Η δράση έναντι της κλιματικής αλλαγής αποτέλεσε ένα από κυρίαρχα προτάγματα της απερχόμενης Ευρωπαϊκής ηγεσίας. Ειδικά στον τομέα της ενέργειας, καταγράφηκε μία πρωτοφανής ανάπτυξη των ΑΠΕ, με την Ελλάδα να σημειώνει εξαιρετικούς ρυθμούς κατασκευής και ενσωμάτωσης. Εντούτοις, μία από τις πιο φιλόδοξες μορφές πράσινης 

ενέργειας, το πράσινο υδρογόνο, παραμένει αφανής στον δημόσιο διάλογο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτει έναν ειδικό μηχανισμό υποστήριξης για την ανάπτυξη του πράσινου υδρογόνου, το ‘Horizon Europe – Clean Hydrogen Europe’. Στην Ελλάδα, η πρωτοβουλία αυτή υλοποιείται από τη Motor Oil Hellas, την ηγέτιδα στον ενεργειακό τομέα.

 

Η Motor Oil συμμετέχει ενεργά στην ενεργειακή μετάβαση της Ελλάδας, αλλά και της Ευρώπης, τρέχοντας ένα επενδυτικό πρόγραμμα με ορίζοντα το 2030, που φτάνει τα 4 δις ευρώ. Από αυτά, τα 2,5 δις ευρώ αφορούν σε δράσεις που εστιάζουν στην ανάπτυξη πράσινης ενέργειας, με το υδρογόνο να αποτελεί ένα κρίσιμο συστατικό. Μάλιστα, η Motor Oil υλοποιεί ένα ειδικό επενδυτικό σχέδιο για το καύσιμο με τίτλο ‘Blue Med’, υιοθετώντας μία ολιστική προσέγγιση που περιλαμβάνει την παραγωγή, τη μεταφορά, και τη διάθεση ανανεώσιμου υδρογόνου με ιδιαίτερα χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα. To Blue Med στοχεύει να αναπτύξει την εν πολλοίς αναξιοποίητη αλλά πολλά υποσχόμενη αγορά υδρογόνου και πραγματοποιείται με την υποστήριξη Ευρωπαϊκών προγραμμάτων όπως το προαναφερθέν Horizon Europe – Clean Hydrogen Europe, το European Innovation Fund, και το Connecting Europe Facility – Transport.

Όντας ένα ολιστικό πρόγραμμα, το Blue Med αποτελείται από πολλά έργα, τα οποία θα διαμορφώνουν την εφοδιαστική αλυσίδα πράσινου υδρογόνου στην Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Ένα από τα εμβληματικά έργα είναι η EPHYRA, μία καινοτόμος εγκατάσταση παραγωγής υδρογόνου από ΑΠΕ με ισχύ 30MW. Η μονάδα που θα παράγει υδρογόνο μέσω ηλεκτρόλυσης θα ενσωματωθεί στο διυλιστήριο της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους. Μία κοινοπραξία δέκα εταιρειών υπό τον συντονισμό της Motor Oil υλοποιεί το έργο που ξεκίνησε το 2023 και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2028, με τις πρώτες ποσότητες ανανεώσιμου υδρογόνου να παράγονται το 2026.

Ένα άλλο έργο είναι η TRIĒRĒS. Ένα έργο υψηλότατης φιλοδοξίας που έγκειται στην ανάπτυξη ενός εθνικού οικοσυστήματος υδρογόνου. Πιο συγκεκριμένα, η TRIĒRĒS θα συνδέει την EPHYRA με τελικούς χρήστες, όπως επιχειρήσεις, δημόσιους οργανισμούς, τοπικούς φορείς, και παρόχους τεχνολογίας. Πέραν αυτών, θα αναπτυχθεί ένα δίκτυο πιλοτικών έργων υδρογόνου με πολλαπλές χρήσεις, όπως τα αστικά λεωφορεία, η ναυτιλία, και οι σταθμοί παραγωγής ενέργειας. Σημαντική ευκαιρία αποτελεί και η συνεργασία με άλλες κοιλάδες υδρογόνου, όπως στην Αυστρία, την Κύπρο, και την Αίγυπτο. Μία κοινοπραξία είκοσι έξι εταίρων υπό τον συντονισμό της Motor Oil υλοποιεί το έργο που ξεκίνησε το 2023 και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2028.

 

Εξαιρετικά κρίσιμο είναι και το έργο IRIS, το οποίο στοχεύει να μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του διυλιστηρίου στους Αγίους Θεοδώρους. Πιο συγκεκριμένα, μέσω καινοτόμων βιομηχανικών διεργασιών, η μονάδα δέσμευσης, χρήσης, και αποθήκευσης άνθρακα (CCUS), θα συμβάλει στην αποφυγή εκπομπής 8,5 εκατομμυρίων τόνων διοξειδίου του άνθρακα μέσα σε μία δεκαετία. Ένα ποσοστό του δεσμευμένου CO2 θα συνδυάζεται με ανανεώσιμο υδρογόνο για την παραγωγή συνθετικής μεθανόλης. Η συνθετική μεθανόλη αποτελεί κρίσιμο καύσιμο χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος για τομείς όπως η ναυτιλία. Το έργο ξεκίνησε το 2024 και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2033.

Πιο κοντά στον καθημερινό καταναλωτή, η θυγατρική της Motor Oil Hellas, Avinoil, θα είναι η πρώτη που θα λειτουργήσει εμπορικούς και δημοσίως προσβάσιμους σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου στην Ελλάδα. Το REA αναμένεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2024 και θα βρίσκεται στην Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων. Το REAH2 αναμένεται να λειτουργήσει μέχρι το τέλος του 2025 και θα βρίσκεται στην Εθνική Οδό Αθηνών-Πατρών, στην περιοχή της Ακράτας.