Νέους δασμούς στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα, καθώς και στις εισαγωγές αλουμινίου και χάλυβα από την Κίνα σκοπεύει να επιβάλει ο Καναδάς, συντασσόμενος με τους δυτικούς συμμάχους του σε μια προσπάθεια να προστατεύσει την εγχώρια βιομηχανία.

Η κυβέρνηση της χώρας σχεδιάζει να προχωρήσει στην επιβολή δασμών 100% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 25% στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου, όπως ανέφεραν στο Bloomberg πηγές με γνώση του θέματος, υπό τον όρο της ανωνυμίας. Ο Καναδός πρωθυπουργός Τζάστιν Τριντό αναμένεται να αποκαλύψει τα σχέδιά του από το Χάλιφαξ της Νέας Σκωτίας όπου συνεδριάζει το υπουργικό συμβούλιο επί θεμάτων που αφορούν την οικονομία και την εξωτερική πολιτική της χώρας.

Ο Καναδάς, η οικονομία του οποίου βασίζεται στις εξαγωγές και στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στο εμπόριο με τις ΗΠΑ, παρακολουθεί στενά τις κινήσεις της κυβέρνησης του Τζο Μπάιντεν που επιχειρεί να θεσπίσει ένα πιο αυστηρό δασμολογικό πλαίσιο για τις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, μπαταριών, ηλιακών κυψελών, χάλυβα και άλλων προϊόντων. Ειδικός η βιομηχανία αυτοκινήτων του Καναδά είναι στενά συνδεδεμένη με αυτήν του γείτονά του. Σημειώνεται ότι η συντριπτική πλειονότητα των ελαφρών οχημάτων που κατασκευάζει ο Καναδάς -που ανήλθαν σε 1,5 εκατ. μονάδες πέρυσι, εξάγεται στις ΗΠΑ.

Η Καναδή υπουργός Οικονομικών, Κρίστια Φρίλαντ, το πιο ισχυρό στέλεχος στο υπουργικό συμβούλιο του Τριντό, είναι από τους πιο ένθερμους υπέρμαχους της υιοθέτησης μιας πιο σκληρής στάσης έναντι των κινεζικών εξαγωγών οχημάτων και μιας στενότερης εμπορικής συμμαχίας με τις ΗΠΑ.

Τον Ιούνιο έθεσε σε δημόσια διαβούλευση ένα σχέδιο με πιθανά μέτρα που θα καταστήσουν δυσκολότερη την πώληση ηλεκτρικών οχημάτων στην καναδική αγορά από κινεζικές εταιρείες. Όπως είχε δηλώσει, η αυτοκινητοβιομηχανία "αντιμετωπίζει αθέμιτο ανταγωνισμό από την σκόπιμη, κρατικά κατευθυνόμενη πολιτική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας, η οποία υπονομεύει την ανταγωνιστική δυνατότητα του καναδικού κλάδου ηλεκτρικών οχημάτων”.

Τον Ιούλιο, η Φρίλαντ προχώρησε ένα βήμα παραπέρα. Στο πλαίσιο συνέντευξης που παραχώρησε στο Bloomberg News, ανέφερε ότι η διαβούλευση για τους δασμούς μπορεί να επεκταθεί πέραν του κλάδου των ηλεκτρικών οχημάτων.

"Η γεωπολιτική και η γεωοικονομία έχουν επιστρέψει στο προσκήνιο”, είχε δηλώσει τότε, προσθέτοντας: "Αυτό σημαίνει ότι οι χώρες της Δύσης -και σε μεγάλο βαθμό οι ΗΠΑ- πριμοδοτούν τις ασφαλείς αλυσίδες εφοδιασμού και υιοθετούν διαφορετική στάση απέναντι στην κινεζική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα”.

Σημειώνεται ότι προσφάτως και η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε την επιβολή νέων δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, αν και μικρότερου ύψους από αυτούς που προτείνουν οι ΗΠΑ και πλέον ο Καναδάς. 

 
Το Πεκίνο σχεδιάζει να συζητήσει το θέμα των δασμών με τον Σύμβουλο Εθνικής Ασφαλείας των ΗΠΑ, Τζέικ Σάλιβαν, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του τελευταίου στην Κίνα αυτήν την εβδομάδα, όπως έκανε γνωστό το επίσημο κινεζικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua. Ο Σάλιβαν πρόκειται να συναντηθεί με τον Κινέζο υπουργό Εξωτερικών Γουάνγκ Γι, ενώ δεν αποκλείεται να συναντηθεί και με τον πρόεδρο της Κίνας Σι Τζινπίνγκ. 

Η κίνηση αυτή του Καναδά είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε αντίποινα από το Πεκίνο, κάτι που έχει συμβεί ξανά στο παρελθόν. Υπενθυμίζεται ότι η Κίνα είχε επιβάλει περιορισμούς στις εισαγωγές σπόρων κανόλα από τον Καναδά για τρία χρόνια, κίνηση που θεωρήθηκε ως αντίποινα για την απόφαση των καναδικών αρχών να συλλάβουν τη Μενγκ Ουάνγκζου, μεγαλοστέλεχος της Huawei, στο Βανκούβερ στο πλαίσιο εντάλματος έκδοσης των ΗΠΑ. Η Μενγκ επέστρεψε στην Κίνα το 2021.

Σημειώνεται ότι η αξία των ηλεκτρικών οχημάτων που εισήγαγε ο Καναδάς από την Κίνα εκτινάχθηκε πέρυσι στα 2,2 δισ. δολάρια Καναδά, από ούτε 100 εκατ. δολάρια Καναδά που ήταν το 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία της καναδικής στατιστικής υπηρεσίας. Οι αποστολές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στο λιμάνι του Βανκούβερ αυξήθηκαν όταν η Tesla άρχισε να στέλνει στη χώρα το μοντέλο της Model Y που παράγεται στο εργοστάσιό της στη Σαγκάη.

Ωστόσο, ο βασικός στόχος της καναδικής κυβέρνησης δεν είναι η Tesla αλλά το ενδεχόμενο εισόδου στη χώρα των φθηνών ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζουν οι κινεζικές εταιρείες. Η BYD έχει ενημερώσει την καναδική κυβέρνηση από τον Ιούλιο ότι σκοπεύει να ασκήσει πιέσεις για να εισέλθει στην τοπική αγορά. 

Στο πλαίσιο αυτό έχουν αυξηθεί οι πολιτικές και επιχειρηματικές πιέσεις που δέχεται ο Τριντό να αυξήσει τοςυ δασμούς προκειμένου να προστατεύσει τον εγχώριο κλάδο, τις θέσεις εργασίας και τους μισθούς από την απειλή των κινεζικών οχημάτων που είναι φθηνότερα λόγω των πολύ πιο χαλαρών προτύπων εργασίας που ισχύουν στην ασιατική χώρα.

Η καναδική κυβέρνηση πρέπει όμως να προστατεύσει και τις συμμετοχές της σε επενδύσεις συμμαχικών της χωρών. Σημειώνεται ότι ο Καναδάς έχει συμφωνήσει να παράσχει επιδοτήσεις ύψους πολλών δισ. δολαρίων για την κατασκευή εργοστασίων ηλεκτρικών οχημάτων ή μπαταριών επιχειρήσεων, όπως η Stellantis, η Volkswagen και η Honda Motor.

Οι παραγωγοί χάλυβα και αλουμινίου του Καναδά έχουν επίσης ζητήσει δημοσίως και επανειλημμένα από την κυβέρνηση Τριντό να περιορίσει την πρόσβαση της Κίνας στην εγχώρια αγορά, λέγοντας ότι η βιομηχανική πολιτική του Σι Τζινπίνγκ επιτρέπει στον ασιατικό γίγαντα να πλημμυρίζει τις ξένες αγορές με προϊόντα, θέτοντας σε κίνδυνο τις εγχώριες θέσεις εργασίας.