Η ΕΣΣΔ προσέφερε στον κόσμο τους κοσμοναύτες, οι ΗΠΑ ακολούθησαν με τους αστροναύτες, ενώ η Κίνα πρόσθεσε τον δικό της «ταϊκοναύτη». Αν όλα πάνε καλά, εντός των ερχόμενων τριών εβδομάδων ομάδα Δανών ερασιτεχνών φυσικών θα εκτοξεύσουν πύραυλο-ιδιοκατασκευή διαμέτρου 63 εκατοστών, που θα επιτρέψει την ανάδειξη των πρώτων «Δανοναυτών».

ΚΟΠΕΓΧΑΓΗ. Η ΕΣΣΔ προσέφερε στον κόσμο τους κοσμοναύτες, οι ΗΠΑ ακολούθησαν με τους αστροναύτες, ενώ η Κίνα πρόσθεσε τον δικό της «ταϊκοναύτη». Αν όλα πάνε καλά, εντός των ερχόμενων τριών εβδομάδων ομάδα Δανών ερασιτεχνών φυσικών θα εκτοξεύσουν πύραυλο-ιδιοκατασκευή διαμέτρου 63 εκατοστών, που θα επιτρέψει την ανάδειξη των πρώτων «Δανοναυτών».

Στα μέσα Σεπτεμβρίου, η ομάδα των ερασιτεχνών θα εκτοξεύσει τον πύραυλο από πλωτή εξέδρα στη νήσο Μπορνχόλμ της Βαλτικής Θάλασσας, όπως αποκαλύπτει σε άρθρο της η εφημερίδα «Independent». Η εκτόξευση της βολίδας των 1,6 τόνων αποτελεί την κορωνίδα των προσπαθειών του Κρίστιαν Μπένγκτσον και του Πίτερ Μάντσεν, των δύο παθιασμένων με το Διάστημα ερασιτεχνών που αφιέρωσαν κυριολεκτικά τις ζωές τους στην επίτευξη του πρώτου εξ ολοκλήρου ερασιτεχνικού διαστημικού ταξιδιού.

Παρότι η πρώτη δοκιμαστική πτήση θα γίνει με κούκλα που χρησιμοποιείται σε δοκιμές πρόσκρουσης οχημάτων, ο πύραυλος θα είναι ικανός να μεταφέρει άνθρωπο στο Διάστημα. Ο άνθρωπος αυτός θα είναι ο ίδιος ο Μπένγκτσον, που υπήρξε κατά το παρελθόν επιστημονικός συνεργάτης της ΝΑΣΑ. Αν όλα πάνε κατ’ ευχήν, ο πύραυλος, μήκους εννέα μέτρων, θα καταναλώσει το καύσιμό του σε 60 δευτερόλεπτα, εξαπολύοντας το σκάφος σε υψόμετρο μεγαλύτερο των 100 χλμ., όπου ο επιβάτης θα βρεθεί σε κατάσταση μηδενικής βαρύτητας για περίπου πέντε λεπτά, προτού επανέλθει στην ατμόσφαιρα και προσθαλασσωθεί στη Βαλτική.

Ολα αυτά θα κοστίσουν μόλις 50.000 ευρώ, ποσόν που συγκεντρώθηκε αποκλειστικά από δωρεές ιδιωτών. Το κόστος της αποστολής αντιπροσωπεύει ποσοστό 0,02% του κόστους μιας αποστολής του διαστημικού λεωφορείου της ΝΑΣΑ (200 εκατ. δολάρια). Ο 34χρονος Μπένγκτσον, που κατασκεύασε παλαιότερα το μεγαλύτερο κατασκευασμένο με ίδια μέσα υποβρύχιο στον κόσμο και υπήρξε συνιδρυτής της οργάνωσης Copenhagen Suborbitals με τον Μάντσεν, είπε ότι κίνητρό του είναι να αποδείξει ότι το Σύμπαν είναι προσιτό, χωρίς τη στήριξη κρατικών διαστημικών υπηρεσιών και των δισ. δολαρίων που αυτές διαθέτουν.

«Το σύνολο του προϋπολογισμού μας δεν επαρκεί για την αγορά μιας κλειδαριάς στο διαστημικό λεωφορείο. Η εκτόξευση του πυραύλου θα είναι μια πολύ μεγάλη ημέρα για μας. Φροντίσαμε το πρόγραμμα να είναι όσο το δυνατόν πιο ανοιχτό, όποιος θέλει μπορεί να καταθέτει προτάσεις στην ιστοσελίδα μας, αλλά και να έρθει εδώ και να μας βοηθήσει. Πρόκειται για ομαδική προσπάθεια. Αυτό μπορεί να ακούγεται παράξενο για ένα επιστημονικό πρόγραμμα, αλλά μπορώ να σας εγγυηθώ ότι είναι αποτελεσματικό», λέει ο Μπένγκτσον.

Η δοκιμαστική πτήση με την κούκλα θα πραγματοποιηθεί ώστε η ομάδα των κατασκευαστών να βεβαιωθεί ότι η κάψουλα προσφέρει ικανή προστασία από τη θερμότητα και την επιτάχυνση που προκαλεί ο κινητήρας των 210.000 αλόγων.

(από την εφημερίδα "Καθημερινή", 3/8/2010)