Οι αγοραστές και οι πωλητές λιθίου έχουν ξεκινήσει τις ετήσιες συνομιλίες τους για την προμήθεια του κρίσιμης πρώτης ύλης για μπαταρίες εντός του 2025, καθώς οι παραγωγοί πιέζουν για καλύτερους όρους μετά από ένα ακόμη δύσκολο έτος.

Οι τιμές του λιθίου οδεύουν προς μια δεύτερη χρονιά με πτωτικές τάσεις, αν και τα χειρότερα φαίνεται να έχουν περάσει μετά από μια μείωση σχεδόν 90% από την κορύφωσή τους. Στις συζητήσεις για τα συμβόλαια του επόμενου έτους, τα διυλιστήρια λιθίου προσπαθούν να περιορίσουν τις εκπτώσεις που επιδιώκουν οι πελάτες στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.

Οι συμφωνίες συζητούνται σε τιμές μεταξύ μηδέν και 2% από ένα δείκτη των spot τιμών, σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες. Αυτό συγκρίνεται με εκπτώσεις περίπου 5% έως 10% για ορισμένες συμφωνίες του 2024 στον τελευταίο γύρο των συνομιλιών.

Οι αυστηρότεροι στόχοι έρχονται καθώς οι παραγωγοί συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν τα ισχνά περιθώρια κέρδους, ενώ υποδηλώνουν ότι ο τομέας ελπίζει σε μια ήπια βελτίωση των συνθηκών κατά τους επόμενους 12 μήνες. Οι συμφωνίες θα υπόκεινται επίσης σε διαπραγματεύσεις σχετικά με τους όγκους, τις χρονικές περιόδους, και άλλες μεταβλητές.

Οι διαπραγματεύσεις σχετικά με την προμήθεια χημικών προϊόντων λιθίου - το προϊόν των διυλιστηρίων - αφορούν πελάτες όπως οι κατασκευαστές καθόδων, μπαταριών, ή ηλεκτρικών οχημάτων. Η Ασία είναι μακράν ο κορυφαίος αγοραστής λιθίου, ενώ τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος των αγορών που πραγματοποιούν οι περισσότεροι χρήστες της Νότιας Κορέας, της Ιαπωνίας και της Κίνας.

 

Οι τιμές spot του λιθίου στην Κίνα. Πηγή: Bloomberg.

 

Το περασμένο έτος ήταν δύσκολη για το λίθιο, καθώς η παγκόσμια επιβράδυνση του ρυθμού υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων άφησε την αγορά με ογκώδες πλεόνασμα. Παρόλα αυτά, η ανάκαμψη της κινεζικής αγοράς - και κάποια εμπροσθοβαρής προώθηση των πωλήσεων μπαταριών στις ΗΠΑ πριν ο Ντόναλντ Τραμπ φτάσει στον Λευκό Οίκο - βοήθησε τις τιμές να σταθεροποιηθούν αυτό το τρίμηνο.

Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, οι μακροπρόθεσμες συμβάσεις προμήθειας ήταν σε σταθερές τιμές. Αυτό άλλαξε στην εποχή των ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς οι τεράστιες διακυμάνσεις των τιμών δημιούργησαν πονοκεφάλους για τις εταιρείες μπαταριών και τις αυτοκινητοβιομηχανίες, γεγονός που οδήγησε στη μετάβαση σε ετήσιες συμφωνίες που συνήφθησαν με παρόμοιο τρόπο με άλλα μέταλλα, όπως ο χαλκός. Οι μακροπρόθεσμες συμφωνίες συνάπτονται με πριμοδότηση ή έκπτωση σε σχέση με έναν συμφωνημένο δείκτη τιμών spot τρίτου μέρους.

Οι χαμηλότερες τιμές των μετάλλων ήταν μεταξύ των παραγόντων που οδήγησαν στη μεγαλύτερη ετήσια πτώση της μέσης τιμής των πακέτων μπαταριών εδώ και επτά χρόνια. Αυτό είναι ένα δώρο για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων που αντιμετωπίζουν μια δύσκολη χρονιά μπροστά τους, εν μέσω ανησυχιών για την οικονομία της Κίνας, την καθυστέρηση της μετάβασης της Ευρώπης στα ηλεκτρικά οχήματα, και τις πιθανές αλλαγές στην πολιτική των ΗΠΑ για τις εκπομπές ρύπων και το εμπόριο.