Στο Ψυγείο οι Φιλοδοξίες της Γερμανίας να Γίνει Κόμβος Παραγωγής Τσιπ- Παγώνει τα σχέδια της η Wolfspeed

Στο Ψυγείο οι Φιλοδοξίες της Γερμανίας να Γίνει Κόμβος Παραγωγής Τσιπ- Παγώνει τα σχέδια της η Wolfspeed
energia.gr
Πεμ, 24 Οκτωβρίου 2024 - 10:31

Οι φιλοδοξίες του καγκελάριου Όλαφ Σολτς να μετατρέψει τη Γερμανία σε εργοστάσιο παραγωγής ημιαγωγών υπέστησαν νέο πλήγμα, αφού η αμερικανική εταιρεία τεχνολογίας Wolfspeed ανέβαλε τα σχέδιά της για την κατασκευή εργοστασίου στη χώρα, με αποτέλεσμα η αντιπολίτευση να ισχυριστεί ότι η βιομηχανική του πολιτική είναι σε κίνδυνο.

Η Wolfspeed επρόκειτο να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο αξίας 3 δισ. ευρώ στην πόλη Ενσντορφ, στη δυτική Γερμανία, για την παραγωγή τσιπ καρβιδίου του πυριτίου που χρησιμοποιούνται ευρέως στα ηλεκτρικά οχήματα. Αλλά τα σχέδια επλήγησαν από την πτώση της ευρωπαϊκής ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αναφέρουν οι FT.

Σε ανακοίνωσή της, η Wolfspeed δήλωσε ότι αναστέλλει τα σχέδιά της για την κατασκευή του επόμενου εργοστασίου της στο Ensdorf αυτή τη στιγμ», επικαλούμενη μια «πιο μέτρια» αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με προηγούμενες προβλέψεις.

Η κίνηση αυτή έρχεται μόλις λίγες εβδομάδες αφότου η Intel ανέβαλε ένα σχέδιο για την κατασκευή ενός εργοστασίου αξίας 30 δισ. ευρώ στην πόλη του Μαγδεμβούργου της ανατολικής Γερμανίας. Το έργο, το οποίο επρόκειτο να λάβει κρατικές επιχορηγήσεις ύψους 9,9 δισ. ευρώ, θα αποτελούσε τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση στη μεταπολεμική ιστορία της Γερμανίας.

Ο Σολτς είχε καυχηθεί ότι τα σχέδια του Ενσντορφ και του Μαγδεμβούργου έδειχναν τις δυνατότητες της Γερμανίας να γίνει μια σημαντική δύναμη στη βιομηχανία τσιπ, καθώς παρείχε αφειδώς δισεκατομμύρια ευρώ σε επιδοτήσεις για να προσελκύσει τους μεγαλύτερους παίκτες.

«Ακόμα ένα κυβερνητικό έργο κύρους πολτοποιήθηκε», δήλωσε η Julia Klöckner, βουλευτής των Χριστιανοδημοκρατών της αντιπολίτευσης. «Η φούσκα των επιδοτήσεων έσκασε και επιτρέπει μόνο ένα συμπέρασμα: η οικονομική πολιτική του συνασπισμού Scholz απέτυχε».

Η γερμανική κυβέρνηση αρνήθηκε να σχολιάσει, παραπέμποντας όλες τις ερωτήσεις των μέσων ενημέρωσης στη Wolfspeed και στον κοινοπρακτικό εταίρο της στο Ensdorf, τον γερμανικό προμηθευτή αυτοκινήτων ZF.

Η Γερμανία είχε θεωρηθεί κομβική για τα σχέδια της ΕΕ να διπλασιάσει το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά τσιπ από λιγότερο από 10% σήμερα σε 20% έως το 2030.

Αυτές οι φιλοδοξίες καθοδηγούνταν από την αυξανόμενη ανησυχία στην Ευρώπη για την «ευθραυστότητα» των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού και την τεράστια εξάρτηση της ηπείρου από ασιατικές εταιρείες όπως η TSMC της Ταϊβάν και η Samsung Electronics της Νότιας Κορέας για τα τσιπ.

Εκτός από την Intel και τη Wolfspeed, η κυβέρνηση του Scholz διαφήμισε τα σχέδια της TSMC να επενδύσει 10 δισ. ευρώ σε ένα νέο εργοστάσιο στην ανατολική πόλη της Δρέσδης, μαζί με την ολλανδική εταιρεία κατασκευής ημιαγωγών NXP και τις γερμανικές Bosch και Infineon. Το εργοστάσιο θα εχει επιδοτήσεις ύψους 5 δισ. ευρώ.

Τα τσιπ καρβιδίου του πυριτίου που σκοπεύει να παράγει η Wolfspeed στο Ensdorf, στο κρατίδιο Saarland κοντά στα γαλλικά σύνορα, χρησιμοποιούνται ευρέως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ιδίως σε ηλεκτρονικά εξαρτήματα ισχύος, όπως αντιστροφείς, μετατροπείς και φορτιστές επί του οχήματος.

Το έργο είχε αρχικά εκτιμηθεί ότι θα κόστιζε περίπου 2,7 δισ. ευρώ και ότι θα λάμβανε κρατική στήριξη ύψους 515 εκατ. ευρώ - 360 εκατ. ευρώ από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και 155 εκατ. ευρώ από την κυβέρνηση του Σάαρλαντ. Η ZF υποτίθεται ότι θα συνεισέφερε 170 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, η Wolfspeed πίστευε ότι διέθετε πλέον την «ικανότητα που χρειαζόμαστε για το ορατό μέλλον για να υποστηρίξουμε τα αναμενόμενα χρονοδιαγράμματα των πελατών μας», επικαλούμενη τη βελτιωμένη παραγωγικότητα και τις εγκαταστάσεις που ήδη κατασκευάζει στο Mohawk Valley της πολιτείας της Νέας Υόρκης και στις κεντρικές της εγκαταστάσεις στο Durham της Βόρειας Καρολίνας.
Πρόσθεσε ότι ενώ οι μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προοπτικές για τους ημιαγωγούς καρβιδίου του πυριτίου παραμένουν ισχυρές σε παγκόσμιο επίπεδο, «η έρευνά μας για την αγορά και οι πρόσφατες ανακοινώσεις των κατασκευαστών αυτοκινήτων EV τα τελευταία τρίμηνα δείχνουν μια πιο μέτρια αύξηση ζήτησης EV από ό,τι είχε προβλεφθεί προηγουμένως».

Αυξανόμενος ανταγωνισμός

Οι ειδικοί δήλωσαν ότι η Wolfspeed αντιμετώπιζε αυξανόμενο ανταγωνισμό από μεγαλύτερους αντιπάλους με μεγαλύτερη οικονομική δύναμη πυρός: σύμφωνα με την TrendForce, είναι πλέον τέταρτη στην κατάταξη των κατασκευαστών συσκευών ισχύος καρβιδίου πυριτίου, πίσω από τις STMicroelectronics, ON Semiconductor και Infineon. Έχει επίσης αντιμετωπίσει τεχνικά προβλήματα σε ορισμένες από τις εγκαταστάσεις της στις ΗΠΑ.

Η Anke Rehlinger, πρωθυπουργός του Saarland, δήλωσε την Τετάρτη ότι το έργο Wolfspeed «δεν εγκαταλείπεται, αλλά αναβάλλεται σε απροσδιόριστο χρονικό σημείο στο μέλλον, κυρίως λόγω των εξελίξεων της αγοράς».
Η Wolfspeed δήλωσε ότι το Ensdorf παραμένει η «προτιμώμενη τοποθεσία» της για πιθανή επέκταση στην Ευρώπη.
Σε ανακοίνωσή της, η ZF διέψευσε προηγούμενες αναφορές ότι ήταν ο λόγος που αναβλήθηκε η κατασκευή του εργοστασίου. «Η Wolfspeed είναι υπεύθυνη για το έργο», ανέφερε, προσθέτοντας ότι η ZF παρείχε πάντα “εντατική και ενεργή υποστήριξη” για το σχέδιο.

Οι οικονομολόγοι δήλωσαν ότι οι αποφάσεις της Intel και της Wolfspeed έδειξαν ότι η πολιτική του Βερολίνου να χρησιμοποιήσει δισεκατομμύρια ευρώ κρατικής στήριξης για να προσελκύσει επενδύσεις από παγκόσμιους τεχνολογικούς κολοσσούς απέτυχε.
«Τέτοιες επιδοτήσεις ... δεν αντιμετωπίζουν τα πραγματικά εμπόδια για τις επενδύσεις στη Γερμανία», δήλωσε ο Oliver Holtemöller του Ινστιτούτου Οικονομικής Έρευνας Leibniz, Halle. Είπε ότι η κυβέρνηση του Scholz θα πρέπει αντ' αυτού να επικεντρωθεί σε «οικονομικές πολιτικές που βελτιώνουν το επιχειρηματικό περιβάλλον για όλες τις εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν έχουν καν ιδρυθεί ακόμη».