Ανάλογες είναι οι ενδο-διαμορφώσεις των τιμών στη διάρκεια του 24ωρου, με την μέγιστη να φθάνει στα 243 ευρώ/MWh και την ελάχιστη στα 106,57 ευρώ/MWh.
Η συνολική ζήτηση διαμορφώθηκε στις 391,02 GWh, ενώ στο μείγμα καυσίμου, κυριαρχεί εκ νέου το φυσικό αέριο, με 50,2% και ακολουθούν από απόσταση οι ΑΠΕ, με 34%, ενώ ο λιγνίτης συμμετέχει με 5,8%, οι εισαγωγές με 3,7% και τα μεγάλα υδροηλεκτρικά με 2,8%.
Τέλος, οι εξαγωγές ανήλθαν στις 21,969 MWh και οι εισαγωγές στις 7,276 MWh. Σημειώνουμε ότι στην ωριαία παραγωγή ανά καύσιμο, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, το φυσικό αέριο συμμετείχε σε ποσοστό 55% στις 09:00 που υποχώρησε στο 41% στις 15:00.
Στις αγορές φυσικού αερίου, η εικόνα είναι αρκετά ανησυχητική, με τις τιμές των futures στον ολλανδικό κόμβο TTF, για παραδόσεις επόμενου μήνα, να κινούνται ενδοσυνεδριακά εγγύς των 58 ευρώ/MWh με ποσοστιαία ενίσχυση πλησίον του 4%. Η άνοδος από πέρυσι ξεπερνά τα 22-23 ευρώ/MWh!
Πίσω από το άλμα των τιμών του ορυκτού καυσίμου κρύβεται η υψηλή ζήτηση λόγω της βαρυχειμωνιάς σε μεγάλα τμήματα της Ευρώπης, αλλά και οι διακοπές παραγωγής φυσικού αερίου στην Νορβηγία, που έκλεισαν τη στρόφιγγα της προσφοράς και οδηγούν στο άδειασμα των αποθηκών.
Εν τω μεταξύ, οι προοπτικές για τις αγορές υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι εξαιρετικά ευνοϊκές το τελευταίο διάστημα, εκτός όλων των άλλων και χάρη στην αλλαγή στρατηγικής πλεύσης στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού.
Ωστόσο, στο σημείο αυτό υπάρχει ένα πρόβλημα. Ενώ οι προβλέψεις για το δεύτερο εξάμηνο του 2025 φαίνονται ευοίωνες για το LNG, εν τούτοις η αγορά ακόμη περιμένει να δει αυτές τις αυξήσεις.
Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, το 2024, η παγκόσμια προσφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξήθηκε κατά μόλις +2,5%, εν μέρει και εξαιτίας των απαγορεύσεων που επέβαλε η προηγούμενη διοίκηση του Λευκού Οίκου.
Οι προοπτικές για μια δυναμική επάνοδο των αμερικανικών εξαγωγών LNG οδήγησε τις ναυτιλιακές εταιρείες να ναυπηγήσουν περισσότερα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, σε σημείο ώστε να μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι ο τομέας υπερέβη κατά πολύ (ίσως και περισσότερο από δύο τρίτα) το ανώτατο όριο χωρητικότητας που μπορεί να διαχειριστεί, γεγονός που έχει επιφέρει συνθήκες κερδοσκοπίας.
Υποδομές
Η ρευστότητα στην αγορά φυσικού αερίου και LNG ενισχύει τη στρατηγική σημασία των υποδομών αποθήκευσης και επαναεριοποίησης. Η ασφάλεια του εφοδιασμού είναι απολύτως ζωτικής σημασίας για τις οικονομίες της Ε.Ε. και είναι πρωτεύων παράγοντας διαμόρφωσης του τελικού κόστους για τους καταναλωτές, βιομηχανικούς και οικιακούς. Για παράδειγμα, τα επίπεδα αποθήκευσης στην Ιταλία βρίσκονται σήμερα στο 62,7% όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος φθάνει στο 53,1%.
Όλα τούτα συμβαίνουν ενώ η ικανότητα εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυξήθηκε κατά 34% ή 6,8 δισεκατομμύρια κυβικά πόδια ημερησίως (Bcf/d) το περασμένο έτος, σε σύγκριση με το 2021, σύμφωνα με τη Διεθνή Ομάδα Εισαγωγέων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (GIIGNL).
Στη χώρα μας λειτουργούν, σήμερα, δύο τερματικοί σταθμοί υγροποιημένου φυσικού αερίου, ενώ υπάρχουν σχέδια για την κατασκευή άλλων τριών, κάτι που θα συμβάλει να καταστεί η Ελλάδα ενεργειακός κόμβος για την ΝΑ Ευρώπη και πέραν αυτής.