Εξίσωση Τιμών μεταξύ Ηλεκτρικών Οχημάτων και Εσωτερικής Καύσης μέχρι το 2026;

Εξίσωση Τιμών μεταξύ Ηλεκτρικών Οχημάτων και Εσωτερικής Καύσης μέχρι το 2026;
energia.gr
Παρ, 27 Δεκεμβρίου 2024 - 15:40

Μόλις πριν από λίγο καιρό, γράφαμε για τα αποτελέσματα έρευνας που αναδείκνυε το υψηλό κόστος αγοράς, ως τον σημαντικότερο ανασταλτικό παράγοντα στην εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων στην ευρωπαϊκή αγορά. Αυτή τη φορά όμως, μια νέα μελέτη, κάνει λόγο για σημαντική μείωση της τιμής των μπαταριών λιθίου, και συγκεκριμένα τη μεγαλύτερη πτώση των τελευταίων επτά ετών.

Η ανάγκη για φτηνότερες μπαταρίες αναφέρεται συχνά ως τρόπος επιτάχυνσης της υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων, με τους ειδικούς να περιμένουν τη στιγμή που τα EVs θα φτάσουν σε τιμές που θα είναι συγκρίσιμες με εκείνες των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Η τιμή των μπαταριών ιόντων λιθίου έχει μειωθεί δραματικά, λόγω της υπερπροσφοράς κυψελών, αλλά και της μείωσης των τιμών για τα βασικά υλικά και άλλα συστατικά που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή τους.

Η πορεία για τα ηλεκτρικά οχήματα να γίνουν τόσο προσιτά όσο τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα είναι το πραγματικό τεστ για τη μαζική υιοθέτησή τους. Αν η τάση που παρατηρούμε φέτος συνεχιστεί, θα μπορούσαμε να δούμε την πολυπόθητη εξίσωση τιμών μεταξύ ηλεκτρικών και βενζινοκίνητων οχημάτων να γίνεται πραγματικότητα για τους καταναλωτές το 2026.

 
Στην παρούσα φάση, το μέσο κόστος μιας μπαταρίας ανέρχεται στα 109 ευρώ ανά kWh, καταγράφοντας πτώση 20% σε σχέση με πέρυσι. Για να επιτευχθεί η "μαγική" εξίσωση τιμών, η τιμή των μπαταριών πρέπει να μειωθεί κατά 14 ευρώ στα 95 ευρώ ανά kWh, κάτι που, σύμφωνα με την αναφορά του Bloomberg, έχει ήδη συμβεί στην Κίνα.

Εκεί, ορισμένα ηλεκτρικά μοντέλα πωλούνται ήδη φτηνότερα από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Το Bloomberg προβλέπει ότι οι τιμές των μπαταριών θα πέσουν κάτω από τα 95 ευρώ ανά kWh μέχρι το 2026 και κάτω από τα 65 ευρώ ανά kWh μέχρι το 2030.

Πάντως, υπάρχουν γεωπολιτικοί και μακροοικονομικοί παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν αυτές τις προβλέψεις.

Επίσης, υπάρχει και το γνωστό δίλημμα της αιτιότητας, που εκφράζεται με το ερώτημα "η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα”. Το οποίο στην προκειμένη περίπτωση, αφορά την παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα, που παραμένει στενά εξαρτημένη από τις πωλήσεις τους.

Παρόλο που πρόσφατα υπήρξε υπερπροσφορά μπαταριών, εν μέρει λόγω και της επιβράδυνσης της ανάπτυξης των πωλήσεων EV σε ορισμένες αγορές, οι κατασκευαστές ενδέχεται ως αποτέλεσμα να μειώσουν την παραγωγή τους.

Υπάρχουν όμως και άλλοι παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν την πορεία προς την εξίσωση της τιμής μεταξύ EV και ICE οχημάτων. Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις μειώνουν τις επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα, κάτι που, τουλάχιστον στη Γερμανία, έχει οδηγήσει σε σημαντική πτώση των πωλήσεων για το 2024.

Στην Αμερική, ο εκλεγμένος Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, έχει απειλήσει με επιβολή δασμών 60% στις κινεζικές εισαγωγές και 10%-20% στους εισαγωγείς από άλλες χώρες. Η ομάδα μετάβασης που έχει συγκροτήσει, προωθεί την κατάργηση της φορολογικής ελάφρυνσης ύψους 7.000 ευρώ για τα ηλεκτρικά οχήματα.

Αν αυτό γίνει, θα μπορούσε να έχει σοβαρές συνέπειες για τους περισσότερους κατασκευαστές αυτοκινήτων, αν και ο Έλον Μασκ θεωρεί πως μια τέτοια εξέλιξη, ενδεχομένως να ωφελήσει τη Tesla.

 

Πηγή: Top Gear Greece