ΕΕ: Αυστηροί Κανονισμοί για τα Πλοία για Περιορισμό της Ρύπανσης από Πλαστικά Πέλλετ

ΕΕ: Αυστηροί Κανονισμοί για τα Πλοία για Περιορισμό της Ρύπανσης από Πλαστικά Πέλλετ
energia.gr
Δευ, 23 Δεκεμβρίου 2024 - 09:44

Η Ευρώπη λαμβάνει μέτρα για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της ρύπανσης από πλαστικά πέλλετ με τη σύνταξη κανονισμών που θέτουν συγκεκριμένα σκληρές υποχρεώσεις για τα ποντοπόρα πλοία. Η στόχευση των θαλάσσιων μεταφορών οφείλεται στο γεγονός ότι ο κλάδος αντιπροσωπεύει περίπου το 38% του συνόλου των πέλλετ που μεταφέρονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), με τα κρούσματα ρύπανσης από πλοία να παραμένουν υψηλά. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υποστηρίζει ότι οι απώλειες πλαστικών σφαιριδίων για το περιβάλλον είναι η τρίτη μεγαλύτερη πηγή όλων

των ακούσιων απελευθερώσεων μικροπλαστικών, με 50.000 έως 180.000 τόνους σφαιριδίων που απελευθερώνονται κατά λάθος στο περιβάλλον ετησίως. Τεράστια ποσότητα απελευθερώνεται κατά τις εργασίες φόρτωσης ή εκφόρτωσης ή λόγω διαρροών εμπορευματοκιβωτίων, με τις επιπτώσεις να είναι επιζήμιες για τη θαλάσσια ζωή, την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον, ανέφεραν τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Έρευνες έχουν δείξει ότι τα σφαιρίδια αποτελούν περίπου το 70% του πλαστικού που καταναλώνουν τα θαλάσσια πτηνά, με μικρά πλαστικά σωματίδια να βρίσκονται στα στομάχια 63 από τα περίπου 250 είδη θαλάσσιων πτηνών στον κόσμο.

Έχει επίσης διαπιστωθεί ότι κατά βάρος, τα πλαστικά σφαιρίδια είναι η δεύτερη μεγαλύτερη άμεση πηγή μικροπλαστικής θαλάσσιας ρύπανσης με δισεκατομμύρια μεμονωμένα σφαιρίδια που εισέρχονται στον ωκεανό κάθε χρόνο, στη θάλασσα σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας, ειδικά όταν βρίσκονται σε διαμετακόμιση.

Ο αυξανόμενος κίνδυνος της ρύπανσης από πέλλετ ώθησε την ΕΕ να αυστηροποιήσει τους κανονισμούς με στόχο την πρόληψη και τη μείωση της ακούσιας απελευθέρωσης πλαστικών σφαιριδίων στο περιβάλλον κατά την παραγωγή, τη μεταφορά και την επεξεργασία. Οι εισηγητές ισχυρίζονται ότι τα σχέδια κανονισμών θα μπορούσαν να μειώσουν τις απώλειες πλαστικών στο περιβάλλον έως και 74%.

Μεταξύ των πιο πρόσφατων περιπτώσεων υψηλού προφίλ είναι το ναυλωμένο από τη Maersk πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Toconao, το οποίο έχασε εμπορευματοκιβώτια στη θάλασσα πριν από ένα χρόνο στα ανοιχτά της βόρειας ακτής της Ισπανίας. Έξι κοντέινερ έπεσαν από το πλοίο με σημαία Λιβερίας, με το ένα να περιέχει τουλάχιστον 25.000 κιλά λευκών πλαστικών σφαιριδίων που ξεβράστηκαν στις ισπανικές παραλίες πυροδοτώντας περιβαλλοντική και πολιτική καταιγίδα. Ομοίως, τα πλαστικά που είναι γνωστά και ως nurdles ήταν μια σημαντική πηγή ρύπανσης όταν το πλοίο X-Press Pearl κάηκε και βυθίστηκε ανοιχτά της Σρι Λάνκα το 2021.

Οι νέοι κανονισμοί εισάγουν συγκεκριμένα αυστηρές υποχρεώσεις για τα πλοία. Για την αντιμετώπιση της ρύπανσης από πλαστικά πέλλετ από τις θαλάσσιες μεταφορές, η ΕΕ θεσπίζει απαιτήσεις τόσο για τους carriers της ΕΕ όσο και για τις τρίτες χώρες. Αυτό περιλαμβάνει τους μεταφορείς που διασφαλίζουν ότι τα πέλλετ συσκευάζονται σε συσκευασία καλής ποιότητας που είναι αρκετά ισχυρή ώστε να αντέχει σε κραδασμούς και να αποτρέπει τυχόν απώλεια, να παρέχουν πληροφορίες για τα δοχεία που περιέχουν πέλλετ στις αρμόδιες αρχές και υπηρεσίες και να διασφαλίζουν ότι το προσωπικό τους είναι καλά εκπαιδευμένο.

Οι χειριστές και οι πλοίαρχοι των θαλάσσιων σκαφών θα πρέπει επίσης να διασφαλίζουν ότι τα εμπορευματοκιβώτια που περιέχουν πλαστικά σφαιρίδια στοιβάζονται κάτω από το κατάστρωμα όπου είναι ευλόγως εφικτό ή στο εσωτερικό σε προστατευμένες περιοχές εκτεθειμένων καταστρωμάτων. Και στις δύο περιπτώσεις, τέτοια δοχεία πρέπει να ασφαλίζονται για να ελαχιστοποιούνται οι κίνδυνοι για το θαλάσσιο περιβάλλον χωρίς να βλάπτεται η ασφάλεια.

Οι κανονισμοί καθορίζουν επίσης μέτρα για την πρόληψη, τον περιορισμό και τον καθαρισμό, καθώς και τον εξοπλισμό που απαιτείται να έχουν οι μεταφορείς επί του σκάφους κατά τη μεταφορά πέλλετ. Όταν το σχεδιο εγκριθεί και γίνει νόμος, η ναυτιλιακή βιομηχανία θα έχει περίοδο χάριτος ενός έτους για να συμμορφωθεί.