Mε τη βοήθεια διαστημικών δορυφόρων επιστημονική ομάδα υποστηρίζει ότι ανακάλυψε τον μηχανισμό που προκαλεί το Βόρειο Σέλας. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, υπεύθυνοι για το Βόρειο Σέλας είναι γιγαντιαίοι ηλεκτροστρόβιλοι που δημιουργούνται στο Διάστημα και η δραστηριότητά τους φωτίζει με έντονα χρώματα τον ουρανό των βόρειων περιοχών του πλανήτη.

Καθώς τα τελευταία χρόνια γίνονταν συνεχώς έρευνες με στόχο την ανακάλυψη την πηγή της δημιουργίας του φαινομένου, οι επιστήμονες είχαν διαπιστώσει ότι πίσω από αυτό κρύβεται η αλληλεπίδραση των ηλιακών σωματιδίων με το μαγνητικό πεδίο της Γης- παρ΄ ότι δεν γνώριζαν ακριβώς το είδος αυτής της αλληλεπίδρασης. Ετσι, πριν από δύο χρόνια εκτοξεύθηκε ένας στόλος δορυφόρων που είχαν ως αποστολή τη μελέτη του Αurora Βorealis, όπως είναι η επιστημονική ονομασία του Βόρειου Σέλαος. Ο στόλος με το όνομα «Τhemis» απετελείτο από πέντε δορυφόρους.

Μελετώντας τα δεδομένα που έστειλαν αυτά τα δύο χρόνια οι πέντε δορυφόροι, ερευνητική ομάδα με επικεφαλής ειδικούς του Ινστιτούτου Γεωφυσικής και Εξωπλανητικής Φυσικής στην πόλη Μπράουνσβαϊγκ της Γερμανίας κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το φαινόμενο προκαλείται από ηλεκτροστρόβιλους που εκτείνονται σε απόσταση πολλών χιλιάδων χιλιομέτρων στο Διάστημα και στροβιλίζονται με ταχύτητα περίπου 2 εκατομμυρίων χλμ./ώρα.

Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι φορτισμένα σωματίδια που παράγονται στον Ηλιο αρχικά ενώνονται σε γιγαντιαία νέφη έξω από τη Γη και, όταν πλέον η ενέργεια που παράγεται μέσα σε αυτά γίνεται τεράστια, τα σωματίδια αρχίζουν να πέφτουν προς τη Γη στροβιλιζόμενα και τελικά εκρήγνυνται εισερχόμενα στην ατμόσφαιρα προκαλώντας τα εκπληκτικά φαινόμενα που κάνουν ξαφνικά την εμφάνισή τους στον νυχτερινό ουρανό.

(Από την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, 26/05/2009)