Ως γνωστόν, η εισαγωγή ηλεκτρικών οχημάτωνστην Ε.Ε. από την Κίνα, η παραγωγή των οποίων επιδοτείται από το κινεζικό κράτος, και οι επιπτώσεις της στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχουν προκαλέσει εμπορικό “πόλεμο” ανάμεσα στις δύο πλευρές εδώ και περίπου μια δεκαετία. Οι διαπραγματεύσεις είναι σε εξέλιξη και δεν υπάρχουν σαφείς πληροφορίες τι συζητείται.
Όπως μεταδίδει το Reuters, η Ε.Ε. διευκρίνισε ότι η απόρριψη της κινεζικής πρότασης δεν αφορά μόνο τις τιμές των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και τις επιδοτήσεις που έλαβαν για την παραγωγή τους και την εξάλειψη των ενισχύσεων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αρνηθεί να παράσχει λεπτομέρειες για τις προσφορές που έχει καταθέσει η κινεζική κυβέρνηση ώστε να περιοριστεί ο αριθμός των οχημάτων που εισάγονται στη Ε.Ε., τις τιμές των οποίων δεν μπορούν να ανταγωνιστούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Με βάση τα τρέχοντα στοιχεία, κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η SAIC 600104.SS και η BYD 002594.SZ, τιμολογούν τα ηλεκτρικά οχήματά τους λίγο πάνω από 30.000 ευρώ στην Ευρώπη, παρόλο που τα πωλούν σε ένα κλάσμα αυτής της τιμής στην Κίνα. Το Seagull της BYD, ένα μικρό ηλεκτρικό όχημα που αναμένεται να έρθει στην Ευρώπη το 2025, αναμένεται να κοστίζει λιγότερο από 20.000 ευρώ.
Αν δεν επέλθει συμφωνία, επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από τις 31 Οκτωβρίου θα επιβληθούν δασμοί έως και 45% στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα για πέντε χρόνια.
Απαντώντας στους ευρωπαϊκούς δασμούς στα οχήματά της, η Κίνα ανακοίνωσε προσωρινά μέτρα αντιντάμπινγκ (πρόσθετους δασμούς) στις εισαγωγές κονιάκ από την Ε.Ε., τα οποία πλήττουν κυρίως γαλλικές μάρκες.
Σύμφωνα με πηγές που έχουν γνώση των διαπραγματεύσεων, μια πιθανή λύση στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσε να είναι μια εξατομικευμένη ελάχιστη τιμή για κάθε κατασκευαστή αυτοκινήτων και πιθανώς ανά τύπο μοντέλου, ανάλογα με το μέγεθος του αυτοκινήτου και την εμβέλειά του. Οπως αναφέρουν, επίπεδα τιμών από 35.000 έως 40.000 ευρώ, τουλάχιστον, θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην επίτευξη συμφωνίας.