Η σχετική σύμβαση που πρωτοϋπογράφηκε πριν από δύο χρόνια, στα τέλη του 2022, αλλά τροποποιήθηκε μετέπειτα λόγω αύξησης του τιμήματος της σύμβασης κατά 9,5% έπειτα από αίτημα του αναδόχου, έχει περάσει από πολλές περιπέτειες. Από την αναθεώρηση των χρόνων παράδοσης του έργου, την εμπλοκή της τροποποιημένης σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, τα προβλήματα στη συνεργασία μεταξύ του αναδόχου, της ισπανικής εταιρείας CAF, με τον Ελληνα υπεργολάβο για την αναβάθμιση των συρμών στον Βόλο κ.ά. Ως αποτέλεσμα, η ολοκλήρωση του πρώτου ανακατασκευασμένου συρμού, που είχε αρχικά προγραμματιστεί για τον Μάρτιο, φαίνεται, κατά πληροφορίες, να μετατίθεται πιθανότατα για το καλοκαίρι του 2025. Οι ΣΤΑΣΥ εκτιμούν πως το πρότυπο βαγόνι θα φτάσει στον Βόλο προς τα τέλη Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου.
Ο ηλεκτρικός, που έχει ξεκινήσει τη λειτουργία του από το μακρινό 1869 και σήμερα συνδέει την Κηφισιά με τον Πειραιά, εμφανίζει καθημερινά προβλήματα, από βλάβες στις πόρτες, έλλειψη ή χαμηλή απόδοση στον κλιματισμό, βλάβες στον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό κ.λπ. Οι βλάβες είναι ακόμη πιο συχνές στους συρμούς 8ης (1983-1985) αλλά και 10ης παραλαβής, που έχουν κλείσει πάνω από 30 χρόνια κυκλοφορίας στο δίκτυο. «Καθημερινά σημειώνονται τουλάχιστον 3-4 βλάβες», παραδέχεται η διοίκηση των ΣΤΑΣΥ στην «Κ», τονίζοντας πως τις ώρες αιχμής και για να επιτευχθούν 6λεπτες χρονοαποστάσεις, υπάρχει ανάγκη για 19 συρμούς. Ωστόσο, το συγκοινωνιακό έργο καταλήγουν να σηκώνουν 15-16 συρμοί μέσα στην ημέρα, καθώς παρουσιάζονται συχνά βλάβες που οδηγούν στην απόσυρση και στον έλεγχο των συρμών από το τεχνικό προσωπικό της εταιρείας.
Ενα τέτοιο περιστατικό ασφαλείας σημειώθηκε ανήμερα την Πρωτοχρονιά, με το σωματείο εργαζομένων ΣΤΑΣΥ να καταγγέλλει πως τις πρώτες πρωινές ώρες, συρμός άνοιξε εν κινήσει δίχως ανθρώπινο χειρισμό όλες τις πόρτες στη μία πλευρά μεταξύ των σταθμών Ανω Πατησίων και Περισσού. Σύμφωνα με το σωματείο, στις 30/12 είχε προηγηθεί και περιστατικό με συρμό που έβγαζε καπνούς στον σταθμό του Μοσχάτου, προειδοποιώντας ότι λόγω παλαιότητας «πιθανότατα θα παρουσιάσουν εκ νέου κάποιο πρόβλημα». Καλεί παράλληλα τη διοίκηση της εταιρείας και την πολιτική ηγεσία να βρουν άμεσα λύση στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι, «με το απαρχαιωμένο τροχαίο υλικό, την έλλειψη προσωπικού και ανταλλακτικών, γιατί προηγείται η ασφάλεια». Από την πλευρά τους, οι ΣΤΑΣΥ επισήμαναν ότι το άνοιγμα και το κλείσιμο των θυρών ήταν «στιγμιαίο», αναφέροντας πως ο συρμός εκκενώθηκε στον σταθμό Περισσό, αποσύρθηκε από την κυκλοφορία και οδηγήθηκε στην επισκευαστική βάση, όπου και αναζητείται το αίτιο που προκάλεσε τη δυσλειτουργία του. Η καταγγελία των εργαζομένων προκάλεσε τη διενέργεια εισαγγελικής έρευνας για το συμβάν, προκειμένου να διαπιστωθεί η βασιμότητα της καταγγελίας και εάν υπήρξε κίνδυνος για όσους επέβαιναν στον συρμό.
Σήμερα, από τους συρμούς 8ης παραλαβής που θα πάνε προς ανακατασκευή, έξι λειτουργούν στο δίκτυο, ενώ οι υπόλοιποι οκτώ βρίσκονται εκτός κυκλοφορίας. Από τη στιγμή που θα παραληφθεί ο πρώτος ανακατασκευασμένος συρμός, για τον οποίο προγραμματίζονται πολύμηνες δοκιμές, η διοίκηση εκτιμά πως οι υπόλοιποι θα ακολουθήσουν σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Αβέβαιο παραμένει, ωστόσο, εάν όλοι οι συρμοί θα έχουν παραδοθεί ακόμη και μέσα στο 2026.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")