις το LNG [αντικαθιστά] τον άνθρακα».

Η Chevron δεν διαθέτει υποδομές LNG στις ΗΠΑ, αλλά έχει συμφωνίες για την αγορά προμηθειών που πρόκειται να μπουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια — συμπεριλαμβανομένου του τερματικού CP2 της Venture Global, το οποίο δεν έχει ακόμη εγκριθεί.

Η απόφαση για παύση εγκρίσεων για μονάδες εξαγωγής LNG έχει ερμηνευτεί ευρέως ως προσπάθεια της κυβέρνησης Μπάιντεν να κερδίσει την υποστήριξη κατά τη φετινή εκλογική χρονιά από ψηφοφόρους που έχουν ιδιαίτερη ευαισθησία σε ζητήματα που αφορούν το κλίμα, και οι οποίοι υποστηρίζουν ότι οι μονάδες αυτές, αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, θα οδηγήσουν για δεκαετίες σε δέσμευση της οικονομίας από τα ορυκτά καύσιμα. Η Ευρώπη, ειδικότερα, έχει αποκτήσει σε μεγάλο βαθμό εξάρτηση από το αμερικανικό LNG σε αντικατάσταση του φυσικού αερίου από τη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία το 2022.

Ως γνωστόν, όπως και άλλα ορυκτά καύσιμα, το LNG απελευθερώνει διοξείδιο του άνθρακα όταν καίγεται.

Επιπλέον, το μεθάνιο, που είναι το κύριο συστατικό του φυσικού αερίου, είναι πολύ πιο ισχυρό αέριο θερμοκηπίου από το CO2 όταν διαρρέει στην ατμόσφαιρα. 

Η Shell και άλλοι παραγωγοί, υποστηρίζουν ότι το LNG μπορεί να διαδραματίσει ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση επειδή, όταν καίγεται, παράγει το μισό CO₂ άνθρακα για την ίδια ποσότητα ενέργειας και 30% λιγότερο από το πετρέλαιο. «Είμαστε . . . ακράδαντα πεπεισμένοι ότι η ζήτηση για LNG θα συνεχίσει να αυξάνεται», δήλωσε ο Sawan. «Παίζει ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια σε περιοχές όπως η Ευρώπη αλλά και η Ασία, και έχει κρίσιμο ρόλο και στην ενεργειακή μετάβαση, καθώς χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία χρησιμοποιούν φυσικό αέριο για την απανθρακοποίηση και να απομακρυνθούν από τον άνθρακα».

Η Shell σχεδιάζει να πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους 4 δις δολ. ετησίως σε έργα LNG έως το 2025 καθώς και να αυξήσει τον όγκο πωλήσεων κατά 20 έως 30% έως το 2030. Το ολοκληρωμένο τμήμα φυσικού αερίου της εταιρείας, στο οποίο κυριαρχεί το LNG, απέφερε τα μισά από τα κέρδη της Shell, ύψους 28,3 δις δολ., πέρυσι. 

Η εστίαση της εταιρείας στα καύσιμα χρονολογείται από την έναρξη της λειτουργίας της. Έστειλε το πρώτο εμπορικό φορτίο LNG, από την Αλγερία στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 1964 και αργότερα εκείνη τη δεκαετία συνέβαλε καθοριστικά στην ανάπτυξη της ασιατικής αγοράς LNG ως εταίρος στη Brunei LNG. Έως τότε, το αέριο θεωρούνταν σε μεγάλο βαθμό ανεπιθύμητο υποπροϊόν της παραγωγής πετρελαίου και συνήθως φλεγόταν επί τόπου.Η βιομηχανία LNG έχει χτιστεί στην «αξιοπιστία [και] μακροπρόθεσμη ασφάλεια», προσθέτει ο Sawan.

«Οτιδήποτε αρχίζει να το υπονομεύει. . . απλώς δεν είναι καλό για τις παγκόσμιες αγορές», υπογραμμίζει ο CEO της Shell.