Η Shell έκλεισε οριστικά τους σταθμούς ανεφοδιασμού της για τα ελαφριά υδρογονοκίνητα ηλεκτρικά οχήματα με κυψέλες καυσίμου (FCEV), ενώ η αναπτυσσόμενη αγορά της Καλιφόρνιας αντιμετωπίζει ήδη διαταραχές στον εφοδιασμό, κλείσιμο άλλων σταθμών και υψηλές τιμές στην αντλία. Η εταιρεία έχει ανακοινώσει

ότι από τις 6 Φεβρουαρίου δεν θα λειτουργεί πλέον κανένα από τα επτά πρατήρια καυσίμων υδρογόνου ελαφρών οχημάτων στην Καλιφόρνια,σύμφωνα με δήλωση που αναρτήθηκε στον ιστότοπο παρακολούθησης σταθμών υδρογόνου της Hydrogen Fuel Cell Partnership. Η εταιρεία θα συνεχίσει να λειτουργεί σταθμούς ανεφοδιασμού βαρέων οχημάτων στην πολιτεία.

Αυτές οι επτά καταργήσεις μειώνουν τον αριθμό των ενεργών ανοιχτών σταθμών λιανικής πώλησης ελαφρών φορτηγών στην Καλιφόρνια σε 61, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Επιτροπής Ενέργειας της Καλιφόρνιας, η οποία παρακολουθεί τις πωλήσεις και τους σταθμούς FCEV.

Τα πρατήρια της Shell κλείνουν "λόγω επιπλοκών στην προμήθεια υδρογόνου και άλλων εξωτερικών παραγόντων της αγοράς", σύμφωνα με την ανακοίνωση.

Η προμήθεια υδρογόνου στην Καλιφόρνια αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις, όπως η αύξηση του κόστους των πρώτων υλών που προκύπτει από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, απρόβλεπτες δαπάνες λειτουργίας των σταθμών και η πτώση των πιστωτικών αξιών του προτύπου καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα, σύμφωνα με ανάλυση της S&P Global.

"Η προσφορά είναι διαθέσιμη, αλλά η ζήτηση υδρογόνου έχει απλώς αυξηθεί πολύ πιο αργά από ό,τι προβλεπόταν, καθιστώντας δύσκολη την ανάκτηση του κόστους από τους σταθμούς ανεφοδιασμού, ιδίως με τις τιμές των πιστώσεων LCFS κάτω από 100 δολάρια/mt από τα μέσα του 2022", δήλωσε ο Brian Murphy, Senior Hydrogen and Low-Carbon Fuels Analyst της S&P Global Commodity Insights.

Αυτή είναι η πρώτη ανακοίνωση για το κλείσιμο σταθμών το 2024, μετά από ένα έτος παρόμοιων ανακοινώσεων. Τον Οκτώβριο του 2023, ο μεγαλύτερος πάροχος υδρογόνου στην Καλιφόρνια, η True Zero ανακοίνωσε το κλείσιμο 10 σταθμών. Η Shell, η Iwatani και η Messer έκλεισαν επίσης αρκετούς σταθμούς τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο, όλοι επικαλούμενοι προβλήματα εφοδιασμού.

Οι διαταραχές οδήγησαν σε υψηλότερες τιμές υδρογόνου στην αντλία, λένε οι πάροχοι. Η Platts, μέρος της S&P Global Commodity Insights, εκτίμησε τις τιμές του υδρογόνου στις αντλίες στην Καλιφόρνια στο υψηλό ρεκόρ των 34,11 $/kg την 1η Φεβρουαρίου.

Ο Murphy δήλωσε ότι οι πωλήσεις FCEV μειώθηκαν στη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία και τη Γερμανία το 2023. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά περίπου 10% σε ετήσια βάση στην Καλιφόρνια, σύμφωνα με τα στοιχεία της Hydrogen Fuel Cell Partnership, με σημαντική πτώση των πωλήσεων το τέταρτο τρίμηνο του 2023.

"Παρά τις νέες πωλήσεις, τα δεδομένα του LCFS δείχνουν ότι η χρήση υδρογόνου έχει μείνει στάσιμη από το δεύτερο τρίμηνο του 2022, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι υψηλές τιμές της αντλίας οδηγούν τους ιδιοκτήτες να διανύουν λιγότερα χιλιόμετρα", δήλωσε ο Murphy.

Το 2023, οι πωλήσεις FCEV αποτελούσαν το μικρότερο μερίδιο των πωλήσεων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων μηδενικών εκπομπών ρύπων στην Καλιφόρνια, με ποσοστό 0,7% των συνολικών πωλήσεων, σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής Ενέργειας της Καλιφόρνιας.

"Σύμφωνα με τις προοπτικές μας, η ζήτηση από τα βαρέα FCEV αρχίζει να αυξάνεται το 2024, καθώς τα πρώτα λεωφορεία παραδίδονται σε δήμους, και αυτή η αγορά πιθανότατα θα οδηγήσει την ανάπτυξη μέχρι το 2030 παρά τα ελαφρά FCEV", δήλωσε ο Murphy.