Ηλεκτροκίνηση: Ιαπωνία Εναντίον Κίνας με Διακύβευμα την Επιβίωση των Μηχανών Εσωτερικής Καύσης

Ηλεκτροκίνηση: Ιαπωνία Εναντίον Κίνας με Διακύβευμα την Επιβίωση των Μηχανών Εσωτερικής Καύσης
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Τετ, 10 Ιουλίου 2024 - 08:16

Είναι δύσκολο να αρνηθεί κανείς τον κεντρικό ρόλο της Κίνας στην παγκόσμια βιομηχανία ηλεκτροκίνησης. Είτε ως παραγωγοί διάφορων ανταλλακτικών, είτε ως γραμμές παραγωγής, είτε ως σχεδιαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι Κινέζοι έχουν καταφέρει να αναδειχθούν στον παίκτη-κλειδί για τη μελλοντική ανάπτυξη του εν λόγω τομέα. Εντούτοις, ορισμένοι ποντάρουν ενάντια σε αυτή τη φαινομενικά αναπόφευκτη κυριαρχία: Η Toyota, η μεγαλύτερη σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, αυξάνει τις επενδύσεις της στις μηχανές εσωτερικής καύσης με το βλέμμα στραμμένο στα υβριδικά οχήματα

Η Toyota αποτελεί μία από τις ατμομηχανές της ιαπωνικής βιομηχανίας, διατηρώντας για χρόνια τη διεθνή πρωτοκαθεδρία της στην παγκόσμια αγορά οχημάτων. Η πρωτιά αυτή σίγουρα δεν είναι τυχαία, αλλά απαιτεί την υλοποίηση μίας αποτελεσματικής στρατηγικής. Αυτός είναι και ο λόγος που οι κινήσεις της Toyota μπορούν να προϊδεάσουν για την εξέλιξη ολόκληρης της αγοράς. Το νέο στοίχημα του ιαπωνικού κολοσσού είναι η… επιστροφή στην παράδοση.

Πιο συγκεκριμένα, η ανώτατη ηγεσία της Toyota αποφάσισε να πάει ενάντια στο ρεύμα και να επενδύσει στις μηχανές εσωτερικής καύσης. Στόχος του ομίλου η κατασκευή κινητήρων με μεγαλύτερη αποδοτικότητα. Και φαίνεται πως τα κατάφερε: Μολονότι οι διαθέσιμες πληροφορίες είναι περιορισμένες, η νέα μηχανή 1500 κυβικών έχει 12% μεγαλύτερη αποδοτικότητα στην κατηγορία των επιβατικών, ενώ έχει και θερμική αποδοτικότητα άνω του 40%. Το “συστατικό της επιτυχίας” των νέων μηχανών είναι τα μικρότερα έμβολα (πιστόνια), ενώ οι μηχανές αυτές λειτουργούν τόσο με παραδοσιακά καύσιμα, όσο και εναλλακτικά καύσιμα όπως το υδρογόνο και τα συνθετικά καύσιμα. Τα πρώτα οχήματα με τις νέες μηχανές θα είναι διαθέσιμα από το 2027 και θα χρησιμοποιούνται στα υβριδικά οχήματα σε συνδυασμό με τις μπαταρίες.

Η Toyota ποντάρει ότι οι μηχανές εσωτερικής καύσης θα επιβιώσουν και θα συνεχίσουν να εξελίσσονται χάρη στα υβριδικά μοντέλα. Η δυσπιστία των καταναλωτών έναντι των ηλεκτρικών οχημάτων θα τους οδηγήσει στην επιλογή υβριδικών εναλλακτικών. Αυτή η εκτίμηση φαίνεται να επαληθεύεται μέχρι στιγμής, καθώς η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων επιβραδύνεται δραματικά. Αυτό το τέλμα έχει ήδη προκαλέσει ανακατατάξεις στην αγορά, με τους περισσότερους κατασκευαστές EVs να επανεξετάζουν τις προοπτικές τους. Αντίθετα, οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Ford και η Stellantis ασπάζονται των δόγμα των Ιαπώνων, επενδύοντας στα υβριδικά για τη μαζική αγορά.

Οι πωλήσεις οχημάτων εναλλακτικών τεχνολογιών της Toyota. Πηγή: Financial Times.

Ωστόσο, αυτές οι αποφάσεις δεν φαίνονται να σταματούν την αποφασιστικότητα των κινέζων κατασκευαστών για έμφαση στην ηλεκτροκίνηση. Εξάλλου, πρόκειται για έναν τομέα που η ίδια η κινεζική ηγεσία έχει χαρακτηρίσει ως «στρατηγικής σημασίας». Το Πεκίνο επικεντρώνεται στην ηλεκτροκίνηση, αψηφώντας τα συνεχή εμπόδια που προσπαθούν να θέσουν οι γεωπολιτικοί ανταγωνιστές του, όπως η Ουάσιγκτον και οι Βρυξέλλες. Με τις πόρτες των δυτικών αγορών να παραμένουν μισόκλειστες, οι κινέζοι κατασκευαστές στρέφονται στις ταχύτατα αναπτυσσόμενες αγορές της Νοτιοανατολικής Ασίας και Νότια Αμερική. Με τους αναλυτές να δηλώνουν διχασμένοι, ορισμένοι εξηγούν ότι οι δυνατότητες της ηλεκτροκίνησης δεν έχουν αναπτυχθεί πλήρως. Το ποιος τελικά θα κερδίσει θα γίνει ορατό μόνο όταν η νέα αυτή τεχνολογία ωριμάσει.