Πρόσφατα ολοκληρώθηκε –υπήρξαν καθυστερήσεις μέχρι την προκήρυξή του– o διαγωνισμός από τον ΟΑΣΑ ύψους 400,3 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) με σκοπό την οκταετή παραχώρηση 63 δρομολογίων στην Ανατολική και Δυτική Αττική που τώρα εκτελούν τα ΚΤΕΛ. Ετσι, τα δρομολόγια αυτά στο εξής θα εκτελούνται πάλι από... τα ΚΤΕΛ, που θα συμπράξουν αυτή τη φορά με τουριστικά λεωφορεία και έχοντας δεσμευθεί πως θα προμηθευτούν 211 καινούργια οχήματα με όλες τις προδιαγραφές (προσβάσιμα σε Αμεα, ανοιγοκλειόμενα παράθυρα κ.λπ.)

Πληροφορίες λένε πως ήδη παραλαμβάνονται από τον ανάδοχο κάθε εβδομάδα καινούργια λεωφορεία της γερμανικής ΜAN. Ωστόσο, μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και προκειμένου να μη μείνουν τα περιφερειακά δρομολόγια «στον αέρα» λόγω λήξης της σύμβασης του ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ στις 28 Απριλίου 2024, ο οργανισμός, μετά τη σύμφωνη γνώμη της ΕΑΔΗΣΥ (Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων), προσέφυγε στη διαδικασία απευθείας διαπραγμάτευσης με τα ΚΤΕΛ Κορίνθου για την εκτέλεσή τους.

Στις αρχές Μαρτίου «πάτησαν» μαζί με τους φορτιστές τους επί ελληνικού εδάφους 250 δωδεκάμετρα ηλεκτρικά καινούργια λεωφορεία, 140 για την Αθήνα και 110 για τη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για ένα τμήμα του διαγωνισμού προμήθειας νέων λεωφορείων, ο οποίος προκηρύχθηκε τον Οκτώβριο του 2021 και, παρά τις προσφυγές και τις ματαιώσεις τμημάτων του, κατάφερε να ολοκληρωθεί. Στο μεταξύ, αυτή την εβδομάδα ξεκίνησαν τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια ηλεκτρικών λεωφορείων στην πρωτεύουσα, τα οποία θα διαρκέσουν περίπου ένα μήνα, κινούμενα κυρίως προς το κέντρο της Αθήνας.

Ετσι, μετά το Πάσχα υπολογίζεται πως τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία θα βγουν σε κυκλοφορία. Οπως αναφέρουν πηγές των ΟΣΥ, τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία σε συνθήκες πραγματικής κίνησης έχουν αυτονομία που αγγίζει τα 220-250 χλμ. και θα μπορούν να εκτελούν δρομολόγια που τώρα εκτελούν 12μετρα παλιά λεωφορεία σε γραμμές του κέντρου της Αθήνας αλλά και στον Πειραιά. Επίσης, για καθένα λεωφορείο που προστίθεται στον στόλο θα αποσύρεται ένα παλαιάς τεχνολογίας, του οποίου ο χρόνος ζωής υπερβαίνει τα 20 έτη.

Τα ηλεκτρικά λεωφορεία προορίζονται για την κάλυψη δρομολογίων σαν αυτά που εκτελούν το 224 (Πολύγωνο - Καισαριανή) ή και το δημοφιλές Α5 (Ανθούσα - Αγία Παρασκευή - Ακαδημία), το 622 (Γουδί - Ανω Γαλάτσι), το 815 (Γουδί - Ταύρος) κ.ά.

Παράλληλα, οι ίδιες πηγές τονίζουν πως ο αριθμός των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων που θα βγαίνει στον δρόμο για να εκτελεστεί ένα δρομολόγιο θα είναι αντίστοιχος με αυτόν που κυκλοφορεί τώρα. Πάντως, όλα εξαρτώνται από την εφαρμογή του σχεδίου στην πράξη. Για αυτό και ξεκίνησε η δοκιμαστική κυκλοφορία 32 εκ των 140 ηλεκτρικών λεωφορείων αυτή την εβδομάδα, τα οποία, βάσει της σύμβασης, θα πρέπει να πραγματοποιήσουν διαδρομές 18 ωρών ημερησίως –χωρίς επιβάτες– μέχρι να συμπληρώσουν 5.000 χιλιόμετρα σε καθημερινές συνθήκες κυκλοφορίας.

Φόρτιση

Μαζί με τα λεωφορεία έχουν φτάσει στην Αθήνα και 70 φορτιστές βραδείας φόρτισης, ισχύος 90 ΚW με δύο υποδοχές, που θα εγκατασταθούν σε τέσσερα αμαξοστάσια των ΟΣΥ, με τη διάρκεια μιας πλήρους φόρτισης να υπολογίζεται σε 4 ώρες. Η μόνιμη εγκατάσταση των υποδομών φόρτισης ωστόσο έχει καθυστερήσει, αφού, πριν τελικά δώσει το πράσινο φως για την υπογραφή της πολυαναμενόμενης αυτής σύμβασης, το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε αρχικώς μπλοκάρει τη σύμβαση των ΟΣΥ με την ανάδοχο εταιρεία EYΔΡΟMOΣ ATE. Τελικώς η σύμβαση θα υπογραφεί, όπως όλα δείχνουν, τη Δευτέρα, ενώ ο ανάδοχος έχει ήδη μπει στα αμαξοστάσια και έχει ξεκινήσει τις προεργασίες.

Μέχρι να υπογραφεί η σύμβαση και να αρχίσει το έργο, οι ΟΣΥ προωθούν ένα back-up plan, μια προσωρινή λύση με 10-12 φορτιστές σε πέντε αμαξοστάσια για να υποστηριχθεί αυτή η δοκιμαστική περίοδος και η πρώτη έξοδος των λεωφορείων. «Το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση των έργων είναι 3 μήνες, αλλά ο ανάδοχος θα το επισπεύσει ώστε να το παραδίδει σταδιακά». Στο μεταξύ, η εκπαίδευση των πρώτων 200 οδηγών που θα πάρουν στα χέρια τους το τιμόνι των ηλεκτρικών λεωφορείων καθώς και των πρώτων εκπαιδευόμενων τεχνιτών φτάνει στο τέλος της. Στόχος, σε βάθος χρόνου να εκπαιδευθεί όλο το προσωπικό.

Χρονομίσθωση

Εκτός από 250 καινούργια λεωφορεία, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά πως 300 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου (CNG) θα ανανεώσουν τον στόλο του ΟΑΣΑ μέχρι το τέλος του 2025, με αποτέλεσμα 440 ηλεκτρικά λεωφορεία και λεωφορεία CNG να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας μέχρι τότε. Παρούσα για την προσεχή δεκαετία θα εξακολουθήσει να είναι και η χρονομίσθωση, το λεγόμενο leasing, που πρόσθεσε στον στόλο των ΟΣΥ κατά τη διάρκεια της πανδημίας 293 λεωφορεία. Σχεδιάζεται δηλαδή να γίνει διεθνής διαγωνισμός προκειμένου η εταιρεία να μισθώσει 300 καινούργια λεωφορεία έως το 2034, αφού τα leasing που κυκλοφορούν τώρα έχουν ηλικία κοντά στα 12-13 έτη και θεωρούνται από τη «νεότερη» γενιά του στόλου των ΟΣΥ.

Θα αρχίσουν να εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό μετά το Πάσχα – Πρόκειται για 250 ηλεκτρικά καινούργια λεωφορεία, 140 για την Αθήνα και 110 για τη Θεσσαλονίκη.

Για καθένα λεωφορείο που προστίθεται στον στόλο, θα αποσύρεται ένα παλαιάς τεχνολογίας, του οποίου ο χρόνος ζωής υπερβαίνει τα 20 έτη.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")