Ζήτωσαν τα (Πραγματικά) Πράσινα Τέλη

Ο πρωθυπουργός παραδέχτηκε πως η τιμολόγηση των τελών κυκλοφορίας ήταν λανθασμένος. Ο υπουργός Οικονομικών έσπευσε να διαβεβαιώσει πως θα αλλάξει το σύστημα. Η υπουργός Περιβάλλοντος δεν μίλησε. Ούτε ο υφυπουργός Εξωτερικών, υπεύθυνος θεμάτων περιβάλλοντος, που είχε χειριστεί το θέμα στην αντιπολίτευση. Η ζημιά, στα μάτια της κοινής γνώμης, ήταν πολύ μεγάλη.
Tου Mπαμπη Παπαδημητριου
Τετ, 6 Ιανουαρίου 2010 - 10:05

Ο πρωθυπουργός παραδέχτηκε πως η τιμολόγηση των τελών κυκλοφορίας ήταν λανθασμένος. Ο υπουργός Οικονομικών έσπευσε να διαβεβαιώσει πως θα αλλάξει το σύστημα. Η υπουργός Περιβάλλοντος δεν μίλησε. Ούτε ο υφυπουργός Εξωτερικών, υπεύθυνος θεμάτων περιβάλλοντος, που είχε χειριστεί το θέμα στην αντιπολίτευση. Η ζημιά, στα μάτια της κοινής γνώμης, ήταν πολύ μεγάλη.

Και όμως, όλοι οι παραπάνω «υπεύθυνοι», είχαν προειδοποιηθεί. Επέλεξαν να κάνουν όσα έκαναν. Και το δικαιολόγησαν με πολλαπλά επιχειρήματα. Τα οποία, βεβαίως, έδειχναν ότι δεν κατέχουν το θέμα με επάρκεια. Οτι αποστρέφονται την ανοιχτή συζήτηση με τους ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες. Οτι διακατέχονται από ιδεοληψίες.

Επιπλέον, τα ανώτερα και ακριβά πληρωμένα στελέχη του κρατικού μηχανισμού, επιβεβαίωσαν την ανεπάρκειά τους αλλά και τις βαρύτατες ευθύνες του για τα κακώς κείμενα στη χώρα μας. Το νεότευκτο κυβερνητικό ΠΑΣΟΚ την «πάτησε». Επεσε στη φορολογική παγίδα Σουφλιά.

Κράτησε τα ακριβά τέλη, κατήργησε όμως την απόσυρση. Δεν κατάλαβε ότι το ακριβό τέλος στα παλιά έδενε απολύτως με την αμοιβή για απόσυρση. Εκδικητική όπως πάντα η δημόσια διοίκηση ξεχνά πόσο πολύ φόρο έχει πάρει από τους γιωταχήδες. Αγνοεί την υποχρέωσή της να επιστρέψει ένα μικρό κίνητρο για να γλιτώσουμε από τα σαραβαλάκια και τους υπερβολικούς ρύπους τους.

Ομως, πέραν όλων αυτών των πολιτικών της τελευταίας στιγμής, υπάρχει μια αλήθεια που δεν μπορεί να αλλάξει. Τα οχήματα θα πληρώνουν ανάλογα με τη ρύπανση που προκαλούν στο περιβάλλον. Αυτό σημαίνει ότι ένα αυτοκίνητο μεγαλύτερης ιπποδύναμης και παλαιότερης τεχνολογίας θα πληρώνει περισσότερα.

Τα νέα τέλη κυκλοφορίας απαιτούν ένα μικρό κόπο εκ μέρους των γραφειοκρατών. Να περάσουν στα κομπιούτερς τους, τα «γραμμάρια ρύπων ανά διανυόμενο χιλιόμετρο». Δεν χρειάζονται περισσότερο από μια εβδομάδα. Ακολούθως, δύο κατηγορίες αρκούν. Πριν από το 1995, όταν άρχισε η εφαρμογή αντιρρυπαντικών τεχνολογιών. Ή το 2000, όταν ακόμη τα τέλη ταξινόμησης ήσαν υψηλά, κίνηση που μειώνει και το υπερβολικό βάρος στην κατηγορία «Β». Αλλωστε, οι βελτιωμένες κοινοτικές προδιαγραφές οδηγούν σε λιτότερες εκπομπές CO2. Επομένως, ένα νεότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro6) εκπέμπει λιγότερους ρύπους και, επομένως, πληρώνει λιγότερα τέλη.

Αυτό σημαίνει ότι τα παλαιά τέλη κυκλοφορίας θα καταργηθούν ως εθνική φορολογία. Τα νέα περιβαλλοντικά τέλη μπορούν να μειωθούν κατά 10% - 15%. Κατάργηση χρειάζεται και η «ταξική» εξτρά φορολογία, άνω των 1.929 κ.εκ. Ενας ειδικός φόρος για όσα οχήματα ρυπαίνουν πάνω 160 γρ./χλμ., θα ήταν μια σωστή και επαρκής απόφαση, ταυτόχρονα με την πλήρη κατάργηση των τελών ταξινόμησης.

Το βάρος των περιβαλλοντικών φόρων πρέπει να πέσει στη χρήση. Δηλαδή, στα καύσιμα. Αυτό φοβήθηκαν οι προηγούμενοι, που έβαλαν 6 λεπτά πρόσθετη φορολογία. Το ίδιο και οι παρόντες. Τώρα, που ο πληθωρισμός είναι ακόμη σχετικά χαμηλός, το πετρέλαιο σχετικά συγκρατημένο και το ευρώ σταθερό, η κυβέρνηση μπορεί να προσθέσει 25 λεπτά φόρου στο λίτρο.

Κυρίως όμως, η νέα κυβέρνηση πρέπει να αναγνωρίσει το λάθος της και να επαναφέρει, άμεσα, την απόσυρση και την απαγόρευση κυκλοφορίας στις πόλεις για όσους ρυπαίνουν υπερβολικά. Λίγο πολιτικό θάρρος και περισσότερη δουλειά κύριοι (και κυρίες) της κυβέρνησης!

(από την «Καθημερινή», 01/01/2010)