Οι συζητήσεις σχετικά με τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα εντείνονται μετά την πρόσφατη συνάντηση των υπουργών βιομηχανίας στις Βρυξέλλες χθες Πέμπτη (26 Σεπτεμβρίου). Τα κράτη μέλη είναι διχασμένα ως προς την υποστήριξη αυτών των δασμών, με χώρες που δεν έχουν αποφασίσει, όπως η Σουηδία και η Γερμανία, που ενδεχομένως να απέχουν.

Ο υπουργός Εμπορίου της Κίνας Wang Wentao περιόδευσε στην Ευρώπη νωρίτερα αυτό το μήνα για να ασκήσει πιέσεις κατά των δασμών.

Ταυτόχρονα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Κίνα διαπραγματεύονται μια συμφωνία «ανάληψης υποχρέωσης τιμής» που θα ορίζει μια ελάχιστη τιμή για τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, ώστε να αποφεύγονται οι δασμοί. Όλα αυτά συμβαίνουν εν μέσω αυξανόμενων γεωπολιτικών εντάσεων μεταξύ της Κίνας και της ΕΕ και αυξανόμενης ανησυχίας για τους οικονομικούς κινδύνους, ιδίως στη Γερμανία, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την κινεζική αγορά αυτοκινήτων και ενδέχεται να αντιμετωπίσει αντίποινα.

Η συνάντηση μεταξύ του υπουργού Εμπορίου της Κίνας, Wang Wentao, και του Επιτρόπου Εμπορίου της ΕΕ Valdis Dombrovskis στις Βρυξέλλες την περασμένη εβδομάδα (19 Σεπτεμβρίου) πραγματοποιήθηκε αφού η ΕΕ ανακοίνωσε τον Ιούλιο ότι σχεδιάζει να επιβάλει εισαγωγικούς δασμούς έως και 36% σε ορισμένες κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων, επιπλέον του συνήθους εισαγωγικού δασμού 10% της ΕΕ για τα αυτοκίνητα.

Επειτα από έρευνα κατά των επιδοτήσεων που ξεκίνησαν οι Βρυξέλλες πέρυσι, η Επιτροπή της ΕΕ δήλωσε ότι οι τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας δημιουργούν αθέμιτο πλεονέκτημα για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες και παραβιάζουν την αρχή των ίσων όρων ανταγωνισμού για όλους τους ανταγωνιστές στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.

Το Πεκίνο απέρριψε τα πορίσματα της έρευνας της ΕΕ. Αφού μίλησε σε επιχειρήσεις στο περιθώριο της επίσκεψής του στην ΕΕ, ο Γουάνγκ δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η Κίνα «θα επιμείνει σίγουρα μέχρι τις τελευταίες στιγμές των διαβουλεύσεων», όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του κινεζικού εμπορικού επιμελητηρίου προς την ΕΕ.

Ο Ντομπρόβσκις ανάρτησε στο Χ ότι οι δύο πλευρές συμφώνησαν να «βρουν μια αποτελεσματική, εφαρμόσιμη και συμβατή με τον ΠΟΕ λύση» στη διαμάχη.

«Παράθυρο» συμβιβασμού;
Διάφορα ειδησεογραφικά πρακτορεία ανέφεραν ότι η ΕΕ ενδέχεται να είναι πρόθυμη να μειώσει τα σχέδια δασμών για τις κινεζικές εισαγωγές στο μπλοκ.

Επικαλούμενο έγκυρες πηγές το Reuters ανέφερε ότι ο προτεινόμενος δασμολογικός συντελεστής της Tesla θα μπορούσε να μειωθεί στο 7,8% από 9%. Κινεζικές εταιρείες όπως η BYD δεν θα δουν καμία αλλαγή στο δασμό 17%, ενώ ο συντελεστής της Geely λέγεται ότι θα μειωθεί στο 18,8% από 19,3%. Ένας μέγιστος συντελεστής 35,3% θα εφαρμοστεί στη SAIC Motor και σε άλλες εταιρείες που δεν συνεργάζονται με την έρευνα της ΕΕ, δήλωσε η πηγή στο Reuters.

Ωστόσο, οι δασμοί εξακολουθούν να είναι πολύ υψηλοί κατά τη γνώμη του Wang Wentao, ο οποίος έφυγε από τις Βρυξέλλες με την υπόσχεση της ΕΕ ότι αν επιστρέψει με καλύτερη προσφορά για τις τιμές ή τις ποσότητες, θα υπάρξει νέα συνάντηση. «Οι δύο πλευρές συμφώνησαν να εξετάσουν εκ νέου τις δεσμεύσεις για τις τιμές», δήλωσε ο Dombrovskis.

Πριν από τη συνάντηση με αξιωματούχους της ΕΕ, ο Κινέζος υπουργός Εμπορίου επισκέφθηκε το Βερολίνο και τη Ρώμη, σε μια προφανή κίνηση να επηρεάσει την κυβερνητική γνώμη στις δύο χώρες παραγωγής αυτοκινήτων.