Την ίδια στιγμή, επιδιώκεται να καλυφθούν σοβαρά κενά πολλών δεκαετιών, όπως η αναθεώρηση του γενικού κανονισμού κίνησης, δηλαδή του λεγόμενου ΚΟΚ του σιδηροδρόμου, η ενίσχυση του Εθνικού Φορέα που είναι επιφορτισμένος με τη διερεύνηση των σιδηροδρομικών ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) με προσλήψεις και προγράμματα εκπαίδευσης, η αύξηση οργανικών θέσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, ο εκσυγχρονισμός του συνολικού συστήματος διακυβέρνησης του σιδηροδρόμου καθώς και η κατάρτιση masterplan για τη λειτουργία συστημάτων ασφάλειας του σιδηροδρόμου (ERTMS) με την καθοδήγηση του ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) κ.λπ. Υπενθυμίζεται πως το ERTMS, που αφορά τα σύγχρονα συστήματα ραδιοεπικοινωνίας (GSMR) καθώς και το αυτόματο σύστημα προστασίας συρμών (ETCS), 1,5 χρόνο μετά τα Τέμπη, δεν λειτουργεί ακόμη σε όλο το δίκτυο.
Ετσι, σε πλήρη αντίθεση με τις προσπάθειες απόσχισης της θυγατρικής ΕΡΓΟΣΕ από τη μητρική ΟΣΕ κατά το πρόσφατο παρελθόν, πλέον βασική επιδίωξη είναι η δημιουργία ενός ενιαίου φορέα, γνωστού ως Σιδηρόδρομοι Ελλάδος έως το τέλος του 2025 υπό την ομπρέλα του οποίου εντάσσονται επιπλέον του σημερινού ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ αλλά και η ΓΑΙΑΟΣΕ κατά το μέρος που αφορά τη διαχείριση του τροχαίου υλικού – το μεγαλύτερο μέρος του οποίου μισθώνεται από την Hellenic Train. Ο νέος οργανισμός, που θα εποπτεύεται από το υπουργείο Mεταφορών, αναλαμβάνει τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του διαχειριστή της υποδομής, ενώ ταυτόχρονα είναι υπεύθυνος για τη μελέτη, ανάπτυξη, συντήρηση και ασφαλή διαχείριση των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας.
Βασική επιδίωξη του αρμόδιου υπουργείου είναι η αντιμετώπιση των χρόνιων παθογενειών του σιδηροδρόμου, μέσω της ενοποίησης του συνόλου των παραπάνω εταιρειών και την ανάληψη από τη νέα εταιρεία της αποκλειστικής ευθύνης για τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και τη διαχείριση των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας. Σήμερα, στον ελληνικό σιδηρόδρομο εμπλέκονται δεκάδες φορείς, με αποτέλεσμα κρίσιμης σημασίας έργα να παραμένουν ημιτελή, με την ευθύνη για τα κενά και τις ελλείψεις να «χάνεται» μεταξύ των εταιρειών.
Στο πλαίσιο της ανάταξης του σιδηροδρόμου δρομολογείται μία σειρά από διαγωνισμούς για τη λειτουργία αλλά και τον ανασχεδιασμό του νέου οργανισμού. Ετσι, βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνιστική διαδικασία για την επιλογή του συμβούλου μεταρρύθμισης, ο οποίος θα αναλάβει τον ανασχεδιασμό του μοντέλου λειτουργίας, διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού και πληροφορικής υποστήριξης της «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε», ενώ προετοιμάζεται διαγωνισμός για την πρόσληψη technical manager, που θα υποστηρίξει για μία πενταετία κρίσιμες λειτουργίες της εταιρείας, όπως η ρύθμιση της κυκλοφορίας, η συντήρηση των υποδομών, η διαχείριση των έργων κ.λπ.
Παράλληλα, η ΕΤΕπ (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων) έχει αναλάβει την εκπόνηση στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδίου και επενδυτικού προγράμματος ανάπτυξης των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.
Στον νέο φορέα μεταφέρεται το σύνολο του υφιστάμενου προσωπικού των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, με πλήρη διατήρηση των μισθολογικών και μη μισθολογικών τους απολαβών και την τήρηση των υφιστάμενων συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Οπως αναφέρει το υπουργείο, βασικοί στόχοι του νομοσχεδίου είναι η ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών σε συνθήκες μεγαλύτερης ασφάλειας, η επίτευξη πλήρους διαλειτουργικότητας με το σιδηροδρομικό σύστημα της Ε.Ε. καθώς και η εγγύηση υψηλής ποιότητας υπηρεσιών προς επιβάτες και επιχειρήσεις.
Στο μεταξύ, καθώς θα μετασχηματίζεται ο νέος ΟΣΕ προβλέπεται μεταβατική διοίκηση που θα επιλεγεί από τη γενική συνέλευση της νέας εταιρείας καθώς και η εφαρμογή μεταβατικού οργανογράμματος που θα εγκριθεί από το μεταβατικό Δ.Σ. και θα στελεχώνεται από τα υφιστάμενα στελέχη των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Ο σύμβουλος που θα προκύψει εντός του 2025 από τον ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό αναμένεται να προχωρήσει στον ριζικό ανασχεδιασμό του νέου φορέα.
Εκτός από τη δημιουργία του νέου φορέα θα νομοθετηθούν παρεμβάσεις για την ενδυνάμωση και ενίσχυση υφιστάμενων φορέων όπως η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η ΡΑΣ αλλά και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, που δύο χρόνια μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών αναμένεται να εκδώσει σχετικό πόρισμα. Ως προς τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, που ως οργανισμός υπήρξε για χρόνια ανενεργός, επιδιώκεται επίσης η θεσμοθέτηση για την ενίσχυση της λειτουργικής και οικονομικής ανεξαρτησίας του.
Πηγή: Η Καθημερινή