Το σκεπτικό του μπλοκ για τη συγκέντρωση των εντολών αγοράς είναι ότι θα δώσει στους συμμετέχοντες μεγαλύτερη επιρροή για την επίτευξη ευνοϊκότερων συμφωνιών και τιμών για κρίσιμα ορυκτά που είναι απαραίτητα για την πράσινη μετάβαση και τα οποία εμπορεύονται σε μικρότερες και αδιαφανείς αγορές, στις οποίες συχνά κυριαρχεί η Κίνα.
Στόχος της ΕΕ είναι να υπογράψει σύμβαση έως το τέλος του έτους και να αρχίσει να αναπτύσσει τμήματα της πλατφόρμας για μεμονωμένα προϊόντα στις αρχές του επόμενου έτους, δήλωσε πηγή της ΕΕ που δεν θέλησε να κατονομαστεί.
Ο νικητής του διαγωνισμού θα πληρωθεί περίπου 9 εκατομμύρια ευρώ για να δημιουργήσει και να παραδώσει μια πλατφόρμα στην ΕΕ, όπως προκύπτει από έγγραφα. Στους οκτώ υποψήφιους περιλαμβάνονται οι μεγάλοι όμιλοι συμβούλων Deloitte και PricewaterhouseCoopers (PwC), οι οποίοι αρνήθηκαν να σχολιάσουν. Οι γερμανικές Metalshub και Enmacc υπέβαλαν κοινή προσφορά, λέγοντας ότι προτείνουν να χρησιμοποιήσουν τις υπάρχουσες πλατφόρμες συναλλαγών τους για μέταλλα και ενέργεια για το έργο της ΕΕ.
Η εκπρόσωπος της Επιτροπής της ΕΕ, Johanna Bernsel, δήλωσε ότι μια ηλεκτρονική διαβούλευση με 66 απαντήσεις έδειξε την υποστήριξη του κλάδου για την πρωτοβουλία. «Συνολικά, η έρευνα αποκάλυψε ευρεία υποστήριξη για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας συγκέντρωσης της ζήτησης και σύζευξης για στρατηγικές πρώτες ύλες».
Αξιωματούχοι της ΕΕ σπεύδουν να αναπτύξουν την πρωτοβουλία, βασικό στοιχείο της Πράξης της ΕΕ για τις κρίσιμες πρώτες ύλες (CRMA), κατόπιν εντολής της Προέδρου της Επιτροπής Ursula von der Leyen, δήλωσε άλλη πηγή. «Η εντολή προέρχεται από την κορυφή. Η φον ντερ Λάιεν ... θέλει οι άνθρωποι να κινηθούν γρήγορα», δήλωσε η πηγή, η οποία επίσης αρνήθηκε να κατονομαστεί, καθώς δεν είχε εξουσιοδότηση να μιλήσει δημοσίως. Η CRMA, η οποία τέθηκε σε ισχύ τον Μάιο, αποσκοπεί στην ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και επεξεργασίας κρίσιμων ορυκτών, ενώ παράλληλα θα απογαλακτιστεί από την εξάρτηση από την Κίνα.
Ωστόσο, ορισμένοι πιθανοί χρήστες δηλώνουν ότι διαθέτουν ήδη αλυσίδες εφοδιασμού για βασικές εισροές, όπως το λίθιο και το κοβάλτιο για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων. «Οι μεγαλύτερες εταιρείες που έχουν ήδη δημιουργήσει τις αλυσίδες εφοδιασμού τους για κρίσιμες πρώτες ύλες, όπως οι πρώτες ύλες των μπαταριών, είναι απίθανο να χρησιμοποιήσουν αυτή την πλατφόρμα», δήλωσε ο Karol Bednarek, σύμβουλος πρώτων υλών της γερμανικής ένωσης αυτοκινητοβιομηχανίας VDA. Από την άλλη πλευρά, η πλατφόρμα μπορεί να είναι χρήσιμη για την προμήθεια υλικών που έχουν πιστοποιηθεί ως βιώσιμα ή εξειδικευμένων υλικών όπως το γερμάνιο και το γάλλιο, πρόσθεσε.
Η πρωτοβουλία της ΕΕ είναι θετική, αλλά έχει επίσης πιθανές παγίδες, δήλωσε η ισπανική ένωση προμηθευτών αυτοκινήτων. «Οι προμηθευτές αυτοκινήτων συνήθως προμηθεύονται μεταποιημένες πρώτες ύλες πολύ συγκεκριμένων ποιοτήτων που απαιτούν πιστοποίηση, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολη την ομαδοποίηση της ζήτησης», δήλωσε η Καρολίνα Λόπεζ, επικεφαλής του τομέα βιωσιμότητας του ομίλου.
Ο διευθύνων σύμβουλος Βίνσεντ Γιανγκ της ταϊβανέζικης εταιρείας κατασκευής μπαταριών ProLogium Technology Co δήλωσε ότι οι προμηθευτές υλικών καθόδου της έχουν ήδη υπογράψει συμφωνίες προμήθειας με παραγωγούς ορυκτών. Η ProLogium, στην οποία είναι επενδυτής η Mercedes-Benz, σχεδιάζει να εγκαινιάσει ένα γιγαντιαίο εργοστάσιο 5,2 δισ. ευρώ στη Γαλλία το 2027 για την παραγωγή μπαταριών EV επόμενης γενιάς. Οποιαδήποτε πλατφόρμα πρέπει να προστατεύει τα δεδομένα σχετικά με τις ιδιαιτερότητες του τι ζητάει ο κάθε αγοραστής, γεγονός που θα μπορούσε να εκθέσει εμπορικά μυστικά, δήλωσε ο Γιανγκ και άλλες πηγές του κλάδου.
Η ΕΕ έχει θέσει ως στόχο τα κρίσιμα ορυκτά - ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή μετάβαση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τις ανεμογεννήτριες - ως βασικό τομέα που πρέπει να ενισχυθεί, καθώς το μπλοκ επιδιώκει να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050.
Ωστόσο, ο συνδυασμός 17 κρίσιμων ορυκτών καθώς και του φυσικού αερίου και του υδρογόνου στην ίδια πλατφόρμα δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει, επειδή οι αγορές είναι πολύ διαφορετικές, δήλωσαν αρκετές πηγές της βιομηχανίας.
Το νέο σύστημα διαμορφώνεται κατά το πρότυπο μιας υφιστάμενης πλατφόρμας για την από κοινού αγορά φυσικού αερίου, της AggregateEU, η οποία ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης το 2022. Η ΕΕ λέει ότι ήταν επιτυχής, αλλά μια έκθεση, ανοίγει νέα καρτέλα του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου αμφισβήτησε την αποτελεσματικότητα της πλατφόρμας.