Ισχυρή άμυνα απέναντι στην τρέχουσα συγκυρία καταγράφουν μέχρι σήμερα οι αλυσίδες πετρελαιοειδών, καθώς οι μέχρι σήμερα απώλειες στην αγορά των καυσίμων είναι περιορισμένες και οι εισηγμένες εταιρίες επιτυγχάνουν, σε γενικές γραμμές, διεύρυνση του μεριδίου αγοράς τους, λόγω της πολιτικής που ακολουθούν στο μέτωπο των πρατηρίων.

Ισχυρή άμυνα απέναντι στην τρέχουσα συγκυρία καταγράφουν μέχρι σήμερα οι αλυσίδες πετρελαιοειδών, καθώς οι μέχρι σήμερα απώλειες στην αγορά των καυσίμων είναι περιορισμένες και οι εισηγμένες εταιρίες επιτυγχάνουν, σε γενικές γραμμές, διεύρυνση του μεριδίου αγοράς τους, λόγω της πολιτικής που ακολουθούν στο μέτωπο των πρατηρίων.

H αλήθεια είναι ότι οι εταιρίες του κλάδου δεν έχουν μείνει εντελώς «ανέπαφες» από τις εξελίξεις στην αγορά, καθώς στο πρώτο επτάμηνο παρατηρήθηκε μείωση του όγκου των πωλήσεων βενζίνης κατά 1,7% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2007, ενώ:

  • Η υποχώρηση του όγκου των πωλήσεων ήταν ακόμη μεγαλύτερη τον Ιούλιο (-2%), όταν η τιμή της βενζίνης εκτινάχθηκε σε πρωτόγνωρα ύψη, για να υποχωρήσει στη συνέχεια.
  • Η κρίση έχει επηρεάσει περισσότερο τις ακριβές βενζίνες των 100 οκτανίων.
  • Οι καταναλωτές δείχνουν περισσότερο «ευαίσθητοι» στις τιμές της βενζίνης, στρέφοντας το ενδιαφέρον τους προς τις εταιρίες που συνηθίζουν να πωλούν φτηνότερα.
  • Πτώση καταγράφεται και στο πετρέλαιο θέρμανσης, με ορισμένους παράγοντες του κλάδου να αποδίδουν το θέμα στις καιρικές συνθήκες.

Κύκλοι της αγοράς σχολιάζοντας την μέχρι τώρα πορεία της ζήτησης, θεωρούν ως θετικό το στοιχείο ότι οι Έλληνες δεν έχουν μειώσει ουσιαστικά την κατανάλωση, ακόμη και όταν οι τιμές του «μαύρου χρυσού» εκτινάχθηκαν στα ύψη, ωστόσο δείχνουν προβληματισμένοι για την κατάσταση που επικρατεί, καθώς:

Πρώτον, ο ανταγωνισμός των εταιριών προκειμένου να προσελκύσουν νέα πρατήρια έχει μειώσει τα περιθώρια κέρδους αρκετά πριν ξεσπάσει η διεθνής κρίση.

Δεύτερον, η αύξηση των επιτοκίων θα επηρεάσει τις κερδοφορίες των εταιριών.

Και τρίτον, η μέχρι τώρα αντοχή της ζήτησης, δεν είναι βέβαιο το κατά πόσο θα επιβεβαιωθεί σε περίπτωση που η κατάσταση στην οικονομία επιδεινωθεί περαιτέρω.

Επί του παρόντος πάντως, «ανάσα» αποτελεί η υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου, όσο και αν αυτή σε μικρό σχετικά βαθμό έχει μεταφερθεί στα πρατήρια βενζίνης. Παράγοντες της αγοράς εξηγούν ότι αυτό συμβαίνει για δύο λόγους. Πρώτον, γιατί ένα μεγάλο ποσοστό στη λιανική τιμή της βενζίνης αφορά φόρους και δεύτερον γιατί διευρύνθηκαν τα περιθώρια διύλισης των διυλιστηρίων.

Οι χαμηλές τιμές της βενζίνης ωφελούν τον κλάδο, αφ’ ενός γιατί δεν επηρεάζεται πτωτικά η ζήτηση και αφ’ ετέρου γιατί περίοζονται το απαιτούμενο κεφάλαιο κίνησης σε μια περίοδο όπου το ύψος των επιτοκίων «τραβάει την ανηφόρα»…

Περίοδος ξεκαθαρίσματος

Αυτό πάντως που υποστηρίζεται είναι ότι μέσα στην επόμενη διετία-τριετία προβλέπεται να γίνει ένα ξεκαθάρισμα στον κλάδο της εμπορίας πετρελαιοειδών, με το κλείσιμο κάποιων μικρών εταιριών και τη συνεχιζόμενη μείωση μεριδίων των δύο ξένων παικτών.

Αναμφίβολα επίσης, θα έχουμε ένα «ανακάτωμα της τράπουλας» στην περίπτωση που η Shell αποφασίσει τελικά να αποχωρήσει από την ελληνική αγορά, καθώς τουλάχιστον η ΕΚΟ των Ελληνικών Πετρελαίων δηλώνει διατεθειμένη να εξαγοράσει ποσοστό ή και το σύνολο του δικτύου.

Η ΕΚΟ επίσης επιδιώκει την αλλαγή της σύνθεσης των πρατηρίων της, μέσα από την αύξηση των ιδιόκτητων και εκείνων με μακροπρόθεσμες συμβάσεις (15 ετών) και μείωση των πρατηρίων με συμβάσεις πενταετούς διάρκειας.

Γενικότερα, η θυγατρική των Ελληνικών Πετρελαίων υλοποιεί πρόγραμμα αναδιάρθρωσης με στόχο την αυξηση της παραγωγικότητας, ενώ σε ότι αφορά το εξωτερικό στόχος είναι η ΕΚΟ να κατατάσσεται στην πρώτη τριάδα των εταιριών σε κάθε χώρα στην οποία δραστηριοποιείται. Αυτός ο στόχος μπορεί να επιτευχθεί είτε μέσα από οργανική ανάπτυξη, είτε μέσα από εξαγορές.

REVOIL

Η εισηγμένη εταιρία συνεχίζει την πολιτική διεύρυνσης των πρατηρίων της, έχοντας ανεβάσει σήμερα το μερίδιο αγοράς της γύρω στο 5,3%-5,4%. Για φέτος, αναμένεται μια μικρή αύξηση στον όγκο πωλήσεων στις βενζίνες, ενώ οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης θα εξαρτηθούν σε σημαντικό βαθμό και από τον αστάθμητο παράγοντα των καιρικών συνθηκών κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους.

Σε ότι αφορά τώρα την κερδοφορία της εισηγμένης εταιρίας, κατά το πρώτο φετινό εξάμηνο διαμορφώθηκε στα 665 χιλιάδες ευρώ, έναντι 585 χιλιάδες για το πρώτο μισό του 2007. Στο δεύτερο εξάμηνο δεν αναμένεται να επαναληφθεί η περυσινή έκτακτη επιβάρυνση των 220 περίπου χιλιάδων ευρώ (τακτοποίηση ανέλεγκτων φορολογικών χρήσεων). Με βάση την τρέχουσα κεφαλαιοποίηση των 14,9 εκατ. ευρώ και την περυσινή κερδοφορία (1,86 εκατ.) το P/E του τίτλου διαμορφώνεται στις 8 φορές.

ΕΛΙΝΟΙΛ

Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν εφικτή μια αύξηση του όγκου των πωλήσεων κατά 10%-15% φέτος, αφήνοντας πάντως ως «ανοιχτή» παράμετρο τις καιρικές συνθήκες του τέταρτου τριμήνου και πώς αυτές θα επηρεάσουν τις πωλήσεις στο πετρέλαιο θέρμανσης.

Η εισηγμένη εταιρία δρομολογεί αύξηση κεφαλαίου με καταβολή μετρητών, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί είτε προς το τέλος του 2008, είτε στις αρχές του 2009.

Βασικός στόχος της ΕΛΙΝΟΙΛ είναι η εξαγορά πρατηρίων σε περιοχές που προκύπτουν συνέργιες με τις αποθηκευτικές της εγκαταστάσεις (στόχος τα 30 ιδιόκτητα πρατήρια).

Κατά το πρώτο φετινό εξάμηνο, η εισηγμένη εταιρία υποχρεώθηκε σε ζημιά 153 χιλιάδων ευρώ, έναντι ζημιών 1,37 εκατ. κατά την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

(Από την εφημερίδα ΜΕΤΟΧΟΣ, 17/10/2008)