Αυξημένα κέρδη για πετρελαιοφόρα πλοία aframax και suezmax

Σύμφωνα με το Baltic Exchange στο Λονδίνο, τα κέρδη για τα aframaxes που παραδίδουν φορτία 700.000 βαρελιών αμερικανικού πετρελαίου στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 249% σε αυτή την αδύναμη περίοδο, φθάνοντας το κόστος ναύλωσης τα 58.000 δολάρια την ημέρα.

Τα πλοία αυτά χρησιμοποιούνται κυρίως σε διεθνείς διαδρομές σχετικά μικρών αποστάσεων, πράγμα που σημαίνει ότι μερικές φορές μπορούν να είναι σε καλύτερη θέση για να ικανοποιήσουν την πιο άμεση ζήτηση βαρελιών από τα διυλιστήρια.

Επίσης, τα κέρδη για τα suezmaxes αυξήθηκαν κατά 56%, στα 36.000 χιλ. δολάρια την ημέρα, ενώ για τα very large crude carriers (VLCC) η αύξηση έφτασε στο 10%.

Η επανέναρξη της παραγωγής πετρελαίου από τη Λιβύη την Πέμπτη είναι ένας άλλος παράγοντας που είναι πιθανό να ενισχύσει τα κέρδη των μικρότερων δεξαμενόπλοιων.

Τα φορτία από τη βορειοαφρικανική χώρα διασχίζουν συχνά τη Μεσόγειο με προορισμό διυλιστήρια στη νότια Ευρώπη.

Πάντως, εκτός από την εκτίναξη των κερδών των πλοίων, άλμα έκαναν και οι μετοχές των εισηγμένων εταιρειών δεξαμενόπλοιων.

Η Frontline Plc έκλεισε στο υψηλότερο επίπεδο από τα μέσα Αυγούστου στο Όσλο, όπως και η International Seaways Inc. και η DHT Holdings Inc. οι μετοχές των οποίων έχουν την ισχυρότερη αύξηση από τον Ιούλιο.

Η Frontline (FRO) έχει κερδίσει 8% στις τρεις ημέρες μετά την πυραυλική επίθεση του Ιράν, στο υψηλότερο επίπεδο από τα μέσα Αυγούστου. Μεταξύ άλλων ισχυρών κερδοφόρων περιλαμβάνονται οι International Seaways (INSW), DHT Holdings (DHT), Nordic American Tankers (NAT), Scorpio Tankers (STNG), Teekay Corp. (TK), Teekay Tankers (TNK), Danaos (DAC), Tsakos Energy Navigation (TEN).

Η άνοδος αυτή έρχεται εν μέσω εντάσεων στη Μέση Ανατολή, που έχουν ανεβάσει τις τιμές του πετρελαίου τις τελευταίες ημέρες, καθώς το Ισραήλ πραγματοποίησε στρατιωτικά πλήγματα στον Λίβανο, ενώ το Ιράν απάντησε εξαπολύοντας πυραυλική επίθεση.

Επίσης, κατακόρυφα αυξήθηκαν οι τιμές των δεξαμενόπλοιων suezmax και aframax για τη διακίνηση φορτίων στην Ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ.

Οι βασικοί δείκτες του Baltic Exchange για τα spot κέρδη των τμημάτων σημείωσαν άλμα άνω του 23% (έκαστος) την Πέμπτη, με τα στοιχεία να δείχνουν μια ευρεία άνοδο σε όλες τις διαδρομές.

Για τα suezmaxes, η ένδειξη του Baltic για τις τιμές spot ισοδύναμου χρονοναύλωσης κέρδισε σχεδόν 6.800 δολ., σε πάνω από 35.100 δολ. ανά ημέρα. Αυτό σηματοδότησε το υψηλότερο επίπεδο από τα μέσα Ιουλίου.

Ο δείκτης του χρηματιστηρίου για τα μικρότερα δεξαμενόπλοια aframax αυξήθηκε κατά περισσότερο από 8.100 δολάρια ανά ημέρα την Πέμπτη, ανεβάζοντάς τον σε σχεδόν 42.500 δολάρια. Οι τιμές των aframaxes είχαν κάνει άλμα 49,6% την προηγούμενη ημέρα.

Και τα δύο τμήματα είχαν βρεθεί τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο στα χαμηλότερα επίπεδα του έτους, μέχρι σήμερα.

Ο Robert Boles, παγκόσμιος επικεφαλής του γραφείου suezmax του ναυλομεσιτικού οίκου SSY, δήλωσε ότι η διήμερη άνοδος τροφοδοτήθηκε από ένα κύμα ερευνών στην αγορά aframax στην Ακτή του Κόλπου, που στη συνέχεια ώθησε προς τα πάνω τις τιμές των suezmaxes στον Ατλαντικό, συμπεριλαμβανομένης της διαδρομής αναφοράς TD20 από τη Δυτική Αφρική προς την Ευρώπη.

Ο μεσίτης δήλωσε επίσης ότι η αγορά της Μέσης Ανατολής είναι η πιο πολυσύχναστη φέτος.

Τα Στενά του Ορμούζ

Οποιαδήποτε διαταραχή στα Στενά του Ορμούζ λόγω της σύγκρουσης Ισραήλ - Ιράν θα είναι χειρότερη για τις παγκόσμιες ναυτιλιακές αγορές από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα υποστηρίζουν αναλυτές.

Η νορβηγική επενδυτική εταιρεία ABG Sundal Collier επισημαίνει ότι 25% με 35% του όγκου αργού πετρελαίου παγκοσμίως μεταφέρεται μέσω των Στενών και οποιαδήποτε προσπάθεια του Ιράν να αποκόψει τη ζωτικής σημασίας υδάτινη οδό θα είχε «σημαντικό αντίκτυπο» στις αγορές πετρελαίου.

Η ναυτιλία έχει ήδη παρασυρθεί στη σύγκρουση, με τους υποστηριζόμενους από το Ιράν αντάρτες Χούθι να διεξάγουν πόλεμο εναντίον πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα εδώ και σχεδόν έναν χρόνο.

Σε αντίθεση με τη διαδρομή από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας για την Ερυθρά Θάλασσα, δεν υπάρχουν εναλλακτικές πλωτές οδοί για να εκτρέψουν τα φορτία μακριά από τα Στενά του Ορμούζ, γεγονός που το καθιστά πιο ευάλωτο, σύμφωνα με τους αναλυτές της ABG.

Στόχος τα ελληνόκτητα

Σύμφωνα με τη Lloyd's List Intelligence, τα ελληνόκτητα πλοία έχουν δεχθεί σχεδόν το 30% των επιθέσεων των Χούθι έως τις αρχές Σεπτεμβρίου.

Τον Αύγουστο, η πολιτοφυλακή των Χούθι -η οποία αποτελεί συμμαχία αντι-ισραηλινών παράτυπων ένοπλων ομάδων αντίστασης του Ιράν- επιτέθηκε στο δεξαμενόπλοιο Sounion, αφήνοντάς το να καίγεται για εβδομάδες πριν να μπορέσει να ρυμουλκηθεί σε ασφαλέστερη περιοχή.

Το ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε ασφαλές αγκυροβόλιο στα ανοιχτά της Ερυθραίας και από αύριο το πρωί αναμένεται να επιχειρηθεί νέα επιχείρηση κατάσβεσης των πυρκαγιών από ελληνική διασωστική ομάδα. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Ν», στο πλοίο έχουν κατασβεσθεί έως τώρα έξι εστίες φωτιάς σε σύνολο 20, ενώ πραγματοποιείται συνεχής αδρανοποίηση καυσίμων στις δεξαμενές (Inert Gas System) προκειμένου να κατασταλεί η καύση εύφλεκτων αερίων.

Το Sounion μεταφέρει στις δεξαμενές του 150.000 τόνους πετρέλαιο. Το φορτίο του αναμένεται να μεταγγιστεί σε άλλο δεξαμενόπλοιο που θα καταφθάσει στο σημείο.

Σημειώνεται ότι πολλά εμπορικά πλοία λόγω των επιθέσεων από τους Χούθι επιλέγουν τον περίπλου της Αφρικής.

Η κυκλοφορία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ έχει μειωθεί από περίπου 2.000 διελεύσεις τον μήνα πριν από τον Νοέμβριο του 2023 σε περίπου 800 τον Αύγουστο του 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd's List Intelligence.

Ο Αιγύπτιος πρόεδρος Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι έχει αναφέρει ότι η χώρα του έχει χάσει 6 δισ. δολάρια από τα έσοδα της Διώρυγας λόγω της κλιμάκωσης των γεωπολιτικών εντάσεων στην περιοχή.

Ο Σίσι δήλωσε ότι τα έσοδα της διεθνούς πλωτής οδού έχουν μειωθεί κατά 50% έως 60% τους τελευταίους οκτώ μήνες.

Η Ερυθρά Θάλασσα παραμένει ο ταχύτερος τρόπος μεταφοράς εμπορευμάτων προς καταναλωτές στην Ευρώπη και την Ασία.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")