Τη στιγμή που η βιομηχανία είναι αντιμέτωπη με ανησυχητικά μηνύματα σχετικά με τα κέρδη, πιθανό κλείσιμο εργοστασίων και αυξανόμενα αρνητικές προοπτικές για τους ισολογισμούς, η απόφαση της Κομισιόν δεν θεωρείται ακριβώς θετική για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Μάλιστα, πολλές εταιρείες του κλάδου εμφανίστηκαν αντίθετες σε αυτήν, καθώς επιθυμούν να αποφύγουν έναν εμπορικό πόλεμο με μια βασική αγορά για τα προϊόντα τους, τη στιγμή , μάλιστα, που η επενδυτική τους βάση εμφανίζει σημαντική αστάθεια.
Όλο και περισσότερο πέφτει θύμα σορταρίσματος η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία
Η αυτοκινητοβιομηχανία πέφτει όλο και περισσότερο θύμα σορταρίσματος, καθώς αποτελεί τον κλάδο με τις χειρότερες επιδόσεις της Ευρώπης εφέτος, με τους αναλυτές να κάνουν όλο και δυσμενέστερες προβλέψεις για τις μετοχές και τους πιστωτές να μειώνουν την έκθεσή τους σε αυτόν.
Το κόστος των ασφαλίστρων ορισμένων κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών έναντι χρεοκοπίας έχει σκαρφαλώσει στο υψηλότερο επίπεδο τουλάχιστον εδώ και ένα χρόνο.
«Έχουμε δει μια σειρά από προειδοποιητικές ενδείξεις όσον αφορά τα κέρδη και πιστεύουμε ότι αυτό δεν έχει τελειώσει ακόμη», δήλωσε ο Alexis Foret, διαχειριστής χαρτοφυλακίου ομολόγων στην Edmond de Rothschild Asset Management. «Πρόκειται για μεγάλες εταιρείες με καλή ρευστότητα, αλλά υπάρχουν και πιστώσεις που επιδεινώνονται. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί».
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες από τη Mercedes-Benz Group AG έως την Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc έχουν εκδώσει προειδοποιήσεις σχετικά με τα κέρδη τους κατά τους τελευταίους μήνες, ενώ η Stellantis NV αναμένει ότι η ελεύθερη ταμειακή της ροή θα εμφανίσει αρνητικό πρόσημο.
Η Volkswagen AG έχει προκαλέσει αναστάτωση στη Γερμανία καθώς εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει εργοστάσιά της στη χώρα για πρώτη φορά στην Ιστορία της. Η είδηση προκάλεσε φυγή επενδυτών από τη μετοχή της εταιρείας.
Αν και ο δείκτης Stoxx 600, που αφορά τα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά κινήθηκε ανοδικά σήμερα, Παρασκευή, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα νέα είχαν ήδη ενσωματωθεί στις τιμές, δήλωσε ο Tom Narayan, αναλυτής της RBC Europe.
Ο δείκτης μειώθηκε συνολικά κατά περίπου 11% φέτος - με τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη να χάνουν περίπου 60 δισεκατομμύρια ευρώ (66 δισεκατομμύρια δολάρια) από την αξία τους- και αυτό συμβαίνει παρά το συνυπολογισμό και της διαρκώς ανερχόμενης Ferrari NV στο μείγμα.
Διευρύνεται το άνοιγμα του δείκτη ομολόγων
Στην πιστωτική αγορά, ο δείκτης ομολόγων της αυτοκινητοβιομηχανίας παρουσιάζει το μεγαλύτερο «άνοιγμα» σε σχέση με έναν ευρύτερο εταιρικό δείκτη εδώ και τέσσερα χρόνια, ένδειξη του πόσο ακριβότερα έχουν καταστεί τα ομόλογα του κλάδου σε σχέση με τα χρέη άλλων εταιρειών blue chip.
«Η απόδοση του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας τις επόμενες εβδομάδες και μήνες θα περιοριστεί από την επιδείνωση των θεμελιωδών μεγεθών το 2025, ανεξάρτητα από το επιχείρημα της 'αξίας'», έγραψαν σε πρόσφατο ερευνητικό σημείωμα οι αναλυτές της UBS Group AG, συμπεριλαμβανομένου του Patrick Hummel. Το επιχείρημα της αξίας συνίσταται στο ότι τα αυτοκίνητα είναι ο φθηνότερος κλάδος στην Ευρώπη, καθώς διαπραγματεύονται με 6 φορές προθεσμιακά κέρδη κατά μέσο όρο — δηλ. με σχεδόν 60% έκπτωση στο Stoxx 600. Οι επιχειρήσεις τώρα τιμολογούνται με σχεδόν 40% έκπτωση στη μελλοντική λογιστική τους αξία, γεγονός που αποτελεί ένδειξη της διαβρωμένης εμπιστοσύνης στον κλάδο.
Αρνητική η επίδραση της μείωσης του περιθωρίου κέρδους στην εικόνα των μετοχών του κλάδου
«Εφόσον τα περιθώρια κέρδους της αυτοκινητοβιομηχανίας συνεχίζουν να μειώνονται χωρίς προβλέψιμο τέλος, οι μετοχές αυτοκινήτων δεν είναι ούτε φθηνές ούτε ελκυστικές», δήλωσε ο Moritz Kronenberger, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στην Union Investment.
Αυτό οδηγεί σε αύξηση των στοιχημάτων για περαιτέρω μειώσεις. Ο σταθμισμένος μέσος όρος των μετοχών που χορηγήθηκαν με δανεισμό στον δείκτη αυτοκινήτων, ένδειξη ανοικτών πωλήσεων, αντιπροσωπεύει το 5,1% της δωρεάν διασποράς του κλάδου, σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global Market Intelligence, έναντι περίπου 2% στις αρχές του έτους.
Οι τραπεζικοί αναλυτές εμφανίζονται υπερβολικά θετικοί στον κλάδο, δεδομένου ότι πολλοί εξακολουθούν να διατηρούν τις συστάσεις για αγορά ('buy') και τους υψηλούς στόχους τιμών. Ωστόσο, καθώς οι brokers αρχίζουν να ενσωματώνουν προειδοποιήσεις κέρδους στα μοντέλα τους και εγείρουν ανησυχίες σχετικά με το χρέος, ενδέχεται να ακολουθήσουν περισσότερες υποβαθμίσεις μετά από αυτές που παρατηρήθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες για τη Stellantis, τη Mercedes και την Aston Martin.
«Πρόκειται για μια κρίσιμη και δραματική αλλαγή στον κλάδο. Στη συνέχεια, οι επενδυτές θα εξετάσουν ποιες εταιρείες έχουν τα περισσότερα μετρητά στους ισολογισμούς τους και μπορούν να αντέξουν την ύφεση περισσότερο», δήλωσε ο Kronenberger, προσθέτοντας ότι τα εταιρικά μερίσματα και οι επαναγορές μετοχών ενδέχεται να διατρέχουν κίνδυνο.
Οι εταιρείες στρέφονται στις επενδύσεις σε ηλεκτρικά οχήματα, ωστόσο οι πωλήσεις παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. Μάλιστα, μετά τη σημερινή απόφαση της Κομισιόν, αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να επιβάλει το Πεκίνο δικούς του δασμούς στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο.
Οι δασμοί στα κινεζικά ηλεκτροκίνητα θα επιδεινώσει την εικόνα των ευρωπαϊκών εταιρειών
«Η επιβολή δασμών της ΕΕ στα κινεζικά EV θα περιπλέξει ακόμη περισσότερο την ήδη δύσκολη εικόνα των ευρωπαϊκών εταιρειών κατασκευής αυτοκινήτων», δήλωσε ο Nesche Yazgan, πιστωτικός αναλυτής της RBC BlueBay Asset Management. «Ο Τρίτος Νόμος του Νεύτωνα έρχεται στο μυαλό όταν πρόκειται για τα τιμολόγια: υπάρχει μια ίση και αντίθετη αντίδραση σε κάθε δράση».
Τα αυξανόμενα οικονομικά ερωτήματα αντανακλώνται στο κόστος ασφάλισης του χρέους τους. Τα πενταετή ασφάλιστρα κινδύνου (CDS) της Volkswagen έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο σχεδόν ενός έτους νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, ενώ η Stellantis και η Renault είδαν επίσης τις τιμές των CDS να αυξάνονται απότομα τις τελευταίες εβδομάδες, αν και οι ευρύτεροι δείκτες CDS είναι σταθεροί.
Σύμφωνα με τον Yazgan, γενικά αυτές οι εταιρείες έχουν εξιολόγηση επενδυτικής βαθμίδας τουλάχιστον ΒΒΒ- και διαθέτουν σταθερούς ισολογισμούς. «Αλλά η πραγματικότητα είναι ότι είναι σε θέση να 'κάψουν' μετρητά σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα – μπορούν να 'κάψουν' δισεκατομμύρια σε ένα τέταρτο», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Βλ. Σχετικά: ΕΕ: Ποιος Φοβάται τους Δασμούς;