Του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Αίτημα για εξαίρεση της Ελλάδας από την εφαρμογή των κανόνων εσωτερικής αγοράς για το φυσικό αέριο κατέθεσε το υπουργείο Ανάπτυξης με επιστολή που υπογράφει ο γενικός γραμματέας Νίκος Στεφάνου. Η εξαίρεση από την εφαρμογή συγκεκριμένων άρθρων της οδηγίας 55/03 εκτιμάται ότι θα διευκολύνει την κρατική ακόμη ΔΕΠΑ, ιδίως εν όψει εισόδου στρατηγικούθ επενδυτή, να εξασφαλίσει μερικά μεγάλα συμβόλαια με ηλεκτρπραγωγούς αποκλείοντας άλλους προμηθευτές αερίου που έχουν δικαίωμα να πουλήσουν αέριο από τον Ιούλιο του 2005. Ετσι, εκτός του ότι απομακρύνονται δυνητικοί ανταγωνιστές της ΔΕΠΑ για το κρίσιμο χρονικό διάστημα μέχρι το τέλος του 2006, οι εγκέφαλοι του υπουργείου υπολογίζουν με τον τρόπο αυτό να την κάνουν περισσότερο 'ελκυστική" για τον υποψήφιο αγοραστή του 35% του μετοχικού της κεφαλαίου, τον οποίο μοιάζει ότι εκλιπαρούν να παραμείνει στο διαγωνισμό. Αλλαγή πλεύσης της Ν.Δ. Η μεθόδευση αυτή για την αγορά του αερίου και την τύχη της ΔΕΠΑ έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το προεκλογικό πρόγραμμα της Ν.Δ. το οποίο αναφέρει επί λέξει ότι "η κυβέρνηση (σ.σ. του ΠΑΣΟΚ) εν τη απουσία ρυθμιστικού πλαισίου προχώρησε σε έναν αποτυχημένο διεθνή διαγωνισμό και διαπραγματεύεται με τον μοναδικό ενδιαφερόμενο την παραχώρηση του 35%. Εάν υλοποιηθούν τα σχέδια αυτά, θα οδηγήσουν σε μία τελείως ανορθολογική διάρθρωση της αγοράς ενέργειας", ενώ παρακάτων μιλάει για "αναίρεση ουσιαστικά κάθε έννοιας ανταγωνισμού, που θα αποβεί σε βάρος των καταναλωτών φυσικά, αλλά και της βιομηχανίας και της οικονομικής δρατρηιότητας εν γένει". Η παρέκλιση από την εφαρμογή των διατάξεων της οδηγίας, με έμμεσο τρόπο, υποχρεώνει τους μεγάλους καταναλωτές, κυρίως για ηλεκτροπαραγωγή, να απευθυνθούν υποχρεωτικά στη ΔΕΠΑ προκειμένου να προμηθευτούν αέριο, αφού ο οποιοσδήποτε τρίτος που θα επιδίωκε να μπει στην αγορά ή να κάνει χρήση των δικτύων μεταφοράς δεν θα μπορούσε να προσφέρει τιμή. Συγκεκριμένα η επιστολή που εστάλη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 10 Ιουνίου επικαλείται το άρθρο 28 παρ. 1 της οδηγίας το οποίο προβλέπει παρέκλιση από τα άρθρα 4, 9 23 και 24 εφόσον μια αγορά συνεχίζει να διατηρεί τα χαρακτηριστικά της αναδυόμενης. Τα άρθρα για την εφαρμογή των οποίων ζητείται η εξαίρεση αφορούν: - διαδικασία χορήγησης αδειών - διαχωρισμό των διαχειρήσεων δικτύων μεταφοράς - άνοιγμα της αγοράς και αμοιβαιότητα - απευθείας γραμμές. 77% από την Γκαζπρομ Βασικό επιχέιρημα του υπουργείου για την παρέκλιση είναι ότι η προμήθεια του ελληνικού συστήματος με αέριο γίνεται κατά ποσοστό 77% από ένα προμηθευτή (τη ρωσική Γκαζπρομ). Το γεγονός αυτό, σύμφωνα πάντα με τα επιχειρήματα του υπουργείου, δεν επιτρέπει να αναπτυχθεί η εσωτερική αγορά αερίου. Αυτό θα συμβεί μόνο μετά την ολοκλήρωση του έργου διασύνδεσης του ελληνικού δικτύου με το τουρκικό, που τοποθετείται στο τέλος του 2006. Βεβαίως, όλα αυτά, αλλά και τα περί διαγωνισμού πώλησης της ΔΕΠΑ ο συντάκτης της επιστολής και ο πολιτικός του πρﴨιστάμενος Δημήτρης Σιούφας τα γνώριζαν πολύ καλά, καθώς είναι καταγεγραμμένες τουλάχιστον μια δεκάδα δηλώσεις, ερωτήσεις και επερωτήσεις κοινοβουλευτικών στελεχών της Ν.Δ. για το συγκεκριμένο θέμα. Μετά τις εκλογές ωστόσο, φαίνεται ότι κυριάρχησαν άλλες σκοπιμότητες. (Από την εφημερίδα Ελευθεροτυπία)