Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανία θα πρέπει να αποτελέσει βασικό πυλώνα της επερχόμενης καθαρής βιομηχανικής συμφωνίας, την οποία η πρόεδρος von der Leyen δεσμεύτηκε να προωθήσει κατά τις πρώτες 100 ημέρες της νέας Επιτροπής

Αυτό τονίζει η Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών της ΕΕ ECSA σε ανακοίνωσή της με αφορμή  την έκθεση του πρώην Επικεφαλή της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, στην οποία επισημαίνεται την  ανάγκη να διατηρηθεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία διεθνώς ανταγωνιστική. Παράλληλα, διαπιστώνει ότι η ναυτιλία θα χρειαστεί  40 δισ. ευρώ ετησίως για να απαλλαγεί από τον άνθρακα.

Σύμφωνα με το έγγραφο θέσης της ECSA, σχετικά με μια ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανική στρατηγική στο πλαίσιο της νέας καθαρής βιομηχανικής συμφωνίας, οι  Ευρωπαίοι εφοπλιστές τονίζουν ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία αποτελεί γεωπολιτικό πλεονέκτημα για την Ευρώπη και ακρογωνιαίο λίθο της ασφάλειας της ηπείρου σε θέματα ενέργειας, τροφίμων και εφοδιαστικής αλυσίδας.

Τι ζητά η Ένωση

Η Ένωση των Ευρωπαίων Εφοπλιστών ζητά τη διατήρηση ισότιμων κανόνων ανταγωνισμού μεταξύ της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και των ανταγωνιστών της εκτός της Γηραίας Ηπείρου, υπογραμμίζοντας ότι   είναι ζωτικής σημασίας για την Ευρώπη η διατήρηση των ναυτιλιακών εταιρειών στο έδαφος της και η προώθηση ενός ακμάζοντος ευρωπαϊκού ναυτιλιακού συμπλέγματος.

Ζητούν επίσης για το σκοπό αυτό ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο που να διασφαλίζει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες της ΕΕ παραμένουν παγκοσμίως ανταγωνιστικές αλλά και 40% παραγωγή καθαρών καυσίμων για τη ναυτιλία στην Ευρώπη που είναι ζωτικής σημασίας για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας.

Επισημαίνεται ότι τουλάχιστον το 40% των καυσίμων απαλλαγμένων από ανθρακούχες εκπομπές που απαιτούνται για τη ναυτιλία θα πρέπει να παράγονται στην Ευρώπη προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του FuelEU.

H ECSA ζητά επίσης εξασφάλιση της πρόσβασης σε δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση για βασικές επενδύσεις που απαιτούνται για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση.

Επίσης ζητεί τα έσοδα από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων εκπομπών που θα πρέπει να καταβάλλουν κάθε χρόνο οι ναυτιλιακές εταιρείες για τα πλοία που προσεγγίζουν λιμένες της ΕΕ  να δαπανηθούν σε δραστηριότητες που σχετίζονται με την ενεργειακή μετάβαση για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Επισημαίνει εξάλλου ότι χρειάζονται να αναπτυχθούν  διαφορετικά χρηματοδοτικά εργαλεία με τη συμμετοχή των τραπεζών και των ιδιωτών επενδυτών για να καταστεί δυνατός ο καλύτερος επιμερισμός του κινδύνου για καινοτόμα και μεταβατικά έργα ενώ αναφέρει ότι θα πρέπει να υπάρξουν επενδύσεις για  νέες δεξιότητες που αφορούν την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας καθώς 800.000 ναυτικοί θα πρέπει να επανεκπαιδευτούν έως τα μέσα του 2030.

Η ευρωπαίοι εφοπλιστές σημειώνουν ότι η Ευρώπη κατέχει ηγετική θέση στις σύγχρονες καινοτόμες τεχνολογίες για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας και για διατηρηθεί και να αξιοποιηθεί η ηγετική της θέσης  τα κράτη μέλη θα πρέπει να εφαρμόσουν ταχέως ένα κατασκευαστικό κριτήριο αναφοράς τουλάχιστον 40%

«Η έκθεση Ντράγκι αναγνωρίζει σθεναρά την παγκόσμια ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και την ανάγκη διατήρησης της διεθνούς ανταγωνιστικότητάς της. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι υπάρχει η ευκαιρία να τοποθετηθεί o ναυτιλιακός κλάδος  ως πυλώνας της επερχόμενης Καθαρής Βιομηχανικής Συμφωνίας.Ζητάμε το 40% των καθαρών καυσίμων και των καινοτόμων τεχνολογιών που χρειαζόμαστε για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση να κατασκευάζονται στην Ευρώπη και είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με τους φορείς χάραξης πολιτικής», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")