Στις 17-18 Νοεμβρίου, δύο υποθαλάσσια καλώδια έσπασαν ξαφνικά στις ακτές της Σουηδίας. Τα δεδομένα του AIS δείχνουν ότι το bulker Yi Peng 3 έκανε παράξενους ελιγμούς στα σημεία όπου κόπηκαν τα καλώδια. Επιπλέον, μια από τις άγκυρές του είναι πολύ στριμμένη και οι κατεστραμμένες τοποθεσίες καλωδίων έδειχναν σαφή σημάδια έλξης αγκύρωσης στο κάτω μέρος.
Το Yi Peng 3 περιορίστηκε από τις δανικές δυνάμεις καθώς έμπαινε στη Μεγάλη Ζώνη, αλλά δεν σταμάτησε κατά τη διέλευση των υδάτων της Δανίας. Αντίθετα, της επετράπη να βγει από τη Μεγάλη Ζώνη και αγκυροβόλησε λίγο έξω από τα χωρικά ύδατα της Δανίας, στο Kattegat. Εκεί παρέμεινε για ένα μήνα, φρουρούμενο από δανικά και γερμανικά πλοία - ασφαλές από την επιβίβαση των αρχών επιβολής του νόμου επειδή βρισκόταν σε διεθνή ύδατα.
Η Σουηδία -η οποία ηγείται της έρευνας- υπέβαλε αίτηση στο κράτος σημαίας του Yi Peng 3 για άδεια επιβίβασης και επιθεώρησης στο σκάφος. Το κράτος σημαίας, η Κίνα, είπε ότι θα συνεργαστεί και στη συνέχεια διαπραγματεύτηκε τους όρους πρόσβασης των ερευνητών για εβδομάδες. Στο τέλος, οι κινεζικές αρχές έστειλαν τη δική τους ομάδα για τη διεξαγωγή έρευνας και επέτρεψαν στους ευρωπαίους εκπροσώπους να συμμετάσχουν μόνο ως παρατηρητές. Ο εισαγγελέας της Σουηδίας για την υπόθεση, Henrik Söderman, απορρίφθηκε από Κινέζους αξιωματούχους και δεν μπόρεσε να επιβιβαστεί για να εκτελέσει τα καθήκοντά του, σύμφωνα με τους Financial Times.
«Είναι αξιοσημείωτο ότι το πλοίο φεύγει χωρίς να δοθεί η ευκαιρία στον εισαγγελέα να επιθεωρήσει το σκάφος και να ανακρίνει το πλήρωμα στο πλαίσιο μιας σουηδικής ποινικής έρευνας», δήλωσε στους FT η υπουργός Εξωτερικών της Σουηδίας Μαρία Μάλμερ Στένεργκαρντ.
Η υπόθεση Yi Peng 3 είναι η δεύτερη ύποπτη επίθεση υποθαλάσσιας υποδομής με κινεζικό σκάφος στη Βαλτική μέσα σε δύο χρόνια και ο υπουργός Εξωτερικών της Λιθουανίας Kestutis Budrys πρότεινε ότι είναι «καιρός να αναλάβουμε δράση».
"Η οικοδόμηση ασφάλειας ξεκινά με τον περιορισμό των αδυναμιών", είπε ο Budrys. «Η απροθυμία της Κίνας να συνεργαστεί στις έρευνες για τα υποθαλάσσια συμβάντα στη Βαλτική Θάλασσα δεν μπορεί να επιτραπεί να δημιουργήσει προηγούμενο στην Ευρώπη - ή οπουδήποτε αλλού. Πρέπει να θεσπιστούν νέοι κανόνες ναυσιπλοΐας στα ύδατα της ΕΕ για την αντιμετώπιση τρωτών σημείων».
Από την Κυριακή, το Yi Peng 3 βρισκόταν σε πορεία στη Βόρεια Θάλασσα και κατευθύνθηκε νότια προς τη Μάγχη, βάζοντάς την σε μια πορεία για να περάσει μέσα από το Στενό του Ντόβερ - το τελευταίο σημείο της διαδρομής της που θα τη φέρει στη δικαιοδοσία της Σουηδίας, χώρας σύμμαχο του ΝΑΤΟ. Για το υπόλοιπο του δηλωθέντος ταξιδιού της στην Αίγυπτο, θα μπορεί να χρησιμοποιήσει τα διεθνή ύδατα για να μεταβεί στη συνέχεια.