Σδούκου: Νευραλγικής σημασίας έργο η Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης 150 kV Χανίων -  Δαμάστας Κρήτης

Σδούκου: Νευραλγικής σημασίας έργο η Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης 150 kV Χανίων -  Δαμάστας Κρήτης
Του Χρήστου Κοντογεώργη
Πεμ, 17 Οκτωβρίου 2024 - 08:00

Είναι απολύτως απαραίτητο να γίνει, όπως έχει σχεδιαστεί από τον ΑΔΜΗΕ, το έργο υπογειοποίησης των καλωδίων στη Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης 150 kV που θα συνδέσει τον υποσταθμό στα Νεροκούρου Χανίων με τον υποσταθμό της Δαμάστας Ηρακλείου, ανέφερε από το βήμα της Βουλής η υφυπουργός Ενέργειας κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών. Σύμφωνα με την ίδια πρόκειται για έργο νευραλγικής σημασίας. Όπως επεσήμανε η υφυπουργός, το συγκεκριμένο project ισχυροποιεί την ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ της Δυτικής Κρήτης και του υπόλοιπου νησιού, συμβάλλοντας 

έτσι στο να ξεπεραστούν προβλήματα ασφαλούς τροφοδοσίας. «Χρειαζόμαστε ένα περισσότερο θωρακισμένο ηλεκτρικό δίκτυο στην Κρήτη για τη βιομηχανική και την τουριστική ανάπτυξη», τόνισε.

Σχετικά με την υπογειοποίηση των καλωδίων επεσήμανε ότι, σύμφωνα με τους τεχνικούς  η υπογειοποίηση  δεν είναι εφικτή  γιατί θα οδηγήσει σε αύξηση των τάσεων στο ηλεκτρικό σύστημα της Κρήτης. «Οι τεχνικοί  και οι αρμόδιοι που διαχειρίζονται το ενεργειακό σύστημα της χώρας και της Κρήτης λένε ότι μπαίνει σε κίνδυνο η ορθή λειτουργία του εξοπλισμού του νησιού και του συστήματος. Θα είχαμε μια πολύ μεγάλη καθυστέρηση. Από την αρχή, όλες οι άδειες, νέα χάραξη, συντονισμός μεταξύ φορέων… με  ότι αρνητικές συνέπειες έχει για την σταθερότητα του δικτύου του νησιού».

Επιπρόσθετα, σύμφωνα με την υφυπουργό, σε περίπτωση βλάβης  σε ένα υπόγειο καλώδιο είναι αρκετά πιο χρονοβόρα η διαδικασία επισκευής και αυτό δημιουργεί μία σοβαρή όχληση, επίσης στο οδικό δίκτυο. Τέλος,  αναφέρθηκε στην αύξηση σε δυσθεώρητα μεγέθη του κόστους υλοποίησης. «Το κόστος εναέριας γραμμής, αυτό που έχει σχεδιαστεί, κοστίζει 235.000 ευρώ το χιλιόμετρο, ενώ το κόστος της υπόγειας κοστίζει δύο εκατομμύρια ευρώ το χιλιόμετρο. Είναι εννέα φορές πάνω.  Όταν υπάρχει η δυνατότητα υλοποίησης ενός έργου με το μικρότερο δυνατό κόστος, για να μην είναι εις βάρος του Έλληνα καταναλωτή και τεχνικά  έχεις αρκετές δυσκολίες υλοποίησης της δεύτερης εναλλακτικής ή της τρίτης εναλλακτικής, νομίζω ότι αυτό από μόνο του δίνει την απάντηση στο για ποιο λόγο ο Διαχειριστής προτίμησε να σχεδιάσει με τον τρόπο που σχεδίασε», τόνισε η υφυπουργός.

Ο σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ για το συγκεκριμένο έργο είναι, σύμφωνα με την κυρία Σδούκου ο βέλτιστος, γι’ αυτό και έχει λάβει  όλες τις αδειοδοτήσεις. «Το αν έχει επιπτώσεις ή όχι στα περιβαλλοντικά -κρίνεται άλλωστε αυτή τη στιγμή που είναι σε εξέλιξη η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων- γίνεται διαβούλευση, γνωμοδοτούν όλοι οι φορείς, οι πολίτες, λαμβάνονται υπόψη  τα σχόλια και έτσι εκδίδεται στο τέλος η απόφαση περιβαλλοντικών όρων.

Σχετικά με το  ηλεκτρικό σύστημα του νησιού, η κυρία Σδούκου, υπογράμμισε ότι η  Κρήτη αντιστοιχεί στο ένα δέκατο του μέγιστου φορτίου ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας. «Είναι ένα σύστημα, το οποίο βασίζεται ουσιαστικά σε τρία πεπαλαιωμένα εργοστάσια που λειτουργούν με μαζούτ και κάθε σεζόν είμαστε αναγκασμένοι να ενισχύουμε με φορητές μονάδες, που νοικιάζουμε, για να είμαστε οριακά ασφαλείς για να αντέξουμε αυτήν την αυξημένη ζήτηση, τη ζήτηση σε ένα νησί που είναι η ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού. Το 2023 υποδέχτηκε τέσσερα εκατομμύρια τουρίστες», επεσήμανε.