Ηλεκτρικά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν θερμικό κινητήρα ως γεννήτρια υπάρχουν εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Για την ακρίβεια ένα από τα πρώτα μαζικά ηλεκτρικά που τόλμησε να κυκλοφορήσει η BMW πριν από δεκαετίες, ήταν το BMW i3 που διέθετε και αυτήν την επιλογή ως σύστημα κίνησης, σε μια εποχή που δεν είχαμε ασχοληθεί καν με το range anxiety. 

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Business Insider, η αμερικανική αγορά δείχνει ήδη μια ροπή προς τα EREV, δεδομένου πως παρατηρείται ένας κορεσμός με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ορισμένα προβλήματα που μοιάζουν δυσεπίλυτα ώστε να υπάρχει απρόσκοπτη χρήση επί καθημερινής βάσεως. 

 

Τι είναι τα EREV; 

Τα αρχικά EREV αντιστοιχούν σε Extended Range Electric Vehicle που σημαίνει πως μιλάμε για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο εκτεταμένης αυτονομίας. Αυτό επιτυγχάνεται με την παρουσία κινητήρα βενζίνης, ο οποίος όμως δεν συνδέεται με το σύστημα κίνησης, αλλά λειτουργεί σαν γεννήτρια ηλεκτρικής ενέργειας για την μπαταρία. 

Αυτή τη στιγμή στην αγορά της Ευρώπης υπάρχουν τέτοια παραδείγματα αυτοκινήτων από την Nissan χάρη στο e-Power. Σε αυτό το σύστημα ο θερμικός κινητήρας δεν κινεί το αυτοκίνητο αλλά στέλνει την ενέργειά του προς αποθήκευση στις μπαταρίες, οι οποίες τροφοδοτούν τον ηλεκτροκινητήρα. 

Αντίστοιχα, έτσι λειτουργεί και το Mazda MX-30 που μάλιστα χρησιμοποιεί Wankel κινητήρα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Πέρυσι, η Stellantis ανακοίνωσε το Ramcharger, ένα pick up EREV που υπόσχεται αυτονομία 1.100 χλμ. 

Προφανώς στα ηλεκτρικά εκτεταμένης αυτονομίας, η γεννήτρια που βασίζεται στη βενζίνη υποδηλώνει αυτομάτως ορισμένους περιβαλλοντικούς συμβιβασμούς σε σχέση με ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα. Τα EREV δηλαδή, εξακολουθούν να εκπέμπουν ρύπους, αλλά μια μελέτη του 2020 που δημοσιεύθηκε στην Public Library of Science βρήκε ότι η συνολική περιβαλλοντική επίπτωση είναι χαμηλότερη από αυτή των υβριδικών οχημάτων — τα οποία κινούνται με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης και έναν ηλεκτρικό κινητήρα — αλλά και των οχημάτων με βενζινοκινητήρα.

Η μελέτη σημείωσε επίσης ότι τα EREV καταναλώνουν περίπου 15% λιγότερους ορυκτούς πόρους από τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα και περίπου 35% λιγότερη ορυκτή ενέργεια από τα οχήματα που λειτουργούν με βενζίνη.

Σύμφωνα με πρόσφατη αναφορά του Bloomberg, η σχεδίαση των EREV οδηγεί σε μικρότερο πακέτο μπαταρίας σε σχέση με τα παραδοσιακά ηλεκτρικά οχήματα, μειώνοντας το συνολικό κόστος κατά περίπου 4.000 δολάρια. Ωστόσο, το πακέτο μπαταρίας είναι μεγαλύτερο από τα υβριδικά, καθιστώντας τα EREV πιο ακριβά από τα τυπικά υβριδικά.

 

​​​​​​Η άνοδος των EREV στην Κίνα

Τα EREV δεν έχουν κατακτήσει ακόμα τις ΗΠΑ, αλλά κερδίζουν γρήγορα έδαφος στην Κίνα, όπου οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων βλέπουν ρεκόρ πωλήσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία από την κινεζική αγορά, η χώρα είδε 116.000 χονδρικές αποστολές EREV το 2024, μια αύξηση 113% από πέρυσι. Μάλιστα πλέον έχουν δική τους ξεχωριστή θέση στις μετρήσεις των πωλήσεων και δεν περιλαμβάνονται στα ηλεκτρικά. 

Μια αναφορά από το Bloomberg New Energy Finance έδειξε ότι οι πωλήσεις EREV υπερδιπλασιάστηκαν από πέρυσι και τώρα αποτελούν το 30% των πωλήσεων plug-in hybrid στην Κίνα.

 

Στην Αμερική δεν πέρασε απαρατήρητο

Μετά από επίσκεψη στην Κίνα, ο CEO της Ford, Jim Farley, εκθείασε τις δυνατότητες των EREV ως μια "ενδιάμεση" λύση για τους πελάτες. Με τα EREV, "έχετε ένα ηλεκτρικό όχημα και έχετε αυτονομία 1.000 χλμ.. Δεν θα έχετε άγχος για την αυτονομία για μεγάλο χρονικό διάστημα, δεν χρειάζεται να βασίζεστε σε φορτιστές, και αυτά τα οχήματα έχουν τη μισή μπαταρία," είπε.

Στον αντίποδα εκπρόσωπος της GM αναφέρθηκε στα EREV ως "περίπλοκα και δαπανηρά" στην κατασκευή τους, ενώ υπάρχει και το ζήτημα της νομοθεσίας. Τα EREV αν και  ηλεκτρικής κίνησης, προς το παρόν ταξινομούνται ως συμβατικά, όπως προκύπτει από το παράδειγμα της Nissan και της Mazda. Αυτό σημαίνει πως δεν εντάσσονται στα κίνητρα για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δεν λαμβάνουν τις επιδοτήσεις που υπάρχουν ανά χώρα. 

Και επειδή βασίζονται στη βενζίνη, τα EREV μπορεί να υπαχθούν στην κατηγορία των υβριδικών οχημάτων, κάτι που ορισμένοι περιβαλλοντιστές τώρα υποστηρίζουν ότι δεν επαρκεί για να προωθήσει τον κόσμο προς τα οχήματα μηδενικών εκπομπών.


Τι δείχνει το παρελθόν;

Το Ramcharger πρόκειται να είναι το δεύτερο EREV που θα πωληθεί στις ΗΠΑ. Το Chevrolet Volt, το οποίο παρουσιάστηκε το 2010, ήταν το πρώτο EREV, αλλά καταργήθηκε το 2019 καθώς δεν είχε μεγάλη ζήτηση. Πέραν του Volt ωστόσο οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο είχε κυκλοφορήσει στο παρελθόν με τη χρήση του βενζινοκινητήρα ως γεννήτρια ρεύματος, είχε αποτύχει εμπορικά με όσους αστερίσκους περιλαμβάνει αυτό. 

Η Cadillac είχε βγάλει μια πολυτελή εκδοχή του Volt και την σταμάτησε, ενώ καλύτερα ας μην αναφερθούμε στο εντυπωσιακό Fisker Karma ή στο Karma Revero που είναι η νεότερη εκδοχή του Fisker και έχει πουλήσει σε δύο χρόνια, λίγα περισσότερα από 100 αυτοκίνητα. 

Σε κάθε περίπτωση ωστόσο η εκτεταμένη αυτονομία μοιάζει να είναι μια τεχνολογία που αξίζει να έχει την ευκαιρία της στην αγορά, μόνο και μόνο γιατί λύνει ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα των χρηστών αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που είναι οι μεγάλες αποστάσεις. 

 

*Πηγή: Top Gear Greece