Το πράσινο υδρογόνο έχει διαφημιστεί από πολιτικούς και επιχειρηματίες ως βασικό καύσιμο για ένα μέλλον χωρίς άνθρακα. 

Αλλά θα παραμείνει πολύ πιο ακριβό από ό,τι πιστεύαμε προηγουμένως για τις επόμενες δεκαετίες, σύμφωνα με μια νέα εκτίμηση του BloombergNEF.

Οι εταιρείες υδρογόνου παγκοσμίως αντιμετωπίζουν ήδη με ακυρωμένα έργα και υποτονική ζήτηση. Στις ΗΠΑ, έργα δισεκατομμυρίων δολαρίων έχουν σταματήσει περιμένοντας την κυβέρνηση του προέδρου Τζο Μπάιντεν να εκδώσει τους τελικούς κανόνες για μια φορολογική πίστωση που προορίζεται να δώσει ώθηση στην παραγωγή.

Το BNEF είχε προβλέψει στο παρελθόν απότομη πτώση της τιμής του πράσινου υδρογόνου, το οποίο παράγεται με διάσπαση από το νερό με μηχανήματα που ονομάζονται ηλεκτρολύτες και λειτουργούν με ανανεώσιμη ενέργεια. Αλλά στις προβλέψεις της που δημοσιεύθηκαν τη Δευτέρα, η εταιρεία υπερτριπλασίασε την εκτίμηση του κόστους για το 2050, επικαλούμενη υψηλότερο μελλοντικό κόστος για τους ίδιους τους ηλεκτρολύτες. Η BNEF προβλέπει τώρα ότι το πράσινο υδρογόνο θα πέσει από το σημερινό εύρος των 3,74 έως 11,70 δολαρίων ανά κιλό σε 1,60 έως 5,09 δολάρια ανά κιλό το 2050.

Για λόγους σύγκρισης, η πιο κοινή μορφή υδρογόνου που χρησιμοποιείται σήμερα - παραγόμενο από φυσικό αέριο, με τις εκπομπές άνθρακα να εκλύονται στην ατμόσφαιρα - κοστίζει από 1,11 έως 2,35 δολάρια ανά κιλό, σύμφωνα με το BNEF. Η εταιρεία ερευνών αναμένει ότι οι τιμές για αυτό το «γκρίζο» υδρογόνο θα παραμείνουν σε μεγάλο βαθμό ίδιες μέχρι τα μέσα του αιώνα.

 

Τα εκτιμώμενα κόστη του πράσινου υδρογόνου. Πηγή: BNEF.

 

«Το υψηλότερο κόστος για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου χωρίς επιδοτήσεις ή κίνητρα σημαίνει ότι θα συνεχίσει να είναι δύσκολο να απαλλαγούμε από τον άνθρακα σε τομείς που είναι δύσκολο να απαλλαγούν από τον άνθρακα, όπως τα χημικά και η διύλιση πετρελαίου, με υδρογόνο που παράγεται μέσω ηλεκτρόλυσης που τροφοδοτείται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας», δήλωσε η αναλύτρια του BNEF Payal Kaur.

Αυτές οι βιομηχανίες μαζί με τις χαλυβουργίες και τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας έχουν χαρακτηριστεί ως πιθανοί τελικοί χρήστες του αερίου. Αλλά κάτι τέτοιο θα απαιτούσε ακριβό νέο εξοπλισμό, γεγονός που έχει περιορίσει τη ζήτηση. Μόνο δύο αγορές - η Κίνα και η Ινδία - είναι πιθανό να δουν το πράσινο υδρογόνο να γίνεται ανταγωνιστικό ως προς το κόστος, σύμφωνα με το BNEF. Εκεί, το καθαρότερο καύσιμο θα φτάσει σε τιμή συγκρίσιμη με το γκρίζο υδρογόνο μέχρι το 2040.

Η πρόβλεψη θέτει τον στόχο του Μπάιντεν να μειωθεί το κόστος του υδρογόνου στις ΗΠΑ στο 1 δολάριο ανά κιλό έως το 2031 εκτός βεληνεκούς. Πολλοί αναλυτές θεωρούν ότι η τιμή αυτή είναι απαραίτητη για να πειστούν οι δυνητικοί πελάτες να αρχίσουν να χρησιμοποιούν το καύσιμο. Το BNEF εξέτασε σε βάθος πώς θα εξελιχθεί το πράσινο υδρογόνο στη Νέα Υόρκη, το Τέξας, και τη Γιούτα. Η έκθεση διαπίστωσε ότι το Τέξας θα δημιουργήσει το φθηνότερο πράσινο υδρογόνο, αλλά το κόστος θα μειωθεί μόνο από 7,22 δολάρια ανά κιλό σήμερα σε 4,82 δολάρια το 2030. Εάν συμπεριληφθεί η σχεδιαζόμενη από τον Μπάιντεν φορολογική πίστωση των 3 δολαρίων ανά κιλό, το κόστος του υδρογόνου στο Τέξας θα μπορούσε να πέσει κάτω από το 1 δολάριο μέχρι το 2040, σύμφωνα με την πρόβλεψη.

Η τύχη των αμερικανικών πολιτικών για το υδρογόνο παραμένει αβέβαιη, με τον εκλεγμένο πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ να αναλαμβάνει τα καθήκοντά του τον Ιανουάριο. Αν και τα στελέχη του κλάδου παραμένουν αισιόδοξα ότι θα συνεχίσει πολλές από τις πρωτοβουλίες του Μπάιντεν - εν μέρει επειδή οι πετρελαϊκές εταιρείες ενδιαφέρονται για το υδρογόνο - ο Τραμπ έχει πει ελάχιστα γι' αυτό. Οι απειλούμενοι δασμοί του στα εισαγόμενα προϊόντα θα μπορούσαν να αυξήσουν την τιμή των ηλεκτρολυτών ξένης κατασκευής, αλλά η πρόβλεψη τιμών του BNEF δεν έλαβε υπόψη τους δασμούς ή τις επιδοτήσεις.

Εν τω μεταξύ, η αργή αύξηση της ζήτησης υδρογόνου έχει αναγκάσει τις εταιρείες παγκοσμίως να μειώσουν τις φιλοδοξίες τους. Η Equinor, η Shell, και η Origin Energy ακύρωσαν όλα τα έργα παραγωγής υδρογόνου φέτος λόγω έλλειψης αγοραστών.