Η θαλάσσια ναυτιλία έχει απασχολήσει τον εκλεγμένο Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ τελευταία, και ένα νέο νομοσχέδιο με διακομματική υποστήριξη προσφέρει κάποιες ενδείξεις για το πώς μπορεί να εξελιχθεί η θαλάσσια πολιτική των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια της δεύτερης θητείας του.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 80 πλοία με σημαία ΗΠΑ στο διεθνές εμπόριο σε σύγκριση με τα 5.500 της Κίνας. Ο νόμος SHIPS for America Act που παρουσιάστηκε πρόσφατα θα αναζωογονήσει τη ναυπηγική και την εμπορική ναυτιλιακή βιομηχανία των ΗΠΑ μετά από δεκαετίες παραμέλησης, σύμφωνα με τους υποστηρικτές του, τον Δημοκρατικό γερουσιαστή Mark Kelly, τον Ρεπουμπλικανό γερουσιαστή Todd Young, τον Δημοκρατικό αντιπρόσωπο John Garamendi και τον Ρεπουμπλικανό αντιπρόσωπο Trent Kelly.

Και παρόλο που το όνομά του μπορεί να μην υπάρχει σε αυτό, τα αποτυπώματα του Mike Waltz είναι παντού πάνω σε αυτό. Ο Waltz, ένα γεράκι της Κίνας, συμμετείχε σε μεγάλο βαθμό στη σύνταξη του νομοσχεδίου προτού επιλεγεί ως σύμβουλος εθνικής ασφάλειας του Trump. «Είναι άλλο πράγμα να έχουν μειωθεί οι Ηνωμένες Πολιτείες και άλλο πράγμα να καλύπτεται το κενό από τον μεγαλύτερο αντίπαλό μας και, νομίζω, τον μεγαλύτερο αντίπαλο που αντιμετώπισαν ποτέ οι Ηνωμένες Πολιτείες, είναι εξαιρετικά σοβαρό και ανησυχητικό», δήλωσε ο Waltz σε εκδήλωση του CSIS τον Σεπτέμβριο. Η Κίνα «θα μπορούσε κυριολεκτικά να απενεργοποιήσει ολόκληρη την οικονομία μας, ουσιαστικά πνίγοντας αυτόν τον ναυτιλιακό στόλο και, αντίθετα, να μετατρέψει τον δικό της σε πολεμικά πλοία ή σε μοχλό γεωπολιτικής επιρροής», δήλωσε ο Waltz στην εκδήλωση.

Η νομοθεσία θα απαιτούσε, μεταξύ άλλων, το 10% των αμερικανικών εισαγωγών φορτίου από την Κίνα να μεταφέρεται με πλοία που έχουν κατασκευαστεί, φέρουν σημαία και πλήρωμα από τις ΗΠΑ και θα έδινε επιδοτήσεις στους εξαγωγείς γεωργικών προϊόντων που θα αντιμετώπιζαν υψηλότερο κόστος ναυτιλίας. Θα επεκτείνει επίσης τον στόλο των εμπορικών πλοίων με αμερικανική σημαία κατά 250 πλοία σε 10 χρόνια και θα επιτρέπει στα πλοία με αμερικανική σημαία να παρακάμπτουν την ουρά αν υπάρχει ουρά έξω από τα λιμάνια. Και θα έδινε κίνητρα για την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία και τη βιομηχανική βάση των ναυπηγείων των ΗΠΑ.

«Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν μια αποδυναμωμένη ναυπηγική ικανότητα, έναν φθίνοντα εμπορικό ναυτιλιακό στόλο που επισκιάζεται από την Κίνα και μια μειωμένη ικανότητα εφοδιασμού του αμερικανικού στρατού σε καιρό πολέμου», σύμφωνα με δήλωση που ανακοινώνει το νομοσχέδιο.

Το νομοσχέδιο θα αναβαθμίσει τη θαλάσσια ασφάλεια στον Λευκό Οίκο, δημιουργώντας έναν Σύμβουλο Θαλάσσιας Ασφάλειας, ο οποίος θα ηγείται ενός συμβουλίου που θα είναι υπεύθυνο για τη δημιουργία μιας εθνικής στρατηγικής για τη θάλασσα. Οι νομοθέτες λένε ότι το νομοσχέδιο θα δημιουργήσει ένα καταπιστευματικό ταμείο για την επανεπένδυση των δασμών και των τελών που καταβάλλει η ναυτιλιακή βιομηχανία σε προγράμματα ασφαλείας και υποδομές θαλάσσιου εμπορίου.