Δύσκολη Υπόθεση για τον Ομπάμα η Χρήση των Στρατηγικών Αποθεμάτων Πετρελαίου

Ο Αμερικανός πρόεδρος, Μπαράκ Ομπάμα, αντιμετωπίζει ένα σοβαρό πρόβλημα εν μέσω μιας χρονιάς εκλογών, το οποίο ακούει στο όνομα «ακριβή βενζίνη». Ως γνωστόν, οι περισσότεροι Αμερικάνοι θεωρούν την φθηνή βενζίνη ως αναφαίρετο δικαίωμά τους (!) και κατά συνέπεια, ο Ομπάμα μπαίνει στον πειρασμό να χρησιμοποιήσει τα στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου για δεύτερη φορά μέσα σε ένα χρόνο.
energia.gr
Σαβ, 17 Μαρτίου 2012 - 02:46

Ο Αμερικανός πρόεδρος, Μπαράκ Ομπάμα, αντιμετωπίζει ένα σοβαρό πρόβλημα εν μέσω μιας χρονιάς εκλογών, το οποίο ακούει στο όνομα «ακριβή βενζίνη». Ως γνωστόν, οι περισσότεροι Αμερικάνοι θεωρούν την φθηνή βενζίνη ως αναφαίρετο δικαίωμά τους (!) και κατά συνέπεια, ο Ομπάμα μπαίνει στον πειρασμό να χρησιμοποιήσει τα στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου για δεύτερη φορά μέσα σε ένα χρόνο.

Μια τέτοια απόφαση όμως, εκτός από λανθασμένη θα είναι πιθανώς και ανεπαρκής, όπως τονίζει σε άρθρο του το Reuters. Η άντληση ποσοτήτων αργού από τα στρατηγικά αποθέματα για δεύτερη φορά μέσα σε ένα τόσο μικρό χρονικό διάστημα είναι καταρχήν άνευ προηγουμένου και λέει πολλά για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην παγκόσμια οικονομία με την τιμή στα 125 δολάρια ανά βαρέλι.

Ως γνωστόν, οι ΗΠΑ διατηρούν αποθέματα 700 εκατ. βαρελιών μέσα σε ειδικά διαμορφωμένα σπήλαια στις ακτές του Κόλπου του Μεξικού, τα οποία θα μπορούσαν δυνητικά να ρίξουν τις τιμές στην αγορά και να βοηθήσουν τον πρόεδρο να επανεκλεγεί δίχως προβλήματα. Ουσιαστικά, η βενζίνη είναι ο βασικός αντίπαλος του Ομπάμα πλέον, καθώς όλοι αναγνωρίζουν πως οι Ρεπουμπλικάνοι δεν έχουν να παρουσιάσουν κάποια μεγάλη πολιτική προσωπικότητα απέναντί του.

Ο μεγάλος αγώνας γίνεται για να μην ξεπεράσει η βενζίνη το ψυχολογικό όριο των 4 δολαρίων ανά γαλόνι. Προς το παρόν πάντως, οι πληροφορίες από τη Βρετανία θέλουν τις δύο χώρες να προχωρούν μαζί σε χρήση των στρατηγικών αποθεμάτων τους, αλλά όχι ακόμα. Την τελευταία φορά που αποδεσμεύτηκε αργό από τα αποθέματα, η αγορά εφοδιάστηκε για περίοδο δύο μηνών, άρα τον Ομπάμα τον συμφέρει να κάνει την κίνηση αυτή όσο το δυνατόν πιο κοντά προς τις εκλογές του Νοεμβρίου.

Πέρα όμως από το πολιτικό σκέλος, υπάρχει και το τεχνικό-οικονομικό. Θα είναι αυτή τη φορά η αποδέσμευση αργού πετρελαίου το ίδιο αποτελεσματική; Οι αναλυτές θεωρούν ότι το συγκεκριμένο αργό θα κινηθεί πιο αργά στην αγορά από ότι σε παλαιότερες περιπτώσεις, αφού έχουν συντελεστεί αλλαγές στο ευρύτερο αμερικανικό σύστημα. Για παράδειγμα, η δυνατότητα αντίστροφης ροής ενός μεγάλου αγωγού που συνδέει το Τέξας με την Οκλαχόμα και το κλείσιμο ενός από τα μεγαλύτερα διϋλιστήρια της ανατολικής ακτής, είναι παράγοντες που αλλάζουν τα δεδομένα.

Τα στρατηγικά αποθέματα δημιουργήθηκαν σε μια εποχή που κυριαρχούσε ο Κόλπος του Μεξικού στην αγορά πετρελαίου των ΗΠΑ. Τώρα πια, το κέντρο βάρους έχει μετατοπιστεί σε ένα βαθμό προς τα βόρεια, αναγκάζοντας τους αναλυτές να παραδεχτούν ότι «το γεγονός πως οι αγωγοί κατευθύνονται προς τα νότια και όχι προς τα βόρεια είναι μια τεράστια αλλαγή».

Από την πλευρά του, το υπουργείο Ενέργειας δηλώνει ότι μέσω των στρατηγικών αποθεμάτων μπορεί να προμηθεύσει 49 διϋλιστήρια με χωρητικότητα άνω των 5 εκατ. βαρελιών (το ένα τρίτο του συνόλου). Είναι σχεδιασμένο να απελευθερώνει πετρέλαιο μέσα σε δύο εβδομάδες από την σχετική εντολή και να διατηρεί μια ροή 1 εκατ. βαρελιών ανά ημέρα για μια περίοδο έως και 1,5 έτους, ενώ η μέγιστη παροχή του είναι στα 4,25 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα.

Το πετρέλαιο αυτό όμως θα αναγκαστεί να ανταγωνιστεί με το αργό που ήδη διακινείται μέσω των αγωγών ή των δεξαμενοπλοίων και το σύστημα ίσως να μην μπορέσει να το υποδεχτεί με τον πλέον αποδοτικό τρόπο ευθύς αμέσως.