Μπορεί η γενικότερη ανάφλεξη στην Μέση Ανατολή να κρέμεται από μια κλωστή, το μέτωπο στην Ουκρανία να είναι ανοικτό και το μεταναστευτικό να γίνεται ξανά το πρώτο θέμα που απασχολεί τους Ευρωπαίους πολίτες μαζί με την ακρίβεια, οι Βρυξέλλες ωστόσο αποφάσισαν ότι είναι η κατάλληλη περίοδος για να ξεκινήσουν εμπορικό πόλεμο με την...Κίνα με αφορμή τα ηλεκτρικά οχήματα! Αυτό θα πει πρoτεραιοποίηση. Και η απάντηση του Πεκίνου δεν άργησε να έρθει. Την Τρίτη η Κίνα επέβαλε προσωρινά μέτρα αντιντάμπινγκ στις εισαγωγές

 

μπράντι από την Ευρωπαϊκή Ένωση μετά την απόφαση των «27» να επιβάλλουν δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα (EV) κινεζικής κατασκευής.

Δίδοντας σαφή προειδοποίηση  ότι ενδεχομένως θα υπάρξουν και άλλα μέτρα, το κινεζικό υπουργείο δήλωσε ότι η έρευνα αντιντάμπινγκ και κατά των επιδοτήσεων για τα χοιρινά προϊόντα της ΕΕ βρίσκεται σε εξέλιξη και ότι θα λάβει αποφάσεις στο τέλος της έρευνας. Στο στόχαστρο του Πεκίνου όσον αφορά το μπράντι είναι το Παρίσι λόγω της σθεναρής υποστήριξής της στους δασμούς για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα. Η Γαλλία αντιπροσώπευε επίσης το 99% των εισαγωγών μπράντι της Κίνας πέρυσι, με τις αποστολές γαλλικού μπράντι να φτάνουν τα 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι αππό την Παρασκευή, 11 Οκτωβρίου, οι εισαγωγείς θα πρέπει να παρέχουν στα κινεζικά τελωνεία τη λεγόμενη αντίστοιχη κατάθεση εγγύησης όταν εισάγουν μπράντι που προέρχονται από την ΕΕ, ανέφερε το  κινεζικό υπουργείο Εμπορίου στην ανακοίνωσή του.

H προειδοποιητική βολή του Πεκίνου ήλθε μετά την απόφαση της ΕΕ, την περασμένη Παρασκευή, να επιβάλλει επιπλέον δασμούς στις εισαγωγές κινεζικής κατασκευής ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, οι οποίοι ανέρχονται πλέον στο 45%, παρά την σθεναρή αντίθεση της Γερμανίας αλλά και άλλων χωρών όπως η Ουγγαρία. Δέκα κράτη – μέλη της ΕΕ ψήφισαν υπέρ των δασμών, πέντε καταψήφισαν,  ενώ 12 κράτη μέλη απείχαν ανάμεσά τους και η Ελλάδα. Υπέρ των δασμών ψήφισαν Βουλγαρία, Δανία, Εσθονία, Γαλλία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λέτονία, Λιθουανία, Ολλανδία και Πολωνία. Κατά ψήφισαν Γερμανία, Ουγγαρία, Μάλτα, Σλοβακία και Σλοβενία. Από την ψηφοφορία απείχαν οι: Αυστρία, Βέλγιο, Κροατία, Κύπρος, Τσεχία, Φινλανδία, Ελλάδα, Λουξεμβούργο, Πορτογαλία, Ρουμανία, Ισπανία και Σουηδία.

Σε ανακοίνωσή της, η Κομισιόν επικρότησε την απόφαση... των 12 αποχών και πέντε αρνητικών ψήφων: «Σήμερα, η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την επιβολή οριστικών αντισταθμιστικών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) από την Κίνα έλαβε την απαραίτητη υποστήριξη από τα κράτη μέλη της ΕΕ για την έγκριση των δασμών. Αυτό αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς την ολοκλήρωση της έρευνας της Επιτροπής κατά των επιδοτήσεων».  Ωστόσο είναι σαφές ότι η έγκριση της πρότασης από την Κομισιόν για επιβολή δασμών έως και 35,3% επιπλέον του υφιστάμενου συντελεστή 10% στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίχασε και πάλι την Ευρώπη. Αυτό, άλλωστε, αποτυπώθηκε και στο τελικό αποτέλεσμα της ψηφοφορίας, όπου μόλις 10 κράτη μέλη ψήφισαν υπέρ των δασμών. Οι υπέρμαχοι της πιο επιθετικής εμπορικής πολιτικής απέναντι στην Κίνα υποστηρίζουν  ότι οι δασμοί πενταετούς διάρκειας θα δώσουν στην ευρωπαϊκή βιομηχανία ώθηση, ώστε να μπορεί να αυξήσει τις πωλήσεις των δικών της, αρκετά ακριβότερων αυτοκινήτων, που ανταγωνίζονται έως τώρα τις κινεζικές αντίστοιχες φθηνότερες επιλογές. Επιπλέον θεωρούν ότι οι πρόσθετοι δασμοί δεν είναι «εξοντωτικοί» και δεν θα καταστήσουν απαγορευτική την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων κινεζικής προέλευσης από τους Ευρωπαίους πολίτες. Ενώ παράλληλα η Κομισιόν θα συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις με την Κίνα, κάτι που μεσοπρόθεσμα μπορεί να οδηγήσει σε εξομάλυνση των εμπορικών σχέσεων μεταξύ των δύο πλευρών.

Η κίνηση αυτή ωστόσο αυξάνει τον κίνδυνο αντιποίνων με θύματα τους Ευρωπαίους καταναλωτές και εταιρείες. Το κινεζικό υπουργείο ανέφερε πως εξετάζει μέτρα αντιντάμπινγκ και για προϊόντα χοιρινού κρέατος της ΕΕ, καθώς και γαλακτοκομικών.Και εκεί το πλήγμα για την Ένωση θα είναι μεγάλο. Η ΕΕ είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή γαλακτοκομικών εισαγωγών της Κίνας ( 36%), πίσω από τη Νέα Ζηλανδία. Εξήγαγε περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ γαλακτοκομικών προϊόντων στην Κίνα το 2023, από 2 δισεκατομμύρια το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η ΕΕ αμφισβητεί ήδη την έρευνα της Κίνας για τις επιδοτήσεις γαλακτοκομικών προϊόντων προσφεύγοντας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Είναι μάλιστα η πρώτη φορά που προσφεύγει πριν ολοκληρωθεί η έρευνα και αποκαλυφθούν τα μέτρα της Κίνας.  Όσον αφορά το χοιρινό, η Ισπανία είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής χοιρινού κρέατος της ΕΕ στην Κίνα, ακολουθούμενη από την Ολλανδία, τη Δανία και τη Γαλλία. Σημειώνεται ότι ένα μεγάλο μέρος των αποστολών χοιρινού κρέατος του μπλοκ στην Κίνα είναι αυτιά, μύτες, πόδια και παραπροϊόντα χοίρου, που σπάνια καταναλώνονται από τους Ευρωπαίους.