Ένας ιδιοκτήτης ηλεκτρικού οχήματος στην Ευρώπη θα μπορούσε να εξοικονομήσει από 450 έως 2.900 ευρώ κάθε χρόνο, χρησιμοποιώντας έξυπνη και αμφίδρομη φόρτιση, όπως δείχνει η νέα μελέτη της Eurelectric-EY.

Μέσω της έξυπνης φόρτισης, οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων μπορούν να αποθηκεύουν την περίσσεια ηλεκτρικής ενέργειας και με τις τεχνολογίες V2G (Vehicle-to-grid), μπορούν να την πωλούν πίσω στο δίκτυο σε περιόδους αιχμής της ζήτησης, συμβάλλοντας στην εξισορρόπηση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, στη μείωση της συμφόρησης και στην ενσωμάτωση των μεταβλητών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ωστόσο, οι καταναλωτές δεν έχουν σαφή οικονομικά κίνητρα για την παροχή αυτής της υπηρεσίας. Για την απελευθέρωση αυτού του δυναμικού απαιτούνται σαφή σήματα τιμών, ενισχυμένη πρόσβαση στις αγορές ευελιξίας και διαλειτουργικά δεδομένα σε όλο το οικοσύστημα της ηλεκτρονικής κινητικότητας.

Οι ανάγκες ευελιξίας πρόκειται να διπλασιαστούν τα επόμενα πέντε χρόνια στην Ευρώπη, καθώς εισέρχονται στο σύστημα περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και οι τομείς τελικής χρήσης ηλεκτροδοτούνται. Η μελέτη εκτιμά ότι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσαν να παρέχουν περίπου 114 TWh χωρητικότητας μπαταριών έως το 2030 - αρκετή για να τροφοδοτήσει 30 εκατομμύρια σπίτια κάθε χρόνο - που αντιστοιχεί περίπου στο 4% της προβλεπόμενης ετήσιας ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη. Ωστόσο, το δυναμικό αυτό παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτο.

«Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι απολαυστικά στην οδήγηση. Η μελέτη μας δείχνει ότι μπορούν να βοηθήσουν τους οδηγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων να βγάλουν χρήματα, σταθεροποιώντας παράλληλα το σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά οι πελάτες χρειάζονται επιλογές στην αγορά και σαφή κίνητρα για να δράσουν», δήλωσε ο Kristian Ruby, Γενικός Γραμματέας της Eurelectric.

Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων έχουν ξεπεράσει το στάδιο των πρώτων χρηστών και πρέπει τώρα να πείσουν τους καταναλωτές. Ωστόσο, το υψηλό αρχικό κόστος παραμένει το κύριο εμπόδιο για την υιοθέτηση των EV, το οποίο μειώθηκε ελαφρώς σε ετήσια βάση το 2024, ενώ ήδη αυξάνεται το 2025. Με την παροχή ευελιξίας, ωστόσο, οι καταναλωτές θα μπορούσαν να επωφεληθούν από πολύ χαμηλότερα λειτουργικά έξοδα, μειώνοντας το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας των EV κάτω από εκείνο των συμβατικών αυτοκινήτων.

Η διαθεσιμότητα φόρτισης αποτελεί μια άλλη πηγή ανησυχίας. Οι δημόσιοι φορτιστές αυξήθηκαν κατά 30% το 2024, φθάνοντας σε περισσότερες από 820.000 μονάδες, αλλά πρέπει να αυξηθούν ακόμη ταχύτερα για να επιτευχθεί ο στόχος της Επιτροπής για 3,5 εκατομμύρια έως το 2030. Αυτό σημαίνει την εγκατάσταση 8.600 φορτιστών ανά εβδομάδα.

«Προκειμένου οι καταναλωτές να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο στην ευελιξία, ολόκληρο το οικοσύστημα της ηλεκτρονικής κινητικότητας πρέπει να τους βοηθήσει να θεωρήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως κάτι περισσότερο από ένα απλό μέσο για να πάνε από το Α στο Β. Οι εύκολες στη χρήση προτάσεις έξυπνης φόρτισης με σαφή οφέλη κόστους είναι ζωτικής σημασίας», δήλωσε ο Serge Colle, Επικεφαλής του Τομέα Διεθνούς Ηλεκτρισμού και Υπηρεσιών της ΕΥ.

Από την πλευρά του δικτύου, οι διαχειριστές συστημάτων διανομής θα μπορούσαν να επωφεληθούν από την εξοικονόμηση περίπου 4 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως, καθώς η μεγαλύτερη ευελιξία μειώνει εν μέρει τις ανάγκες επέκτασης των υποδομών. Ωστόσο, αυτό μπορεί να πετύχει μόνο εάν οι διαχειριστές μπορούν να χρησιμοποιούν ψηφιακή παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο και να έχουν πρόσβαση σε διαλειτουργικά δεδομένα χωρίς κόστος.

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr