Η ζήτηση ορυκτών καυσίμων στις ανεπτυγμένες χώρες έχει πιθανώς ξεπεράσει την κορύφωσή της, σύμφωνα με την ετήσια στατιστική επισκόπηση της παγκόσμιας ενέργειας του World Energy. Ωστόσο, η κατανάλωση στην Κίνα αυξήθηκε κατά 6% και στην Ινδία κατά 8%. Η παγκόσμια παραγωγή από ΑΠΕ αυξήθηκε κατά 12% σε επίπεδο ρεκόρ.

Οι εκπομπές μεθανίου, το ισχυρότερο αέριο του θερμοκηπίου, αυξήθηκαν σε κάθε περιοχή εκτός από τη Μέση Ανατολή. Με τη φετινή χρονιά να είναι η θερμότερη που έχει καταγραφεί ποτέ, πρόκειται για μια μικτή εικόνα προόδου και οπισθοδρόμησης σε όλο τον κόσμο και στους διάφορους ενεργειακούς τομείς.

Σχεδόν τα μόνα στοιχεία που η Στατιστική Επισκόπηση δεν επικαιροποιεί πλέον είναι αυτά για τα αποθέματα πετρελαίου, φυσικού αερίου και άνθρακα. Η ποσότητα των εξορυσσόμενων ορυκτών καυσίμων, που κάποτε αποτελούσε την αιτία ζωής των εταιρειών, έχει πλέον σημασία;

Οι τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα, καθώς τα αμερικανικά αποθέματα αργού μειώθηκαν απροσδόκητα και η ζήτηση καυσίμων έδειξε σημάδια ενίσχυσης. Το αργό τύπου μπρεντ διαμορφώθηκε στα 85,24 δολάρια ανά βαρέλι την Παρασκευή και ξεπέρασε τα 86 δολάρια τη Δευτέρα, αν και μέχρι την Τρίτη είχε εγκαταλείψει το μεγαλύτερο μέρος των κερδών στα 85,38 δολάρια. Οι τιμές κυμαίνονταν μεταξύ 75 και 90 δολαρίων για σχεδόν ολόκληρο το έτος. Η διελκυστίνδα μεταξύ των περικοπών της Opec+ και της μέτριας ζήτησης έχει διατηρήσει τις τιμές σε ένα εύρος Goldilocks περίπου στα 80 δολάρια ανά βαρέλι από τον Νοέμβριο του 2022. Οι αγορές φαίνεται να χρειάζονται έναν πιο ενεργό καταλύτη για να ξεφύγουν από αυτή την ασυνήθιστη σταθερότητα προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση.

Νέο ναυάγιο στην Ερυθρά Θάλασσα αναδεικνύει τους συνεχιζόμενους ενεργειακούς κινδύνους

Η ατονία των τιμών του πετρελαίου έρχεται παρά τους συνεχιζόμενους γεωπολιτικούς κινδύνους. Ένα δεύτερο πλοίο βυθίστηκε εν μέσω επιθέσεων των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Το Tutor χτυπήθηκε από πυραύλους και θαλάσσιο μη επανδρωμένο αεροσκάφος στις 12 Ιουνίου, με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ένα μέλος του πληρώματος. Το Rubymar, με φορτίο λιπασμάτων, βυθίστηκε τον Μάρτιο. Δύο ακόμη πλοία επλήγησαν την Κυριακή, ένα από τα οποία εγκαταλείφθηκε αφού υπέστη εισροή υδάτων. Η τελευταία βύθιση θα εκτρέψει περαιτέρω τη ναυσιπλοΐα μέσω της κρίσιμης υδάτινης οδού και θα αυξήσει τα ασφάλιστρα και την αμοιβή κινδύνου των πληρωμάτων για τα πλοία που εξακολουθούν να επιχειρούν εκεί.
Καθώς οι κίνδυνοι ενός πολέμου Ισραήλ-Χεζμπολάχ αυξάνονται, η ένοπλη ομάδα που εδρεύει στο Λίβανο έχει προειδοποιήσει ότι είναι έτοιμη να επιτεθεί στις ισραηλινές πετρελαϊκές υποδομές. Τα συγκροτήματα φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας στην Ανατολική Μεσόγειο θα μπορούσαν επίσης να κινδυνεύσουν.

* CEO at Qamar Energy