Ποσόστωση στην παραγωγή βιομεθανίου της τάξης των 100 MW, που θα παραμείνει “εκτός διαγωνισμών” (εφαρμογής ανταγωνιστικών διαδικασιών), θα προτείνουν στο ΥΠΕΝ οι παραγωγοί βιοαερίου, ενόψει της διαβούλευσης για το νέο θεσμικό πλαίσιο για το Βιομεθάνιο αναφέρει η Άντα Σεϊμανίδη, στην A Energy. Επιπλέον, για τις επενδύσεις αυτές, οι εκπρόσωποι της αγοράς προτείνουν σταθερές τιμές της τάξης των 120-130 ευρώ ανά MW θερμικής ενέργειας, δηλαδή αντίστοιχες με αυτές που ισχύουν στην Ιταλία.

Την επόμενη εβδομάδα η κλειστή διαβούλευση
Σύμφωνα με πληροφορίες της A Energy, στο πλαίσιο της “κλειστής” διαβούλευσης του ΥΠΕΝ με την αγορά για την οριστικοποίηση του νομοσχεδίου του βιομεθανίου, που θα γίνει εκτός απροόπτου την επόμενη εβδομάδα, οι εκπρόσωποι των επενδυτών θα προτείνουν να υπάρξει μια αρχική ποσόστωση 100MW στις επικείμενες επενδύσεις βιομεθανίου, που θα παραμείνει εκτός “διαγωνισμών”. Η ποσόστωση αυτή, σύμφωνα με εκτιμήσεις κύκλων του ΕΣΠΑΒ (Ελληνικός Σύνδεσμος Επενδυτών Βιοαερίου) θα επιτρέψει την επιτάχυνση τους και θα διασφαλίσει την δημιουργία μιας βασικής αγοράς και τους στόχους του ΕΣΕΚ για το Βιομεθάνιο για το 2030.

Θα γίνουν το πολύ 50-60 μικρομεσαίες μονάδες βιομεθανίου
Η πρόταση για 100MW εκτός διαγωνιστικών διαδικασιών, σημαίνει στην πράξη ότι αν ο μέσος όρος των επικείμενων μονάδων βιομεθανίου είναι της τάξης των δύο MW, θα γίνουν το πολύ 50-60 μονάδες, δεδομένων των δυσκολιών της πρώτης ύλης αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων όπως πχ. γεωγραφική απόσταση μονάδων από το δίκτυο φυσικού αερίου κα. Οι επενδύσεις θα προέλθουν κυρίως από την μετατροπή σημερινών μονάδων βιοαερίου σε Βιομεθάνιο, κάτι το οποίο έχει ήδη προκρίνει το ΥΠΕΝ ως πιο γρήγορη και οικονομική λύση, όπως άλλωστε επιβεβαίωσε και ο κ. Δημήτρης Καρδοματέας, πρόεδρος του ΚΑΠΕ στο πρόσφατο συνέδριο της Α Εnergy για την Ενεργειακή αξιοποίηση αποβλήτων και το βιομεθανιο.

Το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ επί των βασικών αρχών είναι έτοιμο σε ένα πολύ περιληπτικό κείμενο, το οποίο όμως θα συμπληρωθεί αργότερα από επόμενο πιο αναλυτικό νομοσχέδιο και τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις που θα ορίζουν αναλυτικά τιμές, ταρίφες και διαγωνιστικές διαδικασίες.

Το κείμενο αρχών του ΥΠΕΝ, προβλέπει ξεκάθαρα ανταγωνιστικες διαδικασίες και στο βιομεθάνιο, απηχώντας την ευρέως εφαρμοζόμενη και στις άλλες ΑΠΕ (φωτοβολταϊκά, αιολικά), πολιτική του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Πρόκειται για ένα επίμαχο σημείο για τους επενδυτές, γιατί όπως επισημάνθηκε στο συνέδριο «Ενεργειακή Αξιοποίηση Αποβλήτων, Βιομάζα, Βιομεθάνιο» της Α Εnergy, η αγορά βιοαερίου είναι ήδη προβληματική (έλλειψη πρώτων υλών, τεχνική επάρκεια μονάδων), αλλά και μικρή σε σύγκριση με τις άλλες ΑΠΕ (κυρίως αιολικά και φ/β). Για το λόγο αυτό, προτείνεται η προαναφερθείσα βασική ποσόστωση εκτός διαγωνισμών. Οι οποίοι σύμφωνα με την σχετική πρόταση θα ισχύσουν προφανώς μετά την εξάντληση της ποσόστωσης και πρακτικά μιλώντας, για τις νέες μονάδες που έτσι κι αλλιώς θα καθυστερήσουν να γίνουν λόγω κόστους και διαδικασιών, ξεκινώντας στην καλύτερη περίπτωση από το 2028 και μετά.

Εξάλλου, σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, σε ένα περιβάλλον περιορισμένου ανταγωνισμού, οι προσφορές των συμμετεχόντων σε ανταγωνιστικές διαδικασίες θα κινηθούν στα ανώτατα καθοριζόμενα όρια, χωρίς να αποτυπώνεται κάποιο όφελος στις τελικές τιμές.

Τιμές στα πρότυπα Ιταλίας
Οι εκπρόσωποι της αγοράς προσέρχονται στην διαβούλευση και με πρόταση επί των τιμών. Συγκεκριμένα θα προτείνουν στο ΥΠΕΝ τιμές στα πρότυπα Ιταλίας, δηλαδή περίπου 120-130 ευρώ ανά ΜW θερμικής ενέργειας, οι οποίες θεωρείται ότι εξασφαλίζουν την βιωσιμότητα των μονάδων.

Οι αποφάσεις του ΥΠΕΝ
Από τη δική του πλευρά το ΥΠΕΝ δεν επιθυμεί καταρχάς να αναιρέσει τη λογική των ανταγωνιστικών διαδικασιών που ισχύει συνολικά για τις ΑΠΕ, ούτε όμως και να δεσμεύσει κονδύλια για ενισχύσεις που είναι πιθανό να μην απορροφηθούν. Αναγνωρίζει όμως ότι η αγορά βιομεθανίου πρέπει οπωσδήποτε να δημιουργηθεί, ότι αντιμετωπίζει ειδικές δυσκολίες και ότι είναι πολύ μικρή.

Στο πλαίσιο λοιπόν της τελικής διαβούλευσης και πριν την ανακοίνωση του νομοσχεδίου, η αρμόδια ομάδα του ΥΠΕΝ αναμένεται να ζητήσει από τους άμεσα εμπλεκόμενους να αιτιολογήσουν επακριβώς την εξαίρεση από τους διαγωνισμούς αλλά και τις τιμές ενίσχυσης που αιτούνται.

Η διαβούλευση
Πάντως το ΥΠΕΝ έχει αποφασίσει να “κλείσει” το θέμα του αρχικού νομοσχεδίου οπωσδήποτε εντός Σεπτεμβρίου καθώς έχει ήδη καθυστερήσει αρκετά και οι στόχοι για το ΕΣΕΚ για το 2030, είναι οριακοί. Επί της διαδικασίας το ΥΠΕΝ θα τρέξει πρώτα την κλειστή διαβούλευση της επόμενης εβδομάδας με φορείς της αγοράς προκειμένου να συγκεντρώσει παρατηρήσεις επί του πλαισίου και στη συνέχεια θα προχωρήσει σε ανοικτή δημόσια διαβούλευση.

Στην κλειστή διαβούλευση θα λάβουν σύμφωνα με πληροφορίες μέρος σίγουρα ο ΕΣΠΑ, η ΕΝΑΟΝ, ο ΔΕΣΦΑ, ο ΔΑΠΕΕΠ και άλλοι φορείς. Για τις συνδέσεις των μονάδων με το δίκτυο φυσικού αερίου σημειώνεται τέλος ο ειδικός ρόλος της ΕΝΑΟΝ, καθώς η αναμένεται να συνδέσει λόγω του μικρού τους μεγέθους την. πλειοψηφία των μονάδων βιομεθανίου.