Το τέλος του συμβολαίου μεταξύ Gazprom και Naftogaz έρχεται όλο και πιο κοντά, με τους Ουκρανούς να έχουν δεσμευτεί ότι θα κλείσουν τις στρόφιγγες των αγωγών. Οι διαπραγματεύσεις των αγοραστών από την κεντρική Ευρώπη με την Ουκρανία, τη Ρωσία, αλλά και το Αζερμπαϊτζάν δεν φαίνεται να καταλήγουν κάπου, με τις εταιρείες που εισάγουν το ρωσικό καύσιμο να βρίσκονται σε πανικό.
Οι τιμές φυσικού αερίου στην Ευρώπη βρίσκονται σε ανοδική τροχιά τις τελευταίες ώρες. Πηγή: Trading Economics.
Όπως ανακοίνωσαν σχετικές επιχειρήσεις από την Αυστρία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία, καθώς και την Ιταλία, έχουν υπογράψει μία επίσημη δήλωση στην οποία εξηγούν τη σημασία της συνέχισης των εισαγωγών μέσω Ουκρανίας, και την οποία σκοπεύουν να παρουσιάσουν στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Εντούτοις, όπως φάνηκε και κατά τη χθεσινή συνάντηση των Υπουργών Ενέργειας της κοινότητας με τον νέο Επίτροπο Ενέργειας, η Ένωση δεν είναι διατεθειμένη να εμπλακεί σε οποιαδήποτε διαπραγμάτευση, ούτε να πιέσει την Ουκρανία. Αντιθέτως, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι πιστεύουν πως οι αγοραστές στην κεντρική Ευρώπη μπορούν να αντικαταστήσουν τις ποσότητες που εισάγουν από τη Ρωσία με διαφορετικούς προμηθευτές.
Ένας από αυτούς τους εναλλακτικούς προμηθευτές θα μπορούσε να είναι η ισπανική Enagas. Η Enagas ελέγχει ή εμπλέκεται ως μέτοχος σχεδόν σε όλα τα τερματικά LNG της Ισπανίας, μίας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς και επαναπωλητές φυσικού αερίου στην ήπειρο, ενώ διαθέτει και έναν αγωγό που μεταφέρει το καύσιμο από την Αλγερία. Ως εκ τούτου, ο CEO της εταιρείας, Αρτούρο Γκονζάλο, δήλωσε πως η Enagas είναι έτοιμη να εξυπηρετήσει τις νέες ανάγκες εισαγωγών που θα προκύψουν αν εντέλει διακοπούν οι ροές από τη Ρωσία προς την κεντρική Ευρώπη.
Οι υποδομές της Enagas έχουν ικανότητα να εισάγουν περισσότερα από 60 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ΥΦΑ ετησίως και να εξάγουν περίπου το 50%, με την ισπανική αγορά να χρειάζεται λιγότερες ποσότητες. Το 2022 και το 2023 η εταιρεία είχε εξάγει περίπου 4,6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα μέσω αγωγών προς τη Γαλλία και περίπου 2 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα με μεταφορά LNG προς μικρότερα τερματικά της Μεσογείου. Με τις υποδομές της ουσιαστικά να υπολειτουργούν επί του παρόντος, η Enagas θα μπορούσε να καλύψει ένα σημαντικό μέρος των αναγκών των αγοραστών που θα πληγούν από τη λήξη του Ρωσο-Ουκρανικού συμβολαίου.
Ωστόσο, το γεγονός ότι οι ενεργειακές ανάγκες της κεντρικής Ευρώπης θα καλυφθούν με τον έναν ή άλλον τρόπο δεν επιλύει το πραγματικό πρόβλημα. Η εξάρτηση από τις εισαγωγές φυσικού αερίου, ένα καύσιμο το οποίο η ΕΕ δεν μπορεί να παράγει σε αρκετά μεγάλες ποσότητες, σε συνδυασμό με τις μη ευνοϊκές συνθήκες για τις ΑΠΕ που επικρατούν σε αρκετές περιοχές της βόρειας Ευρώπης τις τελευταίες ημέρες, ενισχύει τις ανησυχίες για τις τιμές των επόμενων εβδομάδων. Η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο περίπλοκη αν αναλογιστεί κανείς πως τα ευρωπαϊκά δίκτυα πρέπει ταυτόχρονα να εξάγουν και μεγάλα φορτία προς την Ουκρανία και τη Μολδαβία, ώστε να βοηθήσουν τους εκεί παραγωγούς.
Η ευρωπαϊκή αγορά έχει προς το παρόν γλιτώσει τα χειρότερα χάρη στα μεγάλα αποθέματα που είχαν περισσέψει από τον προηγούμενο χειμώνα, ωστόσο μία παρατεταμένη κακοκαιρία ή μία τεχνική βλάβη αρκεί για να εκτοξεύσει εκ νέου τις τιμές ενέργειας.