σε όλη την Ευρώπη τον Νοέμβριο, από 8,2% τον Οκτώβριο, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αυτοκινήτου Dataforce. Αυτό είναι το χαμηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση επέβαλε τους πρόσθετους δασμούς στα τέλη Οκτωβρίου, μετά από έρευνα που διαπίστωσε ότι οι κρατικές ενισχύσεις παρείχαν αθέμιτο πλεονέκτημα στη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας. Οι πολύμηνες συνομιλίες απέτυχαν να επιλύσουν την εμπορική διαμάχη, με αποτέλεσμα οι Βρυξέλλες να προσθέσουν τα νέα τέλη σε έναν υφιστάμενο εισαγωγικό δασμό 10%.
Ενώ όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παράγονται στην Κίνα υπόκεινται στους δασμούς, συμπεριλαμβανομένων αυτών που κατασκευάζονται από δυτικές μάρκες όπως η BMW AG και η Tesla Inc., τα ποσά ποικίλλουν ανάλογα με το πόση στήριξη έλαβε μια αυτοκινητοβιομηχανία και κατά πόσο συνεργάστηκε με την έρευνα της ΕΕ.
Η κρατική μητρική εταιρεία της MG, η SAIC, επλήγη περισσότερο, με δασμούς που ανέρχονται πλέον στο 45%. Η άλλοτε βρετανική μάρκα σπορ αυτοκινήτων, που ήταν επί μακρόν η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη, έχει παραπαίει πρόσφατα, καταγράφοντας πτώση 58% στις ταξινομήσεις τον περασμένο μήνα σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, με βάση τα στοιχεία της Jato Dynamics, μιας άλλης εταιρείας ερευνών.
Εν μέσω της υποχώρησης της MG, η BYD προχώρησε, με τις ταξινομήσεις σε όλη την Ευρώπη να υπερδιπλασιάζονται τον Νοέμβριο σε 4.796 οχήματα.
«Η BYD (BYDDF, BYDDY) κατακτά την αγορά, ενώ η MG δέχεται σημαντικές οπισθοδρομήσεις», δήλωσε ο Julian Litzinger, αναλυτής της Dataforce. Η ανάπτυξη της BYD είναι υγιής, πρόσθεσε, με σχεδόν το 80% των ταξινομήσεών της να αποδίδεται σε ιδιώτες και πελάτες στόλου.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, που επιθυμούν να επεκταθούν σε μεγάλες παγκόσμιες αγορές, έχουν συναντήσει αντίσταση στην Ευρώπη, αφού αποκλείστηκαν ουσιαστικά από τις ΗΠΑ. Οι παγκόσμιες εξαγωγές EV της χώρας μειώθηκαν κατά 19% τον Νοέμβριο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με τα κινεζικά τελωνειακά στοιχεία που δημοσιεύθηκαν τη Δευτέρα, συμπεριλαμβανομένης της πτώσης κατά 23% στην ΕΕ.
Το χαμηλότερο κόστος των μπαταριών έχει δώσει στις κινεζικές εταιρείες πλεονέκτημα τιμής, αλλά το θέμα έχει προκαλέσει προστατευτικές πολιτικές, καθώς οι αξιωματούχοι στις ΗΠΑ και την ΕΕ εργάζονται για να προστατεύσουν τις τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Ο κλάδος, ο οποίος απασχολεί εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους στη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, αγωνίζεται με τη μετάβαση από τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, στα ηλεκτρικά.
Ενώ οι δασμοί της ΕΕ έχουν αμβλύνει την ώθηση της Κίνας στην περιοχή, η εισαγωγή τους οδήγησε γενικά σε μικρότερη από την αναμενόμενη οπισθοδρόμηση, δήλωσε ο Litzinger.
Στη Γερμανία και τη Γαλλία, ωστόσο, οι ταξινομήσεις EV από κινέζους κατασκευαστές μειώθηκαν περισσότερο από το μισό τον Νοέμβριο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, είπε. Αντίθετα, οι κινέζοι κατασκευαστές EV σημείωσαν αύξηση 17% σε ετήσια βάση στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο δεν είναι μέλος της ΕΕ και δεν έχει υιοθετήσει τους δασμούς.
Η στροφή προς τα EVs, που κάποτε θεωρούνταν αναπόφευκτη, επιβραδύνθηκε το 2024 σε πολλές παγκόσμιες αγορές και έγινε πιο απρόβλεπτη, οδηγώντας τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να επανεκτιμήσουν τις στρατηγικές τους από τις σειρές μοντέλων μέχρι τις τοποθεσίες των εργοστασίων και ακόμη και τις εταιρικές δομές.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες λαμβάνουν μέτρα για να μετατοπίσουν την παραγωγή τους στην Ευρώπη, αλλά οι προσπάθειες αυτές θα χρειαστούν χρόνο για να ωριμάσουν.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναζητούν τρόπους να μοιράζονται το κόστος καθώς προσπαθούν να συμβαδίζουν με τις ακριβές τεχνολογικές αλλαγές. Ηδη η Ιαπωνική Nissan Motor Co. αποφάσισε να συνεργαστεί με τον επίσης ιαπωνικό κατασκευαστή Honda Motor Co., για να ενισχύσουν και την ικανότητά τους να ανταγωνίζονται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.