Καθώς το διαστημικό λεωφορείο έπαιρνε τον δρόμο για το μουσείο, μία νέα γενιά επιχειρηματιών με όραμα άδραττε την ευκαιρία εμπορικής εκμετάλλευσης του φυσικού μας δορυφόρου ή τουλάχιστον της μετάβασης έως εκεί. Με το βλέμμα στραμμένο στο έπαθλο των 30 εκατομμυρίων δολαρίων, 29 ομάδες δήλωσαν συμμετοχή στον διαγωνισμό κατασκευής διαστημοπλοίου, ελπίζοντας ότι θα είναι οι πρώτοι ιδιώτες που θα προσεληνωθούν

Καθώς το διαστημικό λεωφορείο έπαιρνε τον δρόμο για το μουσείο, μία νέα γενιά επιχειρηματιών με όραμα άδραττε την ευκαιρία εμπορικής εκμετάλλευσης του φυσικού μας δορυφόρου ή τουλάχιστον της μετάβασης έως εκεί.

Με το βλέμμα στραμμένο στο έπαθλο των 30 εκατομμυρίων δολαρίων, 29 ομάδες δήλωσαν συμμετοχή στον διαγωνισμό κατασκευής διαστημοπλοίου, ελπίζοντας ότι θα είναι οι πρώτοι ιδιώτες που θα προσεληνωθούν.

Οι περισσότερες ομάδες, φυσικά, δεν θα ξεπεράσουν έως τον Δεκέμβριο του 2015 τα οικονομικά και τεχνικά προβλήματα που ορθώνονται μπροστά τους. Μερικές, όμως, έχουν σοβαρές πιθανότητες να πετύχουν. Δεν αποκλείεται τα ερχόμενα χρόνια να δούμε ένα μικρό στόλο από διαστημόπλοια να προσεγγίζει τον φυσικό μας δορυφόρο με στόχους από σοβαρούς έως κωμικούς.

Η Astrobotic Τechnology, παραδείγματος χάριν, θα νοικιάζει χώρο σε διαστημικές υπηρεσίες και επιστημονικά ινστιτούτα για να μεταφέρουν όργανα, εργαλεία ή ακόμα και ό, τι χρειάζεται για να γίνει ένα πείραμα. Βέβαια, η μεταφορά ενός πακέτου βάρους μισού κιλού θα κοστίζει 820 χιλιάδες δολάρια. Η εταιρεία, που είναι «πνευματικό τέκνο» του πανεπιστημίου Carnegie Mellon, κατασκευάζει ένα μεγάλο διαστημόπλοιο με δυνατότητα μεταφοράς φορτίου 120 κιλών. Θα είναι έτοιμο τον Δεκέμβριο του 2013.

Τίποτα δεν αποκλείει ότι οι ιδιώτες δεν θα βρεθούν ουραγοί του νέου αγώνα κατάκτησης του Διαστήματος πίσω από Κίνα, Ρωσία και Ινδία, που ετοιμάζονται να προχωρήσουν στις πρώτες δοκιμαστικές εκτοξεύσεις τα ερχόμενα χρόνια.

Το πρόγραμμα της NASA για την αποστολή επανδρωμένης αποστολής στη Σελήνη ματαιώθηκε πέρυσι, θύμα των περικοπών του προϋπολογισμού. Αντ’ αυτού χρηματοδοτήθηκαν τρεις ιδιώτες (Moon Express, Astrobοtic, Rocket City Space Pioneers) να επωμισθούν το βάρος της κατασκευής του διαστημοπλοίου και της πραγματοποίηση του ταξιδιού έως τη Σελήνη. Ο Τζορτζ Ξενοφός, διευθυντής του σχετικού προγράμματος, είναι βέβαιος ότι κάποιοι από τους ιδιώτες θα καταφέρουν να φτάσουν στο φεγγάρι.

Αλλοι βλέπουν στη Σελήνη μία χρυσοτόκο όρνιθα. «Είναι κατά πάσα πιθανότητα η μεγαλύτερη ευκαιρία πλουτισμού στη σύγχρονη ιστορία», εξηγεί ο Μπάρνεϊ Πελ, ο οποίος εργάστηκε στη NASA και σήμερα είναι συνιδρυτής της Moon Express, που φιλοδοξεί να γίνει η FedEx του φεγγαριού.

Διαγωνισμός της Google

Για τον διαγωνισμό, η Google έχει δεσμεύσει τριάντα εκατομμύρια δολάρια, εκ των οποίων τα 20 θα απονεμηθούν στην ομάδα που θα προσεληνωθεί, θα διασχίσει 500 μέτρα σεληνιακής επιφάνειας και θα στείλει φωτογραφίες υψηλής ευκρίνειας. Η δεύτερη ομάδα θα πάρει πέντε εκατομμύρια δολάρια, ενώ τα υπόλοιπα πέντε θα μοιραστούν σε επιμέρους διαγωνισμούς, όπως «ποιος θα καταφέρει να επιβιώσει στην παγωμένη σεληνιακή νύχτα» ή «θα διανύσει πέντε χιλιόμετρα στη Σελήνη».

Η Rocket City Space Pioneers, κοινοπραξία μικρότερων επιχειρήσεων, θα συνδυάσει επίσκεψη στη Σελήνη με τη μεταφορά τεχνητών δορυφόρων.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 23-07-2011)