Σημειώνουμε ότι η δημόσια διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε από τη DG MOVE (Γενική Διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδια για την κινητικότητα και τις μεταφορές) κατά το α’ εξάμηνο του έτους που διανύουμε, δεν έδωσε σαφή αποτελέσματα ως προς την ανάγκη ρυθμιστικής παρέμβασης.
Τα μέλη του Δικτύου πιστεύουν ότι μια κανονιστική πρόταση, που θα περιλαμβάνει υποχρεωτικούς στόχους αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) για τους εταιρικούς στόλους, όπως προωθείται από ορισμένους φορείς στις Βρυξέλλες, είναι πιθανό να επιβραδύνει το «πρασίνισμα» του στόλου οχημάτων, ενώ αντιβαίνει στις αρχές της Ε.Ε. που διέπονται από την ελεύθερη αγορά και την ουδέτερη τεχνολογικά προσέγγιση για τα οχήματα, την οποία η Πρόεδρος φον ντερ Λάιεν καθόρισε με μεγάλη σαφήνεια στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές της νέας Κομισιόν, τον περασμένο Ιούλιο.

Η επιστολή του Δικτύου Βιώσιμης Κινητικότητας προς τον κ. Τζιτζικώστα αναφέρει τα κάτωθι:
"Εξ ονόματος του Δικτύου για τη Βιώσιμη Κινητικότητα θα θέλαμε να σας συγχαρούμε για την ανάληψη της θέσης σας ως Ευρωπαίου Επιτρόπου για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό. Σας ευχόμαστε κάθε επιτυχία για τα επόμενα πέντε χρόνια σε έναν τομέα που είναι ζωτικής σημασίας για την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, την ανάπτυξη και την απασχόληση. Ανησυχούμε όταν μαθαίνουμε ότι η πρωτοβουλία «Πράσινος εταιρικός στόλος» θα λάβει πλέον τη μορφή νομοθετικής πρότασης. Αντιλαμβανόμαστε ότι η δημόσια διαβούλευση που διεξήχθη από τις υπηρεσίες σας στη DG MOVE κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, στην οποία συμμετείχαν πολλά από τα μέλη του Δικτύου, παρήγαγε ασαφή αποτελέσματα όσον αφορά την ανάγκη κανονιστικής παρέμβασης.
Δεν υπάρχει σαφώς προσδιορισμένη ανεπάρκεια της αγοράς, ούτε αποδεδειγμένη περίπτωση ότι η ρύθμιση θα επιταχύνει το «πρασίνισμα». Στην πραγματικότητα, πιστεύουμε ότι μια ρυθμιστική πρόταση, όπως προωθείται από ορισμένους ενδιαφερόμενους στις Βρυξέλλες - μέσω υποχρεωτικών στόχων αγοράς BEV για εταιρικούς στόλους - είναι πιθανό να επιβραδύνει την οικολογική ανάπτυξη και έρχεται σε αντίθεση με τις αρχές της ΕΕ που διέπονται από την αγορά και την τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση για τα οχήματα, την οποία η Πρόεδρος von der Leyen καθόρισε με μεγάλη σαφήνεια στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές της τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους.
Αυτού του είδους οι εντολές περιορίζουν σιωπηρά τα οχήματα μηδενικών εκπομπών (ZEV) σε αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) και οχήματα με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου (FCV). Αντ' αυτού, η πρωτοβουλία για το «πρασίνισμα» των εταιρικών στόλων θα πρέπει να καθοδηγείται από την τεχνολογική ουδετερότητα. Θα πρέπει επίσης να αναγνωρίσει το ρόλο των καυσίμων που συμμορφώνονται με την Ευρωπαϊκή Οδηγία RED (Renewable Energy Directive) και είναι ουδέτερα ως προς το CO2 ενόψει της σχεδιαζόμενης στοχευμένης τροποποίησης του κανονισμού για το διοξείδιο του άνθρακα, αναφορικά με τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα φορτηγά.
Επιπλέον, οι στόχοι εντολών αγοράς BEV για εταιρικούς στόλους θα δημιουργήσουν στρεβλώσεις στην αγορά και θα επιφέρουν πλήθος απρόβλεπτων συνεπειών. Ειδικότερα, φοβόμαστε ότι οι στόχοι θα μπορούσαν να διογκώσουν τεχνητά ή να διατηρήσουν υψηλές τιμές των BEV. Οι εντολές δεν συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της ζήτησης των πελατών.
Ο εξαναγκασμός των φορέων εκμετάλλευσης στόλων να αγοράζουν ακριβά οχήματα τα οποία δεν μπορούν ούτε να μεταπωλήσουν, ούτε να μισθώσουν σε πελάτες, είναι οικονομικά επιζήμιος και θα επιδεινώσει περαιτέρω τις ήδη επιζήμιες συνέπειες της κατάρρευσης των υπολειμματικών αξιών των Η/Ο σε ολόκληρη την Ευρώπη. Κατά συνέπεια, οι φορείς εκμετάλλευσης στόλων είναι πολύ πιθανό να απέχουν από την αγορά νέων, πιο ενεργειακά αποδοτικών οχημάτων, ενώ θα διατηρούν τα παλαιότερα οχήματα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα - το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που επιδιώκει η Επιτροπή.
Με τη συρρίκνωση των στόλων τους, οι επιλογές κινητικότητας για τους πολίτες, τις επιχειρήσεις και τις δημόσιες αρχές της Ευρώπης θα μειωθούν, σε μια εποχή που η καλή και προσιτή κινητικότητα είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική ανάπτυξη. Ορισμένοι φορείς εκμετάλλευσης στόλων, αντί να επιλέξουν να συρρικνώσουν τους στόλους τους, ενδέχεται να επιλέξουν να αγοράσουν φθηνότερα - εισαγόμενα - οχήματα μηδενικών εκπομπών, υπονομεύοντας έτσι περαιτέρω τόσο την ανταγωνιστική θέση των ευρωπαίων κατασκευαστών οχημάτων όσο και την απαλλαγή του στόλου από τις ανθρακούχες εκπομπές, δεδομένου του υψηλότερου αποτυπώματος παραγωγής άνθρακα.
Τέλος, ο κλάδος των ελαφρών και βαρέων οχημάτων δεν διαθέτει ούτε τα απαιτούμενα οχήματα μηδενικών εκπομπών ούτε τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την ταχύτερη υιοθέτηση - υποδομές επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού, χωρητικότητα δικτύου, ικανότητα εξυπηρέτησης κ.λπ. Αυτό θέτει σε κίνδυνο την ύπαρξη των εταιρειών μεταφορών και απειλεί την εφοδιαστική και τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Αν επιθυμείτε να βοηθήσετε πραγματικά την ανταγωνιστικότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας της Ε.Ε., καθώς και του ευρύτερου οικοσυστήματος, σας προτρέπουμε θερμά να επικεντρωθείτε σε ένα ολιστικό μείγμα δοκιμασμένων πολιτικών και κινήτρων.
Αυτό το μείγμα περιλαμβάνει τη δημιουργία των απαραίτητων ευνοϊκών συνθηκών, όπως η ταχεία δημιουργία εναλλακτικών υποδομών επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού, η ανάπτυξη ενός πλαισίου για την αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ, καθώς και η ανάπτυξη ενός ισχυρού σχεδίου βιομηχανικής δράσης της ΕΕ για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Επιπλέον, προτείνουμε να συστήσουμε στα κράτη μέλη να θέσουν σε εφαρμογή φορολογικά κίνητρα που θα αυξήσουν την πρόσβαση σε όλες τις τεχνολογίες οχημάτων μηδενικών εκπομπών και την οικονομική προσιτότητα αυτών, συμπεριλαμβανομένης της καύσης ανανεώσιμων και χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα καυσίμων (τόσο των ηλεκτρονικών καυσίμων όσο και των βιώσιμων βιοκαυσίμων).
Αυτά είναι τα μέτρα που θα επιταχύνουν το πρασίνισμα των εταιρικών στόλων σε περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά βιώσιμη βάση. Ελπίζουμε ότι θα λάβετε υπόψη σας τις ανησυχίες μας και θα επικεντρωθείτε σε βιώσιμα και αποτελεσματικά μέτρα και όχι σε εκείνα που είναι επιφανειακά ελκυστικά αλλά εξαιρετικά επιζήμια στην πράξη και θα μας ενδιέφερε επίσης μια συνάντηση μαζί σας για να συζητήσουμε αυτό το κρίσιμο θέμα με περισσότερες λεπτομέρειες. Παραμένουμε στη διάθεσή σας για άμεσο διάλογο επί των θεμάτων αυτών και για κάθε περαιτέρω ερώτηση που μπορεί να έχετε.
Με εκτίμηση"
Ακολουθούν οι υπογραφές των ενώσεων που απαρτίζουν το Δίκτυο:
AECC, BGL, CLEPA, EBA, The European Biodiesel Board (EBB) , eFuel Alliance, Epure, EWABA, FinMobility, FuelsEurope, IRU, Leaseurope, The Mittelstandsverband abfallbasierter Kraftstoffe e.V. και NBAA.