Επιπλέον, υπογραμμίζει την ανάγκη να προστατευθούν τα παλαιότερα έργα και πιο συγκεκριμένα, οι σταθμοί παραγωγής που αιτήθηκαν σύμβαση σύνδεσης πριν από της 4 Ιουλίου 2022, ή ολοκλήρωσαν την κατασκευή πριν από της 31 Δεκεμβρίου του ιδίου έτους, αφού είχαν υποβάλλει σχετική δήλωση ετοιμότητας στον ΔΕΔΔΗΕ.
Η επιστολή απευθύνεται προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρο Παπασταύρου, στο πλαίσιο της υπό διαβούλευση Υπουργικής Απόφασης σχετικά με τη θέσπιση μηχανισμού αναδιανομής της λειτουργικής ενίσχυσης σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ λόγω περικοπών αλλά και της εισήγησης της Ομάδας Διοίκησης Έργου (ΟΔΕ) αναφορικά με το πλαίσιο περικοπών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ στο στάδιο της κατανομής και της ανακατανομής.
Σε αυτήν αναφέρονται τα κάτωθι:
"Αξιότιμε κ Υπουργέ,
Παρακάτω θα βρείτε τα σχόλια μας αλλά και τους εύλογους θεωρούμε προβληματισμούς μας για συγκεκριμένες ρυθμίσεις που περιέχονται στο σχέδιο της υπό διαβούλευση Υπουργικής Απόφασης αναφορικά με τη θέσπιση μηχανισμού αναδιανομής της λειτουργικής ενίσχυσης σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ λόγω περικοπών αλλά και της εισήγησης της Ομάδας Διοίκησης Έργου (ΟΔΕ) αναφορικά με το πλαίσιο περικοπών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ στο στάδιο της κατανομής και της ανακατανομής.
Επί του άρθρου 2 της εισήγησης ΟΔΕ
Η εισήγηση της Ομάδας Διοίκησης Έργου (ΟΔΕ) σχετικά με τις αρχές διαχείρισης περικοπών παραγωγής ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, βασίζεται στην ερμηνεία και προσαρμογή στην Ελληνική αγορά ηλεκτρισμού των κεντρικών εννοιών του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/943 που συνδέονται άμεσα με την εφαρμογή περικοπών ενέργειας. Η εισήγηση της ΟΔΕ, στο πλαίσιο ορισμού της έννοιας Κατανομή, προκρίνει τη χρήση του προγράμματος αγοράς του Χρηματιστηρίου Ενέργειας (ΕΧΕ) έναντι της Διαδικασίας Ενοποιημένου Προγραμματισμού (ΔΕΠ) που διενεργεί ο Διαχειριστής του Συστήματος, ήτοι ο ΑΔΜΗΕ. Η επιλογή αυτή όμως έρχεται σε αντίθεση με το πνεύμα του κανονισμού 2019/943 και δημιουργεί αρκετές περαιτέρω στρεβλώσεις που έχουν σχολιαστεί και από άλλους φορείς με σημαντικότερες τις εξής:
· Το πρόγραμμα αγοράς του ΕΧΕ είναι πρακτικά ανέφικτο, καθώς δεν διασφαλίζεται σε αυτό η συμμετοχή των ανοδικών και καθοδικών εφεδρειών
· Οι καθετοποιημένοι συμμετέχοντες στην αγορά εμφανίζουν μία επίπλαστη ζήτηση, αυξημένη σε σχέση με την πραγματική, έτσι ώστε να έχουν τη δυνατότητα εν συνεχεία να εντάξουν μεγαλύτερη προσφορά, δλδ να εντάξουν περισσότερη ενέργεια που σε άλλη περίπτωση θα είχε «κοπεί» από την κατανομή.
Επειδή όμως η συγκεκριμένη ενέργεια έχει επιλεγεί στην Κατανομή, όταν μοιραία θα περικοπεί στην ανακατανομή, θα δικαιούται αποζημίωσης. Με τον τρόπο αυτό, μεγάλοι καθετοποιημένοι συμμετέχοντες καταφέρνουν να διασφαλίζουν αποζημίωση για έργα τους, τα οποία σε μία πραγματική αποτύπωση της ορθής ζήτησης και προσφοράς δεν θα είχαν εξασφαλίσει αποζημίωση. Για τους παραπάνω λόγους θεωρούμε ότι η πρέπει αναλόγως να διαμορφωθεί το εδάφιο ορισμού της Κατανομής.
Επί του άρθρου 3 της εισήγησης ΟΔΕ
Η επιτροπή, ορθώς διαχωρίζει την «κατανομή» και την «ανακατανομή» ως δύο έννοιες που έχουν διαφορετική αντιμετώπιση σύμφωνα με τον Κανονισμό ως προς τις αρχές εφαρμογής και αποζημίωσης. Με τον τρόπο αυτό, καθορίζει ότι μόνο οι παρακάτω κατηγορίες / ομάδες έργων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ απολαμβάνουν προτεραιότητα κατανομής (και άρα αποζημίωσης):
· Έργα ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ με ισχύ μικρότερη των 400 kW (ή 200 kW για έργα ΑΠΕ με ηλέκτριση από 1.1.2026), δηλαδή έργα με ΣΕΣΤ.
· Έργα ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ με ηλέκτριση πριν από τις 4.7.2019, τα οποία απολάμβαναν προτεραιότητα κατανομής όταν ηλεκτρίστηκαν, ανεξαρτήτως του τύπου σύμβασης λειτουργικής ενίσχυσης (ΣΕΣΤ ή ΣΠΗΕ).
Η σειρά επιλογής της παραγωγής έργων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ μεταξύ αυτών με προτεραιότητα κατανομής καθορίζεται στην απόφαση ΡΑΕ 776/2021, της οποίας το αντικείμενο περιορίζεται στο εν λόγω πεδίο εφαρμογής και δεν επεκτείνεται στα έργα χωρίς προτεραιότητα κατανομής. Η δε μεθοδολογία της απόφασης τυγχάνει της αποδοχής της ΟΔΕ. Ωστόσο, η ΟΔΕ υιοθετεί ένα «δόγμα» σύμφωνα με το οποίο, η όποια προτεραιοποίηση μεταξύ σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ χωρίς προτεραιότητα κατανομής γίνεται αποκλειστικά στο πλαίσιο της ανακατανομής.
Η ΟΔΕ στηρίζει το δόγμα αυτό στο άρθρο 5 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/943, σύμφωνα με το οποίο «Όλοι οι συμμετέχοντες στην αγορά είναι υπεύθυνοι για τις αποκλίσεις που προκαλούν στο σύστημα (ευθύνη εξισορρόπησης)» και συνεπακόλουθα, σε μια απόπειρα ισοπέδωσης κάθε νομοθετικής πρόνοιας για την προστασία παλαιότερων παραγωγών έναντι νεότερων.
Με τον τρόπο αυτό, τους εξισώνει όλως αδίκως μεταξύ τους σε επίπεδο Αγοράς Επόμενης Μέρας (ΑΗΕ), καταστρατηγώντας στο σύνολό τους τις διατάξεις των άρθρων 10, 10Α και 10Β του ν.4951/2022, κατ’ εξουσιοδότηση του οποίου συστήθηκε και λειτουργεί. Η συγκεκριμένη λογική οδηγεί στο φαινόμενο περισσότερα από τα «παλιά» έργα να συμμετέχουν εξίσου στην κατανομή, με εξαρχής μειωμένη έγχυση μέσω κοινού set-point και να καθίστανται βιώσιμα τα ανώριμα έργα με non-firm συμβάσεις σύνδεσης, τα οποία είτε δεν έχουν ακόμα κατασκευαστεί, είτε δεν έχουν καν λάβει ΟΠΣ.
Ωστόσο, η ορθή ερμηνεία του νομικού πλαισίου είναι η εξής:
· Ο Κανονισμός (ΕΕ) 2019/943 δεν περιγράφει ρητά την δυνατότητα κατηγοριοποίησης των ΑΠΕ χωρίς προτεραιότητα κατανομής σε ομάδες προτεραιότητας κατά την διαδικασία κατανομής, ωστόσο δεν το αποκλείει, όπως φέρεται να συμπεραίνει η ΟΔΕ. Το μόνο που σαφώς αποκλείει, είναι η καταβολή αποζημίωσης στα πλαίσια των περικοπών κατανομής
· Αντιθέτως, το ευρύτερο ευρωπαϊκό πλαίσιο για της ΑΠΕ ορίζει σαφώς ότι μπορούν να δίδονται επιπλέον κίνητρα - οφέλη σε μικρούς σταθμούς ΑΠΕ κάτω τους 1MW, καθώς αυτοί συνεπάγονται:
1. Μεγαλύτερο κόστος εγκατάστασης – συντήρησης - λειτουργίας ανά μονάδα παραγωγής
2. Πολύ μικρότερη ευελιξία στο να συμμετέχουν στις διάφορες αγορές
3. Έχουν πολύ μεγαλύτερα ρίσκα όσον αφορά την επένδυση.
· Το άρθρο 10Α ορίζει αφενός αντικείμενο της επιτροπής το να χωρίσει τους σταθμούς σε κατηγορίες περιορισμών παραγωγής σε επίπεδο ζώνης προσφορών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας (συμπεριλαμβανομένης της ΑΕΗ), αφετέρου προβλέπει ρητά ότι οι αρχές και η προτεραιότητα επιβολής των περιορισμών αυτών στους σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και η σχετική κατηγοριοποίηση των σταθμών αφορά κάθε επιμέρους αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της ΑΕΗ.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, με βάση τις διατάξεις του τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν.4951/2022, όπως τροποποιήθηκε από τον ν. 5106/2024, ο νομοθέτης έχει λάβει μέριμνα να προστατεύσει ουσιωδώς τα έργα με firm connection contracts, και μάλιστα χωρίζοντας αυτά σε δύο ομάδες «προστασίας», αναλόγως εάν κατά την κατάστρωση του επιχειρηματικού σχεδίου τους γνώριζαν για τους επικείμενους λειτουργικούς περιορισμούς και την διαφαινόμενη υπερδυναμικότητα των ΑΠΕ και ειδικά των φωτοβολταϊκών (Φ/Β) που προκύπτει ως απόρροια της πολιτικής «overbooking» που έχει ακολουθήσει ο ΑΔΜΗΕ κατ’ εντολή της πολιτείας. Οι ομάδες αυτές είναι οι εξής:
1. Ομάδα 1 η – Φ/Β σταθμοί που αιτήθηκαν σύμβαση σύνδεσης προ της θέσης σε ισχύ του ν.4951/2022 (δηλαδή προ της 4/7/2022) ή ολοκλήρωσαν την κατασκευή προ της 31/12/2022 έχοντας υποβάλλει τη σχετική δήλωση ετοιμότητας στον αρμόδιο διαχειριστή. Αυτά τα έργα είχαν σχεδιαστεί, προγραμματιστεί και χρηματοδοτηθεί πριν την διαμόρφωση συνθηκών υπερδυναμικότητας, και για αυτό το λόγο, ο νομοθέτης, μέσω της παραγράφου 7, τα εξαιρεί παντελώς από κάθε είδους περικοπή, σε σχέση με τα μεταγενέστερα. Οι εν λόγω σταθμοί, στην πλειοψηφία τους, κατασκευάστηκαν μέσα στο 2022, έτος στο οποίο οι τιμές των Φ/Β πλαισίων άγγιξαν τις ιστορικά υψηλότερες τιμές της περασμένης δεκαετίας, αγγίζοντας ή ξεπερνώντας το φράγμα των 0,30€/W. Οι επενδυτές της συγκεκριμένης ομάδας σταθμών γνώριζαν ότι, εφόσον ολοκληρώσουν εμπρόθεσμα τα έργα τους, θα εξαιρούνταν από κάθε είδους περικοπή, ακόμα και κατά την διαδικασία κατανομής (σε σχέση πάντα με μεταγενέστερους). Έτσι έσπευσαν να κατασκευάσου τα έργα τους με τα αυξημένα κόστη εντός του 2022, χωρίς να καρπωθούν την ραγδαία πτώση τιμής που επακολούθησε το 2023 και 2024.
2. Ομάδα 2η – Φ/Β σταθμοί που υπέβαλαν δήλωση ετοιμότητας μετά από την διορία της 31/12/2022 και συνεπώς υπάγονται τόσο σε στατικές (περιπτώσεις α’ και β’) όσο και δυναμικές – set point (περιπτώσεις γ’ και δ’) περικοπές. Οι δεύτερες εξ’ αυτών, δεν μπορούν να ξεπερνούν το 5% της ετήσιας εκτιμώμενης ενεργειακής απολαβής τους. Αυτοί οι σταθμοί χρηματοδοτήθηκαν στην πλειοψηφία τους την περίοδο 2023-2024, έχοντας λάβει υπόψη τις ανωτέρω περικοπές έως 5% και οι παραγωγοί γνώριζαν ότι θα εξαιρούνταν από κάθε είδους περαιτέρω περικοπή, ακόμα και κατά την διαδικασία κατανομής (σε σχέση πάντα με μεταγενέστερους).
Εξάλλου, με την τροποποίηση της παραγράφου 4 που έλαβε χώρα την 1/5/2024 με τον ν.5106/2024, ο νομοθέτης έδωσε σαφές μήνυμα «προστασίας» στους επενδυτές της 2ης ομάδας, που κατά το χρόνο εκείνο βρίσκονταν σε φάση χρηματοδότησης ή κατασκευής: Μόνον τα έργα που λαμβάνουν προσφορά σύνδεσης μέσω «overbooking» δηλαδή μετά την 1/5/2024 ή έργα που έχουν λάβει προγενέστερες προσφορές σύνδεσης με ειδικό όρο εντός αυτών που θα καθιστά τις συμβάσεις σύνδεσης αυτών non-firm (χάριν ευκολίας θα αναφερθούν εφεξής ως 3ης ομάδας, θα δέχονται απεριόριστη μείωση της μέγιστης ισχύος παραγωγής τους, η οποία δύναται να οδηγεί έως και σε πλήρη περιορισμό της εγχεόμενης ενέργειάς τους.
Η εφαρμογή της βούλησης αυτής του νομοθέτη μονοσήμαντα οδηγεί στην ακόλουθη προτεραιοποίηση μεταξύ σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ κατά την διαδικασία κατανομής (επίλυση της ΑΕΗ), ως προς τις περικοπές που αφορούν την τήρηση του ισοζυγίου προσφοράς-ζήτησης σε επίπεδο ΕΣΜΗΕ:
1. Πρώτα θα πρέπει περικόπτονται, έως και τον πλήρη περιορισμό της εγχεόμενης ενέργειάς τους, χωρίς αποζημίωση, το σύνολο των έργων που έλαβαν ΟΠΣ μετά την 1/5/2024 ή προγενέστερη ΟΠΣ με «ειδικό όρο».
2. Δεύτερα θα πρέπει να περικόπτονται, και εφόσον έχουν πλήρως περιοριστεί τα πρώτα, έως και τον πλήρη περιορισμό της εγχεόμενης ενέργειάς τους, τα έργα της 2ης ανωτέρω ομάδας. Εφόσον από τις περικοπές, οι οποίες δύνανται για λόγους ασφάλειας του συστήματος να ξεπερνούν το 5% επί της της ετήσιας ενεργειακής απολαβής, ή από μη-επαρκή αποζημίωση λόγω μηδενικών ή αρνητικών οριακών τιμών, τίθεται εν κινδύνω η βιωσιμότητα των επενδύσεων, πρέπει να ενεργοποιείται μηχανισμός αποζημίωσης, όπως αυτός που πρότεινε η ΟΔΕ.
3. Τρίτα θα πρέπει περικόπτονται, και εφόσον έχουν πλήρως περιοριστεί τα δεύτερα, έως και τον πλήρη περιορισμό της εγχεόμενης ενέργειάς τους, τα έργα της 1ης ανωτέρω ομάδας. Εφόσον από τις περικοπές, ή από μη-επαρκή αποζημίωση λόγω μηδενικών ή αρνητικών οριακών τιμών, τίθεται εν κινδύνω η βιωσιμότητα των επενδύσεων, πρέπει να ενεργοποιείται μηχανισμός αποζημίωσης, όπως αυτός που πρότεινε η ΟΔΕ.
Σε κάθε περίπτωση, η τήρηση της παραπάνω προτεραιοποίησης, αποκλειστικά σε επίπεδο ανακατανομής, αποτελεί μια προσχηματική ρύθμιση και απόπειρα εμπαιγμού προς τους παλαιότερους παραγωγούς, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των περικοπών αναμένεται (σε ποσοστό 95%+) να είναι σε επίπεδο κατανομής. Δεν είναι δυνατό να αναγνωρίζεται η παραπάνω προτεραιοποίηση σε επίπεδο ανακατανομής και όχι σε επίπεδο κατανομής, που είναι και η ουσιαστικότερη μέριμνα του ν.4951/2022.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ένεκα των διαδοχικών παρατάσεων, οι εγγυημένες τιμές αποζημίωσης εκτός διαγωνιστικών διαδικασιών ήταν πρακτικά οι ίδιες, με απειροελάχιστες διαφορές, ανεξαρτήτως της περιόδου υλοποίησης, στο σύνολο των έργων που ηλεκτρίστηκαν την τριετία 2022-2024. Δηλαδή, μια τόσο σημαντική διαφορά στο κόστος κατασκευής των έργων, που μπορεί να αγγίζει και το 50%, την στιγμή που τα λειτουργικά έσοδα παραμένουν τα ίδια, καθιστά την πολιτεία υποχρεωμένη να ενσκήψει στην προφανή αδικία και να εφαρμόσει την προτεινόμενη προτεραιοποίηση προκειμένου να αποφευχθεί η μη-αναλογική αντιμετώπιση των έργων έκαστης ομάδας, που μεταξύ τους έχουν τόσες ποιοτικές και ποσοτικές διαφορές, όπως π.χ. η 1η με την 3η ομάδα.
Επί του άρθρου 3.4 της εισήγησης ΟΔΕ
Σύμφωνα με την ΟΔΕ, στον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/943, η ενέργεια αυτοπαραγωγών η οποία αποδίδεται στο δίκτυο δεν διαφοροποιείται από αυτήν των παραγωγών, συνεπώς οι αρχές διαχείρισής της σε όλα τα στάδια προγραμματισμού (κατανομής και ανακατανομής) οφείλουν κατ’ αρχήν να ταυτίζονται με αυτές της παραγόμενης ενέργειας από σταθμούς παραγωγής ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ. Η ΟΔΕ προτείνει την κατάταξη των σταθμών ανάλογα με την ισχύ τους (λ.χ. <400kW) προκειμένου να κριθεί αν θα εντάσσονται ή μη στο πλαίσιο προτεραιότητας κατανομής.
Ωστόσο, το ΥΠΕΝ οφείλει να λάβει υπόψη ότι, οι εγκαταστάσεις Εικονικού Απλού Ενεργειακού Συμψηφισμού (Virtual Net Metering) και Εικονικού Ταυτοχρονισμένου Ενεργειακού Συμψηφισμού (Virtual Net Billing), δεν εγκαθίστανται εσωτερικά (κατάντη του μετρητή), και άρα εκ φύσεως αποδίδουν στο δίκτυο το σύνολο της παραγόμενης ενέργειας, προκειμένου αυτή να καταναλωθεί στην εγκατάσταση κατανάλωσης είτε την ίδια στιγμή (Ταυτοχρονισμένος), είτε σε δεύτερο χρόνο (Απλός). Ως εκ τούτου, οι σταθμοί αυτοπαραγωγών μέσω Εικονικού Ενεργειακού Συμψηφισμού (είτε Απλού, είτε Ταυτοχρονισμένου) οφείλουν να διαφοροποιηθούν ως προς την αντιμετώπιση από τους λοιπούς σταθμούς ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ, και εν προκειμένου να ενταχθούν στο πλαίσιο προτεραιότητας κατανομής ανεξαρτήτως ισχύος, προκειμένου να μπορέσουν να συνεχίσουν να εξυπηρετούν τον σκοπό για τον οποίο κατασκευάσθηκαν, άλλως κινδυνεύουν να απαξιωθούν ολοσχερώς.
Εν κατακλείδι λοιπόν κ Υπουργέ προτείνουμε τα εξής:
1) Να διατυπωθεί ορθότερος ορισμός της έννοιας Κατανομή, συμπεριλαμβάνοντας και τη ΔΕΠ.
2) Στο πλαίσιο εφαρμογής της Κατανομής, να εφαρμοστούν τα όσα προβλέπει ο ν.4951/2022, όπως τροποποιήθηκε από τον ν.5106/2024 και ως εκ τούτου να ισχύσει η εξής σειρά με την οποία δεν θα είναι επιλέξιμα τα έργα στην Κατανομή:
i. Περικόπτονται, έως και τον πλήρη περιορισμό της εγχεόμενης ενέργειάς τους, χωρίς αποζημίωση, το σύνολο των έργων που έλαβαν ΟΠΣ μετά την 1/5/2024 ή προγενέστερη ΟΠΣ με «ειδικό όρο».
ii. Περικόπτονται, και εφόσον έχουν πλήρως περιοριστεί τα πρώτα, έως και τον πλήρη περιορισμό της εγχεόμενης ενέργειάς τους, Φ/Β σταθμοί που υπέβαλαν δήλωση ετοιμότητας μετά από την διορία της 31/12/2022. Εφόσον από τις περικοπές, οι οποίες δύνανται για λόγους ασφάλειας του συστήματος να ξεπερνούν το 5% επί της της ετήσιας ενεργειακής απολαβής, ή από μη-επαρκή αποζημίωση λόγω μηδενικών ή αρνητικών οριακών τιμών, τίθεται εν κινδύνω η βιωσιμότητα των επενδύσεων, πρέπει να ενεργοποιείται μηχανισμός αποζημίωσης, όπως αυτός που πρότεινε η ΟΔΕ.
iii. Περικόπτονται, και εφόσον έχουν πλήρως περιοριστεί οι Σταθμοί της προηγούμενης κατηγορίας, έως και τον πλήρη περιορισμό της εγχεόμενης ενέργειάς τους, Φ/Β σταθμοί που αιτήθηκαν σύμβαση σύνδεσης προ της θέσης σε ισχύ του ν.4951/2022 (δηλαδή προ της 4/7/2022) ή ολοκλήρωσαν την κατασκευή προ της 31/12/2022 έχοντας υποβάλλει τη σχετική δήλωση ετοιμότητας στον αρμόδιο διαχειριστή. Εφόσον από τις περικοπές, ή από μη-επαρκή αποζημίωση λόγω μηδενικών ή αρνητικών οριακών τιμών, τίθεται εν κινδύνω η βιωσιμότητα των επενδύσεων, πρέπει να ενεργοποιείται μηχανισμός αποζημίωσης, όπως αυτός που πρότεινε η ΟΔΕ.
2) Να διασφαλιστεί προτεραιότητα Κατανομής ανεξαρτήτως ισχύος για τους Φ/Β Σταθμούς αυτοπαραγωγών μέσω Εικονικού Ενεργειακού Συμψηφισμού (είτε Απλού, είτε Ταυτοχρονισμένου).
Αγαπητέ κ Υπουργέ,
Η διασφάλιση της βιωσιμότητας των μικρομεσαίων επενδύσεων ΑΠΕ που υλοποιήθηκαν από μικρομεσαίους επιχειρηματίες, οι οποίοι εμπιστεύτηκαν το νομοθετικό πλαίσιο που η σημερινή κυβέρνηση δημιούργησε θεωρούμε ότι πρέπει να είναι αδιαπραγμάτευτη. Δεν μπορεί για ακόμη μία φορά αν αλλάζουμε νομικά πλαίσια που μόλις πριν από ένα ή δύο έτη θεσπίστηκαν και με βάση τα οποία υλοποιήθηκαν χιλιάδες μικρομεσαίες επενδύσεις. Θυμίζουμε ότι οι συγκεκριμένες επενδύσεις είναι αυτές που εν μέσω ενεργειακής κρίσης, εξασφάλισαν στο ταμείο ενεργειακής μετάβασης ποσά άνω των 2,5 δις ευρώ,τα οποία δόθηκαν ως επιδοτήσεις των λογαριασμών ενέργειας σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Τυχόν μη εφαρμογή των ανωτέρω προτάσεων θα οδηγήσει σε οικονομική καταστροφή όλες τις μικρομεσαίες επενδύσεις σε Φ/Β Σταθμούς και σε μία τεράστια συγκέντρωση του κλάδου σε λίγους καθετοποιημένους ομίλους.
Πιστεύουμε ότι δεν είναι στις προθέσεις σας μία τέτοια εξέλιξη.